Jump to content

Niickk

Newbee
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • How did you find us:
    zoekmachine
  1. Misschien voor de duidelijkheid. Onze B/L's zijn opgemaakt op Rotterdam, omdat de klant deze producten pas verkoop als ze al onderweg zijn. Het gedeelte Rotterdam - eindbestemming gebeurd dan ook op expeditie basis en voorwaarden. We weten alle mogelijkheden, seaway BL, telex release etc. maar het gaat er meer om, hoe verstuur je originele B/L's naar de andere kant van de wereld maar dek je tegelijkertijd je risico's af voor als deze kwijtraken. Kun je hiervoor verzekeren? Is uitsluiten van aansprakelijkheid in je voorwaarden de oplossing? Deze klant is al zolang ik me kan herrineren klant bij ons en tot nu toe is het allemaal goed gegaan, het probleem is dat dit soort dingen vaak in goed vertrouwen gebeuren tot het een keer fout gaat.
  2. Beste Roy, Wij verschepen deze lading met eigen schepen in onze containers vanuit zuid/midden amerika en de caribbean naar Rotterdam. Wij bieden het hele traject aan bij onze klant dus regelen wij als expeditie afdeling de zeevracht van Rotterdam naar het verre oosten (onze eigen schepen gaan daar niet heen). Onze klant in Canada heeft verschillende klanten in china/korea en een aantal stemmen in met een seaway bill maar het grootste gedeelte verlangt een originele BL. Deze worden natuurlijk hier in Rotterdam opgemaakt en moeten wij versturen naar onze klant in Canada. Dit doen we via DHL express maar we lopen natuurlijk altijd het risico dat deze kwijtraken.
  3. Niickk

    Niickk

  4. Beste, Welke mogelijkheden zijn er om de risico's van het versuren van originele B/L's te verkleinen of nog beter, weg te nemen. Wij boeken voor een klant in Canada de zeevracht van Rotterdam naar het verre oosten. Hier moeten originele B/L's voor opgemaakt worden en deze moeten wij opsturen naar de klant in Canada. Het betreft zeer hoogwaardige goederen, de B/L's vertegenwoordigen dus ook een zeer hoge waarde en dit kan bij verlies grote problemen opleveren. Wij versturen de originele B/L's per DHL naar Canada. Echter is het al een aantal keer voorgekomen dat het pakket verkeerd is afgeleverd (klant zit in een verzamelgebouw), uiteindelijk is het pakket altijd terecht gekomen. Maar wat als deze daadwerkelijk een keer kwijtraken? Natuurlijk krijg je het hele verhaal met LOI's en shippers statement en authorization en uiteindelijk een bank garantie. Die bankgarantie betreft vaak 200% van de waarde van de goederen voor 24 maanden. Een concullega heeft hier mee te maken en word hier voor verantwoordelijk gehouden. Hoe dit precies af gaat lopen is de vraag maar de klant eist dat hij een bankgarantie af geeft maar dit kan vergaande gevolgen hebben. In ons geval vertegenwoordigdt de B/L vaak een waarde van enkele tonnen. Bij een bankgarantie van 200% voor 24 maanden ben je dan al snel €500.000 aan liquiditeit kwijt. Een express release zou de ideale oplossing zijn maar dit is voor 90% van de verschepingen niet mogelijk voor de klant. Een verzekering bij DHL loopt al snel op tot enkele duizenden euro's per zending. Wat zijn jullie suggesties? Ter info, wij staan nergens vermeld op de B/L. Kunnen wij juridisch gezien dan wel verantwoordelijk gehouden worden voor het verlies van een B/L?

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept