beginnend

Junior
  • Aantal berichten

    11
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders

beginnend's trofeeën

  1. Hoi, We hebben vandaag voor mijn man een bedrijfswagen gekocht. Hij is een beginnende zzp'er en de bedrijfswagen zal enkel zakelijk gebruikt worden. Echter hebben we bij de aanschaf het bedrag van de bedrijfswagen via mijn bank overgemaakt. Na het overmaken vroeg ik me pas af of dit problemen zou kunnen veroorzaken, omdat het niet zijn bankrekening is. Wij zijn getrouwd, dus fiscale partners. Ook staat op de factuur de gegevens van het bedrijf. Maar betaling is dus via mijn bank gegaan. Zou dit problemen kunnen veroorzaken als we de btw zouden terugvragen?
  2. Hoi cp1234, Er is inderdaad sprake geweest van verkoop, maar omdat we in korte tijd zijn gestopt hebben we geen winst kunnen maken (mede door aftrek van investering). We zijn uitgeschreven en definitief gestopt. Gezien de ondernemerscheck ziet de belastingdienst ons niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting.
  3. Hoi, In 2019 zijn we een onderneming gestart (naast loondienst) waarmee we na 4 maanden gestopt zijn. Nu moeten we de aangifte onkomstenbelasting doen. We hebben geen winst gemaakt uit deze onderneming. Omdat we in een korte tijd zijn gestopt met de onderneming ziet de belastingdienst (volgens mijn zoektocht op internet) ons niet als ondernemer voor de inkomstenbelasting, toch? Dus betekend dit dan dat de onderneming bij overige inkomsten geplaatst moet worden? Kunnen we hier ook negatieve waarde (ivm verlies) invullen? Of moeten we hier 0 euro invullen als inkomsten (ivm helemaal geen winst)? Hoe zou inkomstenbelasting dus ingevuld moeten worden voor een bedrijf die in zo een korte tijd gestopt is?
  4. Dankjewel voor de bovenstaande reacties. En heeft iemand enig idee of er administratie bijgehouden moet worden als er gratis advertenties worden geplaatst (dus voor vrienden en familie). Hierbij zullen wij dus niks verdienen. Moeten we hiervan iets bijhouden? Zal de belastingdienst hiervan iets kunnen zeggen?
  5. Hoi allemaal, Wij hebben een autobedrijf waar we tweedehands auto's verkopen (onder marge regeling). Echter kunnen we ook adverteren voor klanten die hun auto willen verkopen zonder dat de auto in het bedrijfsvoorraad geplaatst wordt. Dus dan verkopen we de auto in opdracht van de klant, waarbij we een x bedrag afspreken die wij zullen krijgen na de verkoop van de auto. Een voorbeeld: Klant A komt met de vraag of we zijn auto kunnen verkopen voor minimaal 1000 euro. Wij als bedrijf (B) maken een overeenkomst met A en vermelden dat we 20 procent van de verkoopprijs zullen factureren na de verkoop van de auto aan klant C. Het lukt ons om de auto te verkopen aan klant C voor een hoger prijs van 1200 euro. We zullen in opdracht van klant A een verkoopfactuur (onder vermelding van marge regeling) aan klant C maken. En krijgt klant A dus een factuur van ons waarbij wordt vermeld voor hoeveel de auto is verkocht en dat er 240 euro betaald moet worden. Wij dragen 21% btw van 240 euro over aan de fiscus. De factuur die aan klant C is overhandigd krijgt klant A (of moeten wij dit ook bewaren of iets mee doen?) Helaas kan ik niet veel vinden op internet over de administratie die bijgehouden moet worden van een dergelijke verkoop (consignatie dus) en over wat er afgedragen moet worden aan de fiscus. Nu is mijn vraag: Gaat bovenstaande goed? of moeten we nog letten op andere zaken?
  6. Bedankt voor de brochure Lex! Daar heb ik wat aan.
  7. Hoi, Ik heb een bedrijf waarbij ik marge goederen verkoop. Nu zit ik met het volgende. Stel ik heb in 1 kwartaal 5 goederen gekocht die ik weer zal verkopen als marge. Inkoop goeder 1 = €200,- Verkoop goeder 1 = €250,- Inkoop goeder 2 = €250,- Verkoop goeder 2 = €400,- Inkoop goeder 3 = €500,- Verkoop goeder 3 = €200,- Inkoop goeder 4 = €100,- Verkoop goeder 4= nog niet verkocht Inkoop goeder 5 = €2000,- Verkoop goeder 5 = nog niet verkocht Ik zit nu met onderstaande 3 opties waarvan ik niet weet welke van toepassing is: - Betekend het volgens bovenstaande dat ik dus (verkoop van goeder 1, 2 en 3 minus inkoop van goeder 1, 2 en 3) 250+400+200-200-250-500= -100 euro winst heb gemaakt in dit kwartaal en de af te dragen omzetbelasting (in dit geval 0 omdat het negatief winst is) over deze bedrag moet berekenen? - Of is het zo dat ik de inkoop van alle 5 de goederen bij elkaar mag optellen omdat ik ze allemaal in dit kwartaal heb gekocht, dus (verkoop van goeder 1, 2, 3, 4 en 5 minus inkoop van goeder 1, 2, 3, 4 en 5) 250+400+200+0+0-200-250-500-100-2000= -2200 euro ? - Of is het o dat ik wel de omzetbelasting moet betalen over de goederen waarboven ik winst het gemaakt en geen omzetbelasting hoef te betalen over goederen waar ik verlies op gemaakt. dus dat ik de bedragen helemaal niet bij elkaar moet optellen, maar als individueel moet zien? En wat gebeurt er als ik spullen heb die ik als marge verkoop en spullen heb die ik als btw verkoop. Moet ik deze als 2 aparte berekenen en uiteindelijk de uitkomsten optellen voor de omzetbelasting?
  8. Hallo allemaal, Wij zijn bezig met het opstarten van een bedrijf waar we tweedehands autos zullen verkopen. Het gaat hierbij dus om margegoederen. Nu ben ik verschillende informatie aan het zoeken over de administratie van ons bedrijf en hoe we het één en ander moeten bijhouden. De administratie en btw aangiften willen we zelf doen. Ik heb al verschillende informatie over de btw van margegoederen kunnen lezen. Ik zit nog wel met de volgende vraag in mijn hoofd: Als we een auto van een particulier kopen is er geen btw, dus dan kunnen we deze ook niet aftrekken in de aangifte. Hierbij kunnen we de margeregeling toepassen. Maar stel we kopen een auto in van een ondernemer, hoe zit het dan met de btw en de btw aangifte? Bijvoorbeeld: een ondernemer verkoopt voor 1000 euro zijn auto. Op de inkoopfactuur staat de btw vermeldt. Kunnen wij deze dan aftrekken in onze btw aangifte en kunnen wij daarna deze auto verkopen met de marge regeling? Kunnen jullie tips geven over op welke sites we meer informatie kunnen vinden over de administratie van een autobedrijf die tweedehands auto's inkoopt en verkoopt? Als ik zelf op internet opzoek kom ik op sites die software pakketten verkopen die we niet willen hebben. Ook zijn alle tips over het bijhouden van de administratie welkom!
  9. Aha ik zocht op internet informatie over btw verlegd, maar bij ons is er dus geen sprake van btw verlegging maar vrijstelling van btw. Dit maakt het voor mij dus duidelijker. Ik was blijkbaar verkeerd geïnformeerd over btw verlegging en hierdoor op het verkeerde pad. Nu is het me duidelijk dat ik het niet hoef aan te geven in de btw aangifte. Bedankt!
  10. Hoi allemaal, Wij hebben een onderneming waarbij we een pand huren. De huur is onbelast voor ons, dus we betalen geen btw over de huur (btw verlegd). In ons onderneming hebben we goederen die wij wel met 21 procent belasting inkopen en verkopen. De btw aangifte willen we zelf doen. Nu vroeg ik me af hoe en of we de huur dus moeten aangeven bij de btw aangifte. Aangezien we er geen belasting over betalen kunnen we het ook niet terug vragen, dus moeten we het dan toch ergens aangeven?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.