Jump to content

Joseph

Newbee
  • Content Count

    3
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Register

  • How did you find us:
    via een kennis
  • You are:
    ondernemer
  • What age group do you belong to?
    51 >
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscale zaken
    columns en algemene informatie
  1. Hallo Highhio, De boekhouding en de jaarstukken voor de BV en de Holding BV van een van de aandeelhouders gebeurde door een boekhouder. De andere aandeelhouder met een Holding BV laat dit door een eigen administrateur accountant/administratiekantoor doen. Beide EMZ's doen de administratie zelf. [Mod edit: verwarrende term "EMZ boekhouder" aangepast]
  2. Hallo Norbert en Rik, De situatie is nu zoals Norbert beschrijft: BV factureert aan klanten en de aandeelhouders hun uren aan de BV zodat er nagenoeg niets overblijft. En inderdaad zonder de uren gemaakt/gefactureerd aan de BV kom ik bij lange na niet aan het urencriterium. Ga morgen een afspraak maken met een fiscalist.
  3. Na het forum te hebben doorgespit heb ik het gevoel niet goed te hebben gehandeld. Korte situatieschets In 2013 ben ik begonnen als ZZPér in een EMZ. In 2016 vanwege teruglopende omzet met 3 anderen een BV opgericht waarin ik privé 10% van de aandelen heb. Het gros van de inkomsten voor de BV en de aandeelhouders is gebaseerd op de gefactureerde consultancy-uren. De BV maakt nagenoeg geen winst en dat zal ook zo blijven is de inschatting; oftewel geen dividend te verwachten. De twee grootste aandeelhouders factureren elk vanuit hun BV en ik en de andere kleinere aandeelhouder factureren als EMZ. Met als idee eerst maar eens kijken, of het voldoende oplevert, voordat ik zelf een BV ga oprichten. De keuze om als collectief samen te werken bevalt goed. Winst voor mezelf is gegroeid van 6.000 in 2016 via 13.000 naar 60.000 in 2018. Ook 2019 ziet er zonnig uit en zal veel beter als 2018 worden door goed gevulde opdrachtenportefeuille. Inmiddels al een Voorlopige Aanslag voor Inkomsten Belasting 2018 aangevraagd. Vraag Door het inlezen op higher-level bekruipt mij het gevoel dat ik wellicht een probleem met de belastingdienst ga krijgen. Had ik in 2018 en moet ik 2019 met gebruikelijk loon werken omdat ik DGA ben? Ben ik en/of de BV aansprakelijk als het inderdaad zo niet correct is? En als dat zo is hoe nu het best te handelen ter voorkoming van verdere ongelukken en de schade te beperken?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept