Ga naar inhoud

martin95

Newbee
  • Aantal berichten

    2
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Karma

0

Persoonlijke info

  • Land
    Nederland

Registratie

  • Hoe heb je ons gevonden:
    zoekmachine
  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Tot welke leeftijdsgroep behoor je?
    19-24
  • Je bent voornamelijk geïnteresseerd in:
    ondernemingsplannen
    Financiën / administratie en credit management
    internationaal ondernemen

Bedrijfsinfo

  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Haushala

Visie op

  • Ik zoek mensen die
    have experience with international negotiations and social entrepreneurship
  1. martin95

    inkoopprijs en royalties

    Om te beginnen: bedankt voor de reacties! Ze hebben in een eerder gesprek aangegeven dat ze ongeveer quite draaien, maar daar waren ze vooral vaag over. Daarmee weinig nuttig, kunnen we wel weer open gooien. Op sommige producten zit met de inkoopprijs een gezonde marge en op andere is die echt te laag, maar dan ga ik dat per product overleggen. Verder heb ik een gezond marge wel uitgevonden, maar dan zal ik dus per product een inkoopprijs voorstellen. Hier ben ik wel benieuwd naar, waarom vind je fairtrade een loos marketingverhaal? Nou ik heb ze 3 jaar terug als project op vrijwillige basis geholpen bij het opzetten van het merk en de uitbreiding en training van nieuwe medewerkers en sindsdien zijn we altijd in contact gebleven en zijn ze de afgelopen jaren ook wat gegroeid. Nu kwamen we er samen toe dat het een mooie kans was om het in Europa te proberen. Ik sta zelf achter het verhaal, waarin de vrouwen die er werken zelf de prijs zetten waarvoor het merk de producten koopt en daarnaast getraind worden om economisch onafhankelijk te zijn. Vervolgens runt het merk daar een school van om niet afhankelijk te zijn van donaties. Het doel voor mij is ook niet om er heel veel aan te verdienen, maar het moet ook geen verliesgevende hobby gaan worden natuurlijk. Ik heb marktonderzoek gedaan en de reacties op de producten zijn positief, de aankoopbereidheid ook en de verkoopprijs is afgezet tegen vergelijkbare alternatieven. Maar op dat vlak kan ik dan nog verder onderzoek doen naar de specifiek te zetten prijs. De feedback over de marges werd gegeven op basis van het huidige concept van prijzen.
  2. Goedemiddag, Al een tijdje ben ik bezig met het opzetten van een bedrijf dat ethische modeaccesoires gaat importeren uit Peru. Hiervoor wil ik een samenwerking opzetten met een klein Peruaans modemerk. Tot nu toe verliep het contact heel positief, maar in de conceptovereenkomst zitten toch twee aparte bedingen. 1. Ze hebben voorgesteld om de lokale consumentenprijs te hanteren, zodat een school die ze runnen ervan onderhouden kan worden. Dit kon ik in eerste instantie wel begrijpen, maar ze besparen natuurlijk wel lokale marketingkosten door aan mij te verkopen. Aangezien ik in Nederland de marketing zelf zal gaan doen. Daarnaast zal ik meteen 10 weken van hun normale afzet afnemen bij ze en ben ik de enige grote buitenlandse partner. Daarom ben ik benieuwd wat een normaal kortingspercentage is, ook omdat ze het wel gehad hebben over het instellen van groothandelsprijzen. 2. Ze hebben een beding opgenomen waarin ik jaarlijks royalties zou moeten betalen voor het gebruik van het merk. Dit vind ik een vreemd beding, aangezien het merk nog niet aanwezig is in Europa en daarom hier geen waarde heeft. Ons idee is wel om het merk in Nederland op te zetten volgens dezelfde merkwaarden en met hetzelfde logo, maar via een losse onderneming. In die zin wordt mijn onderneming de Europese vertegenwoordiging van het merk en zal ik hier alle marketing, verkopen en distributie opzetten. Dit zijn de punten in de conceptovereenkomst, waar ik me moeilijk in kan vinden. Dit ligt mogelijk ook in de vorm van de samenwerking, die het midden houdt tussen importeur en merkvertegenwoordiging. Graag heb ik advies over hoe ik de samenwerking zou moeten zien en hoe ik het beste de onderhandelingen in kan gaan met betrekking tot royalties en inkoopprijs. Als achtergrond; het bedrijf zal ik naast mijn studie runnen en de verkopen zullen via een eigen onlinekanaal gaan met samenwerking van influencers uit eigen netwerk. Tevens heb ik deze week bij een pitchwedstrijd als feedback gekregen dat de marges waarschijnlijk te krap zijn om het bedrijf financieel te kunnen blijven draaien, dit is dan ook een punt dat ik in de onderhandelingen wil gebruiken. De brutomarge ligt nu op zo'n 56 procent en ik ben benieuwd wat gangbaar is in de markt. Bij voorbaat dank voor het advies.

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké