Michael1980

Senior
  • Aantal berichten

    74
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Michael1980's trofeeën

  1. Beste Joost, Dank je wel voor je reactie. Ik zal dit eens navragen inderdaad, wellicht dat dit de achterliggende gedachte is. Ik vind het zelf een vreemd verhaal en aangezien het om een fors bedrag gaat, wil ik dit eerst geheel duidelijk hebben. In ieder geval bedankt voor je reactie, dit wordt erg gewaardeerd.
  2. Dank je wel voor je reactie. In dit geval bedoelde hij BTW, de overdrachtsbelasting is geheel duidelijk.
  3. Goedenavond, Wij zijn voornemens om een nieuw bedrijfspand te kopen. Dit gaan we kopen van een particulier die dit pand momenteel in zijn bezit heeft. We hebben echter een meningsverschil met betrekking tot eventuele BTW waarmee het pand al dan niet belast is. Het is een pand van 24 jaar oud ongeveer. Ik ben van mening dat er geen sprake kan zijn van BTW, omdat het geen nieuw pand betreft en omdat de verkopende partij geen BTW ondernemer is, maar hij beweert bij hoog en laag dat dit wel het geval is. Omdat ik na behoorlijk zoekwerk geen eenduidig antwoord op deze vraag kan vinden, vraag ik het via deze weg en ik hoop dat iemand van mijn mede forumleden mij hierbij kan helpen. De vraag luidt dan ook: is er bij de aanschaf van een bestaand bedrijfspand (aankoop door BTW ondernemer, verkoop door particulier) sprake van het in rekening brengen van BTW? Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s) Met vriendelijke groet, Michael
  4. Goedemiddag, Ik heb vorig jaar met mijn Holding een bedrijfspand aangekocht, die ik verhuur aan een onderliggende werkmaatschappij. Mijn vraag is of op deze situatie de KIA van toepassing is, ondanks dat er sprake is van verhuur? Alvast bedankt voor jullie reactie(s) MvG Michael
  5. Bedankt voor je reactie. Ik heb de evorige eigenaar gecontact en hij heeft mij gelukkig kunnen helpen. Topic mag wat mij betreft dan ook gesloten worden.
  6. Goedemiddag, Ik heb samen met mijn compagnon een bedrijfspand aageschaft, waar ik nu de jaarlijkse afschrijving over wil bepalen. Ik snap de formule (Aanschafwaarde - Waarde grond - Restwaarde) / Gebruiksduur. Waar ik moeite heb om achter te komen, en waar ik geen antwoord op kan krijgen, is de waarde van de grond. Dit staat in geen enkel document wat ik bij de aankoop heb ontvangen vermeld, en online vind ik enkel een aantal voorbeeldsommen zonder onderbouwing. Kan iemand mij vertellen hoe ik de waarde van de grond kan bepalen, zodat ik de afschrijving op de juiste manier in kan zetten? Bij voorbaat dank voor jullie reactie(s). MvG Michael
  7. Goedemiddag, Wij hebben onlangs twee auto's van privé overgeschreven naar de BV's, dus krijgen vanaf heden te maken met bijtelling. Echter, het betreft een tweetal auto's met bouwjaar 2015 (waarvan één in 2019 in NL is ingevoerd). Ik was er vanuit gegaan gewoon te maken te krijgen met een bijtellingspercentage van 22%, maar onze salarisadministratuer geeft aan dat dit 25% moet zijn, omdat beide auto's een bouwjaar hebben ouder dan 2017. Echter heeft hij hier ook zijn twijfels bij... Kan iemand mij vertellen of we hier inderdaad rekening moeten houden met 25% bijtelling, of dat toch het bijtellingspercentage van 22% van toepassing is? Bij voorbaat dank voor jullie hulp! MvG Michael
  8. Dank je wel voor je reactie. De auto is op één van de twee werkmaatschappijen gezet, de werkmaatschappij waar ook daadwerkelijk de kilometers voor gereden gaan worden. Mijn collega zal voornamelijk deze auto gebruiken, omdat ikzelf mijn privé auto ook zakelijk gebruik op basis van km vergoeding.
  9. Goedemiddag, Ik heb samen met een collega een holdingstructuur, waarbij elk van ons een holding heeft die voor 50% eigenaar is van twee onderliggende werkmaatschappijen. We hebben onlangs een auto die tot voorheen privé werd gebruikt op de zaak gezet, en gaan deze auto enkel zakelijk gebruiken (of minimaal privé waarbij we ruim onder de 500km blijven). Mijn vraag is of het verplicht is om een verklaring van geen privé gebruik auto bij de belastingdienst aan te vragen, of dat een gedetailleerde rittenadministratie volstaat? Ik krijg hier online geen duidelijk beeld van namelijk.. Bij voorbaat dank voor jullie terugkoppeling. MvG Michael
  10. Goedemiddag, Ik heb samen met mijn collega een holding structuur waarbij sprake is van 2 werk BV's en 2 Holdings. De Holdings hebben ieder een 50% belang in elk van de werk BV's. Ik ben momenteel, vanwege een gebroken boekjaar, de VPB aangifte aan het doen voor één van de Werk BV's, maar ik blijf hangen op het volgende: De Werk BV heeft 10.000 interim dividend uitgekeerd aan de Holding. De vraag is: waar moet ik deze 10.000 kwijt in de belastingaangifte? De werk BV heeft geen belang in een andere BV, dus volgens mij moet ik niet aangeven dat er sprake is van een deelneming? Alle cijfers kloppen, alleen ik blijf dus met een verschil van 10.000 zitten tussen W&V en fiscale winstberekening, waarbij de fiscale winstberekening een te laag resultaat geeft. Moet ik de 10.000 die is uitgekeerd zetten onder "Overige openlijke of vermomde winstuitdelingen, inclusief giften die niet als kosten kunnen worden aangemerkt". De toelichting die hierbij staat is als volgt: "Vermeld hier ook: het bedrag van de uitgekeerde dividenden waarop u geen dividendbelasting hebt ingehouden dividend dat door een fiscaal gevoegde dochtermaatschappij betaalbaar is gesteld aan andere aandeelhouders dan de moedermaatschappij" Dit is het enige wat bij mij nog enigszins logisch overkomt, maar ik weet het niet zeker, dus vandaar de vraag. Alvast bedankt voor jullie reactie(s)! MvG Michael
  11. Beiden bedankt voor jullie reactie. Na lang aan de telefoon gezeten te hebben, blijkt het een fout in het software systeem te zijn. Ik moet inderdaad de winst credit op het EV boeken. De instructie is inmiddels zelfs aangepast, en buiten een paar kleinigheden om is alles duidelijk, bedankt! Dit is inderdaad rekeningnummer 99991, welke als tussenrekening gebruikt wordt. Door de fout in het systeem stond de "winst" debet op deze rekening, waardoor ik deze rekening credit moest boeken en het eigen vermogen debet, maar dit blijkt nu dus een fout in het systeem geweest te zijn, en dit is inmiddels omgedraaid waardoor de boeking wel correct te doen is. In ieder geval super bedankt voor de feedback, wordt erg gewaardeerd! :)
  12. Goedemiddag, Ik heb reeds een vergelijkbaar topic gestart, maar niet geheel juist verwoord en ik kan deze schijnbaar niet verwijderen, dus bij voorbaat excuses. Ik heb een hopelijk simpele vraag: Wanneer ik in een boekjaar winst boek (zeg 50K), dan maakt mijn software systeem via een tussenrekening een debetboeking op de beginbalans aan van 50K. Om vervolgens deze tussenrekening leeg te boeken, moet ik credit tegenboeken en 50K debet op mijn eigen vermogen boeken. Ik was altijd in de veronderstelling dat winsten credit ten bate van het EV geboekt moeten worden, maar hier wordt mij de instructie gegeven om deze debet te boeken. Kan iemand mij aangeven of dit klopt? Alvast bedankt voor jullie hulp! Mvg Michael
  13. Hi Norbert, Het gaat om filterinstallaties, en de afnemers zijn zeer divers. Voornamelijk actief in de metaalverwerkende industrie. Hier zitten sporadisch bedrijven tussen die werken in de auto-industrie of bv de petrochemische industrie. Ik heb inderdaad begrepen dat een hee reeks industrië bij voorbaat uitgesloten worden. Ik zal je suggestie om op feebasis te werken voorstellen, ben benieuwd wat er uitkomt. Bedankt voor je snelle reactie!
  14. Hi Norbert, Dank je wel voor je reactie. Wij leveren enkel b2b, en zitten in de installatietechniek. Ik ben momenteel zoekende naar een aansprakelijkheidsverzekeraar, maar omdat ik enkel aansprakelijkheid wil verzekeren zijn veel verzekeraars hier niet happig op (vraag me niet waarom, maar ik wordt afgewezen omdat ik een enkele verzekering wil afsluiten en dit zijn de door de grote verzekeraars aangewezen tussenpersonen). Vandaar dat ik parralel met de algemene voorwaarden al een deel van de aansprakelijkheid wil beperken. Bij het opstellen van de algemene voorwaarden zal ik ook een jurist inschakelen, die hebben er uiteraard meer kijk op dan ik als leekzijnde. Maar ik doe wel graag alvast wat voorwerk, dat ik weet wat ik kan en moet verwachten. Alvast bedankt voor je terugkoppeling.
  15. Goedemiddag, Voor een BV van mij wil ik graag zo veel mogelijk de aansprakelijkheid beperken mbt eventuele schades etc. Ik wil dit bij voorkeur zo veel mogelijk doen via de Algemene Voorwaarden, maar ik weet niet precies wat hierin wel en niet toegestaan is. Heeft iemand toevallig een opsomming van zaken die wel en niet opgenomen mogen worden / rechtsgeldig zijn met betrekking tot het beperken van aansprakelijkheid via de Algemene Voorwaarden? Alvast bedankt voor jullie feedback! MvG Michael
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.