Welke mogelijkheden zijn er om de risico's van het versuren van originele B/L's te verkleinen of nog beter, weg te nemen.
Wij boeken voor een klant in Canada de zeevracht van Rotterdam naar het verre oosten. Hier moeten originele B/L's voor opgemaakt worden en deze moeten wij opsturen naar de klant in Canada. Het betreft zeer hoogwaardige goederen, de B/L's vertegenwoordigen dus ook een zeer hoge waarde en dit kan bij verlies grote problemen opleveren.
Wij versturen de originele B/L's per DHL naar Canada. Echter is het al een aantal keer voorgekomen dat het pakket verkeerd is afgeleverd (klant zit in een verzamelgebouw), uiteindelijk is het pakket altijd terecht gekomen. Maar wat als deze daadwerkelijk een keer kwijtraken?
Natuurlijk krijg je het hele verhaal met LOI's en shippers statement en authorization en uiteindelijk een bank garantie. Die bankgarantie betreft vaak 200% van de waarde van de goederen voor 24 maanden.
Een concullega heeft hier mee te maken en word hier voor verantwoordelijk gehouden. Hoe dit precies af gaat lopen is de vraag maar de klant eist dat hij een bankgarantie af geeft maar dit kan vergaande gevolgen hebben. In ons geval vertegenwoordigdt de B/L vaak een waarde van enkele tonnen. Bij een bankgarantie van 200% voor 24 maanden ben je dan al snel €500.000 aan liquiditeit kwijt.
Een express release zou de ideale oplossing zijn maar dit is voor 90% van de verschepingen niet mogelijk voor de klant. Een verzekering bij DHL loopt al snel op tot enkele duizenden euro's per zending.
Wat zijn jullie suggesties?
Ter info, wij staan nergens vermeld op de B/L. Kunnen wij juridisch gezien dan wel verantwoordelijk gehouden worden voor het verlies van een B/L?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Niickk
Niickk
Beste,
Welke mogelijkheden zijn er om de risico's van het versuren van originele B/L's te verkleinen of nog beter, weg te nemen.
Wij boeken voor een klant in Canada de zeevracht van Rotterdam naar het verre oosten. Hier moeten originele B/L's voor opgemaakt worden en deze moeten wij opsturen naar de klant in Canada. Het betreft zeer hoogwaardige goederen, de B/L's vertegenwoordigen dus ook een zeer hoge waarde en dit kan bij verlies grote problemen opleveren.
Wij versturen de originele B/L's per DHL naar Canada. Echter is het al een aantal keer voorgekomen dat het pakket verkeerd is afgeleverd (klant zit in een verzamelgebouw), uiteindelijk is het pakket altijd terecht gekomen. Maar wat als deze daadwerkelijk een keer kwijtraken?
Natuurlijk krijg je het hele verhaal met LOI's en shippers statement en authorization en uiteindelijk een bank garantie. Die bankgarantie betreft vaak 200% van de waarde van de goederen voor 24 maanden.
Een concullega heeft hier mee te maken en word hier voor verantwoordelijk gehouden. Hoe dit precies af gaat lopen is de vraag maar de klant eist dat hij een bankgarantie af geeft maar dit kan vergaande gevolgen hebben. In ons geval vertegenwoordigdt de B/L vaak een waarde van enkele tonnen. Bij een bankgarantie van 200% voor 24 maanden ben je dan al snel €500.000 aan liquiditeit kwijt.
Een express release zou de ideale oplossing zijn maar dit is voor 90% van de verschepingen niet mogelijk voor de klant. Een verzekering bij DHL loopt al snel op tot enkele duizenden euro's per zending.
Wat zijn jullie suggesties?
Ter info, wij staan nergens vermeld op de B/L. Kunnen wij juridisch gezien dan wel verantwoordelijk gehouden worden voor het verlies van een B/L?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/61150-originele-bls-versturen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag