Jump to content

OuweJoop

Junior
  • Content Count

    13
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Address
    jachthoornstraat 29, arnhem, Gelderland, 2241ZB, Netherlands
  • First name
    j
  • Last name
    Sjennek
  • How did you find us:
    partner-site

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscale zaken
    internationaal ondernemen
    expert advies

Vision

  • I'm looking for people who
    Know legal stuff
  1. Hoi Shoptillyoudrop, Wij zullen inderdaad de activiteit presenteren op onze marktplaats, het is echter zo dat wanneer de verkoop plaats vind, het bedrag via stripe naar de supplier wordt gestuurd - de commissie die wij in rekening brengen voor het presenteren van de activiteit op onze website. De supplier verzorgt de verkoopfactuur aan de consument. Dit zorgt ervoor dat wij slechts een b2b transactie hebben wat betreft de commissie toch? Het verleggen van de btw lijkt me daardoor ook niet noodzakelijk omdat de verkoop op papier direct via de supplier is verlopen en dus moet de supplier dit opnemen in zijn aangifte omzetbelasting. Ik geloof dat wij hierom maandelijks een factuur moeten samenstellen aan de supplier gericht m.b.t de ingehouden commissie op de verkopen?
  2. Wat dat refunden betreft; dat zal Stripe weinig uitmaken. Stripe verdient op de transacties zelf en hoeft zelf geen refunds uit te voeren. Wanneer een commercieel agent met een tour operator werkt, en er dient een refund gemaakt te worden, dan kan de commercieel agent dit aangeven bij de tour operator en die maakt vervolgens in zijn Stripe panel een refund (waarop Stripe dus weer een aantal cent verdient).
  3. Dag TwaBla, Excuses, ik was bezig met het beantwoorden van de andere reageerders.
  4. Beste Lucas, Ik citeer van: https://www.emerce.nl/achtergrond/hoe-marktplaats-peertopeer-platform-online-reisagent-psd2compliant "Voor marktplaatsen, peer-to-peer platforms en online reisagenten is de verandering echter het grootst. Stel, ik verkoop laptops via het platform, ‘Handelen.nl’. De consument plaatst een bestelling voor zo’n laptop en de afhandeling van die transactie vindt plaats bij Handelen.nl, inclusief de betaling van de koper en aan de verkoper. Volgens de EU-regels betekent dit dat Bol.com aan gelden van derden zit en in PSD2 staat dat daarvoor gecontroleerde en juiste processen geïmplementeerd moeten zijn. Je wordt als handelsplatform, maar ook als peer-to-peer platform of online reisagent, beschouwd als commercieel agent en daarvoor gelden strikte regels om ervoor te zorgen dat het geld van de consument zo veilig mogelijk is. Commerciële agenten hebben twee keuzes Wat betekent PSD2 nu concreet voor zogeheten ‘commerciële agenten’? Je hebt twee keuzes. Ofwel je wordt een betaalinstelling, wat een prima scenario is voor grote partijen maar wel behoorlijk afleidt van de core business. De tweede mogelijkheid is om voor een payment service provider te kiezen die een betaaloplossing integreert in de app of website van het bedrijf waarmee mensen kunnen betalen. Geld wordt dan overgeboekt naar de derdenrekening van de payment service provider en die handelt de transactie vervolgens af. De marktplaats krijgt zijn commissie en de verkoper de rest van het totaalbedrag. In dit scenario ontvangt de marktplaats (of het peer-to-peer platform of de online reisagent) dus zelf geen gelden en fungeert derhalve niet als betaalinstelling. De kern van de regelgeving: ook al raak je maar heel even het geld aan van een consument, toch bestaat er een risico en dus moet je aan de in PSD2 vastgelegde eisen voldoen. Denk dus goed na hoe je ervoor kunt zorgen dat je compliant bent." Wij hoeven dus niet direct aan de PSD2 vastgelegde Eisen te voldoen, omdat wij geen betaalinstellingen kunnen of willen worden. Daarom werken bedrijven dus samen met Stripe, die wel compliant kan zijn aan de PSD2 wet.
  5. Beste Lucas777, Nee dat klopt, wij zijn niet de tour operator, wij zijn een commercieel agent die de activiteiten van tour operators zal aanbieden. Excuses voor de onduidelijkheid.
  6. Beste ShopTillYourDrop, Bedankt voor uw reactie. Wij zullen aan de consument verkopen. Stripe Connect zal de betaling direct doorsturen naar de lokale touroperator voor wie wij een ticket hebben verkocht, minus het afgesproken commissie bedrag. Op deze manier zullen wij dus nooit het geld van de consument op onze rekening hebben, zodat wij voldoen aan de PSD2 wet.
  7. Goedemiddag, Ik heb een vraag wat betreft het boekhoudkundig verwerken van verkopen in een online marktplaats die wij gaan lanceren. Het idee is om via een online marktplaats tours en activiteiten te presenteren door Europa, aanbieders van tours en activiteiten kunnen ervoor kiezen om gepresenteerd te worden in ruil voor een commissie op de verkoop. Wanneer er een verkoop plaats vind zal het financiele process er als volgt uitzien: Voorbeeld: De consument koopt een boot tour voor 2 personen, prijs: 100 EURO Stripe connect: ontvangt deze 100 euro en verstuurd de supplier (verkoper van de activiteit) het bedrag - de 20% commissie die wij in rekening brengen (80 EURO). Stripe connect: stuurt de overige 20% commissie naar ons (20 EURO). Hoe verwerken wij dit in onze boekhouding? Wij ontvangen nooit het totale bedrag, Stripe connect verdeelt direct het bedrag tussen ons en de suppliers, volgens de psd2 wet. Wij werken met het boekhoud programma Xero.
  8. Dag TwaBla, Ja precies, dit hadden wij inderdaad al in gedachten, alleen nu weet ik ook nog hoe het heet! Erg bedankt voor uw bericht en het meedenken, ik stel het zeer op prijs.
  9. Goedenavond TwaBla, Dat klopt, wij richten ons direct op de consument. U noemt interessante punten wat betreft het omschrijven van wat wij doen. Kunt u mij misschien helpen begrijpen wat u bedoelt met een curated extensie? Ik heb het gegoogled maar het is me niet duidelijk. Bedankt!
  10. Norbert, u bent geweldig! Ik ga het navragen bij de VvKR. Van wat ik tot nu toe lees lijkt erop dat ons bedrijf niet onder de reisorganisators/touroperators zal vallen. Mocht dit het geval zijn, zouden wij dus geen wettelijke verplichtingen hebben en geen vergunningen of dergelijken nodig hebben? Erg bedankt!
  11. Beste Norbert Bakker, Bedankt! En ook bedankt voor de reactie. Wij zullen enkel tours en activiteiten aanbieden, dus geen accommodatie/overnachtingen. Wel zullen accommodaties ons product promoten aan hun gasten, maar met onze app/website zelf zullen hotels etc niet geboekt kunnen worden. EDIT: met tours bedoel ik een tour zoals bijvoorbeeld een tour van een stad met een gids en dergelijke. Geen verre busreizen. Maar waarschijnlijk dus wel weer daguitjes met de bus, bijvoorbeeld zoals in Nederland veel toeristen vanuit Amsterdam een dag uitje Zaanse Schans doen met de bus. Wij presenteren tours en activiteiten in onze app. Hiervoor zullen wij samenwerken met kleine lokale touroperators. Ook zal er via onze app een ticket voor deze tours en activiteiten geboekt kunnen worden.
  12. Dag allen, Ik ben van plan volgend jaar als V.O.F. een Online Tour en Activiteiten Marktplaats te lanceren. Dit doe ik samen met twee anderen. Vergelijkbare bestaande bedrijven zijn bedrijven als Viator en GetYourGuide. Wij zullen via een website en een app tours en activiteiten aanbieden van lokale tour operators in heel Europa. Weet iemand op dit forum wat voor een vergunningen/lictenties ik hiervoor moet hebben? Op de KVK website en andere dergelijke sites kan ik voor dit type bedrijf niets vinden. Bedankt voor het lezen!
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept