Ga naar inhoud

Peter1982

Junior
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  1. Beste Joost, dank voor je antwoord. We gaan ons laten adviseren.
  2. Beste forumleden, Voordat we het gesprek aangaan met de accountant zou ik mij alvast wat laten voor informeren en ben ik nieuwsgierig naar jullie expertise en ervaring. Momenteel zit ik samen met iemand in een vof. We zijn beide 50% eigenaar. We zijn wat gegroeid en inmiddels hebben we ongeveer 15 personen in dienst. Ons winstdeel (voor persoonlijke aftrek posten) is rond de 150k per persoon. Mijn medevennoot heeft zojuist de pensioenleeftijd gehaald. Hij zou graag willen blijven werken maar er spelen ook onduidelijke gezondheidsissues. Hij zal in ieder geval gaan afbouwen met uren. Het liefst zou ik willen dat hij gezond door zou kunnen werken voor een lange tijd, maar het is echt onzeker. Er zitten wat spannende dingen aan te komen over een jaar of 4, een huurcontract dat afloopt dat onzekerheden met zich mee brengt. Nieuwe kansen voor het openen van een ander filiaal voor een nieuwe doelgroep. Zelf ben ik 25 jaar jonger, heb ik vorig jaar een huis gekocht en is er een kleine opkomst. Risico's horen bij ondernemen maar de laatste tijd vraag ik mij af of het niet verstandiger is om te kiezen voor een bv. Daarnaast wil ook dat in elk scenario het voor mn medevennoot of anders zijn partner goed geregeld is. Ooit ben ik gestart als medewerker in dienst in de eenmanszaak van mn medevennoot. Het omzetten naar een vof kwam met best wat problemen qua contracten waar we afhankelijk van zijn. Het is allemaal gelukt en we hebben er van geleerd, maar het is een hoop gedoe. Omzetten naar een bv zal dus best weer wat gedoe opleveren. Naast de hogere kosten, de extra verplichtingen, zijn er wat scenarios waar ik bij afvraag wat handiger is, een vof behouden of omzetten naar een bv - Stel mn medevennoot wil zich laten uitkopen? - Stel mn medevennoot komt te overlijden of raakt wilsonbekwaam? - Stel mn medevennoot stopt met werken maar blijft wel medeeigenaar? - Stel mn medevennoot wil zijn deel overdoen naar zijn vrouw? - Zijn er nog extra problemen qua omzetten van medewerkers van vof naar bv? Ik zag op het forum dat het mogelijk is om als bv deel te nemen in een vof. Ik weet niet of het een compleet loos idee is, maar om het gedoe van contracten te voorkomen, wat als we samen apart als bv in de vof stappen en als personen eruit gaan? Kan dat überhaupt en heeft het zin? Zijn er nog andere zaken die wij niet over het hoofd zien maar waar jullie direct aan denken bij de overweging van vof naar bv? Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en ons input kan geven zodat we hier over na kunnen denken. Groet, Peter
  3. Beste Roel en Ruben, Jullie hebben beide helemaal gelijk alleen het vervelende is dat andere aandeelhouder flinke schulden achterlaat in de bv, terwijl de bv schulden heeft aan de bestuurder. Bestuurder is bereid alles weg te schrappen en z’n verlies te nemen. Maar aandeelhouder heeft een persoonlijkheid waar geen weg mee te bewandelen is. Rationeel gezien is er geen touw aan vast te knopen. Normaal gesproken denk je waar er twee vechten hebben er twee schuld, maar dit zit echt richting de persoonlijkheidsstoornis zeg maar. Erg lastig. Aandeelhouder heeft weinig kennis van de cijfers en de feiten, aangezien de medewerker dat wel heeft is het vermoeden dat hij geweigerd wordt zodat hij z’n eigen interpretatie eraan kan geven. Is enorm overtuigd van zijn gelijk, niet gehinderd door aantoonbaar bewijs of gemaakte afspraken. Er zijn al meerdere mediation trajecten geweest maar er zijn geen afspraken te maken. Aandeelhouder zit in andere bv’s dik in de schulden en maakt met iedereen ruzie. Het is echt een gruwel dat al jaren duurt. Ik denk al een tijdje mee met bestuurder, het heeft mij doen inzien dat ik nooit met iemand anders in een bv zal stappen. Overigens blijkt uit de statuten dat een functionaris aanwezig mag zijn ter ondersteuning van bestuurder en dat de medewerker als functionaris is aangesteld. Lijkt mij dat er dan geen reden tot weigeren is? Bedankt voor het meedenken
  4. Ha RubenT, Hartelijk dank voor je antwoord. Goede tips, ik ga het meenemen. Er staat inderdaad niets over het weigeren van een gemachtigde in de notulen. Accountant is inderdaad een goede optie. Groet, Peter
  5. Ha Norbert, Ik ben collega van bestuurder in een andere onderneming. Dus eigenlijk buitenstaander. Groet, Peter
  6. Beste Forumleden, Er is al enige tijd hommeles in een bv. De bedoeling is om de bv af te wikkelen. Besluitvorming wordt telkens vertraagd/gefrustreerd omdat een van de 50% aandeelhouders weigert aan tafel te komen als een bepaalde medewerker aanwezig is. Om een beeld te schetsen; er zijn twee aandeelhouders van 50%, waarvan één bestuurder is, ander is enkel aandeelhouder. Bestuurder is altijd bijgestaan door financieel medewerker die ook het meest ingevoerd is in de cijfers en de daarvan onderliggende feiten. Veel feiten liggen in jaren achter ons en medewerker heeft kennis paraat. Bestuurder wil graag dat financieel medewerker bij de AvA aanwezig is, de andere 50% aandeelhouder niet. In de statuten staat niet veel omschreven waarin duidelijk wordt of er geweigerd mag worden. Bestuurder (en aandeelhouder) heeft tevens de mogelijkheid medewerker te machtigen als aandeelhouder. Mag een gematigde geweigerd worden? Heeft iemand ervaring met een situatie als deze en kan iemand duidelijkheid geven over het wel of niet mogen weigeren van de aanwezigheid van een medewerker? Groet, Peter
  7. Oké, dat is duidelijk. En ook logisch. Hartelijk dank
  8. Beste forumleden, Een goede vriend werkt als zelfstandige in de bouw. Hij heeft zelf een nieuwe schuur gebouwd in zijn tuin om zijn gereedschap (voor het uitoefenen van zijn beroep) te stallen. Hij heeft materialen aanschaft en er ook twee dagen aan gewerkt. Is het mogelijk dat hij zich zelf factureert voor de twee dagen dat hij gewerkt heeft? Daar uiteraard btw over afdraagt. Als het mogelijk is, moet hij zich zelf dan een gebruikelijk loon toekennen (zelfde uurtarief als bij derden) of gereduceerd? iemand hier ervaring mee? Heb mijn best gedaan maar een soortgelijk voorbeeld niet kunnen terugvinden. groet, peter
  9. Hartelijk dank voor de accurate en snelle antwoorden
  10. Beste Forumleden, Als ondernemer in eenmanszaak heb ik een tweedehands auto gekocht (youngtimer) uit 2001. Hiervoor had ik exact hetzelfde type auto, uit 1999. Mijn vorige auto is er na twee jaar mee opgehouden. De "nieuwe" auto heeft 350.000 kilometers op de teller en de aanschafwaarde was 2500 euro. Moet ik vasthouden aan de maximale afschrijvingspercentage van 20% per jaar of zou ik de auto ook binnen twee jaar mogen afschrijven? Ik ga en ging er bij aanschaf niet vanuit dat de auto 5 jaar meegaat. Ik heb nog recht op startersaftrek, mag ik dan sowieso gebruik maken van willekeurige aftrek en de auto eventueel ook in 1 jaar aftrekken? Groet en fijn weekend, Peter

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.