PatPlan

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Voornaam
    Patrick
  • Achternaam
    Kaspers

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Ter Apel

PatPlan's trofeeën

  1. Geachte forumleden Ik heb een vraag betreffende onderstaande situatie van een kennis: betreft een ZZPer die jaren vanuit de garage bij zijn woonhuis zijn diensten heeft verleend. (maakwerk) In de loop der tijd is zijn onderneming gegroeid waardoor verhuizing naar een andere locatie noodzakelijk werd. De grond is in prive aangekocht en het pand is grotendeels prive betaald middels verkoop woning op een of andere manier is hier bankair nog voor ± 40% een zakelijke lening verschaft. Zover mijn kennis begrijpt is dus de grond prive en het pand zakelijk. Deze situatie is 5 jaar terug tot stand gekomen, nu is de cashflow dusdanig goed dat hij het pand ook naar prive wil halen, hij woont er immers ook. Bij zijn fiscalist loopt hij hierop vast of is men druk met andere zaken, het betreft een echte vakman met helaas wat minder kennis van fiscale zaken. Eigenlijk weten we niet zo goed hoe we dit aan moeten vliegen en hoe we dit recht kunnen trekken, mijn inziens had dit niet zo gefinancierd mogen worden. linksom of rechtsom wil hij dit nu gaan rechttrekken. Ik hoop dat jullie ons hiermee in de juiste denkrichting kunnen duwen of ons kunnen helpen de juiste vragen te stellen. mocht deze vraag op de verkeerde forumlocatie zijn gesteld hoor ik het graag.
  2. Hallo Roel en Joost, Allereerst dank voor jullie reacties. Alle 4 de DGA's met een aanmerkelijk belang zijn directe collega's. 3 van ons staan op de loonlijst en de 4e factureert een Management Fee. Het is de bedoeling dat ik samen met de collega die ook intreedt de spreekwoordelijke kar ga trekken. De meerderheidsaandeelhouder zal langzaamaan af gaan bouwen en de reeds bestaande 15% blijft aan zoals het staat. De 48.000 regel begrijp ik vanuit belasting perspectief ter voorkoming van laag salaris en hoog dividend ivm de verschillende belasting tarieven. Deze is in alle 3 de situaties niet relevant. Het grijze gebied wat ik wil begrijpen is dat of de volgende stap is dat het verschil tussen ons drieën op de loonlijst binnen die 75% dient te vallen of gelijk moet zijn zoals ik Joost begrijp: "doch, ook, niet minder dan de best betaalde medewerker binnen het concern. Hoe dat loon opgebouwd is, is niet relevant. Dus als je collega DGA een dure auto heeft met bijtelling en jij kiest liever voor loon in geld, dan kan dat prima. Als jouw loon in geld dan maar niet lager is dan: zijn loon in geld + zijn bijtelling. Alleen in bijzondere gevallen - bijvoorbeeld bij bijzondere expertise van een collega - kun je van minimaal hetzelfde fiscale loon afwijken." We zijn alle 3 medewerkers binnen dezelfde vennootschap, dus directe collega's. Welliswaar verschillende functies, maar financieel zijn er geen belemmeringen als redenering om het niet gelijk te kunnen stellen. Begrijp ik dan goed dat dit gelijk moet zijn, tenzij ieder een bijzondere expertise heeft?
  3. Goedemorgen Forumleden, Allereerst een fijn paasweekend. Wellicht dat mijn vraag verkeerd gepositioneerd is, dan mijn excuses, hoor ik graag waar ik met mijn vraag terecht kan. Ik kan op deze kwestie tot op heden nog geen eenduidig antwoord vinden, gesprekken met een accountant/fiscalist volgen nog. Momenteel heb ik de mogelijkheid tot het toetreden in de BV waar ik reeds 5 jaar werkzaam ben te samen met een andere collega. Er zijn reeds al 2 DGA's werkzaam in de BV. Ik benoem ze DGA's omdat ze allebei een aanmerkelijk belang hebben in de BV (15% en 85%). Corrigeer me indien ik dit fout interpreteer. Mijn collega en ik, zullen indien we toetreden ook een aanmerkelijk belang van 10 of 15% verschaffen waardoor wij ook voor de belastingdienst DGA zijn. verhouding zal dan 65/15/10/10 of 55/15/15/15. De Notariële stukken tot nu toe kom ik uit en weet waar ik scherp op moet zijn, betreffende de worst case scenario's. (tips zijn altijd welkom :) ) Nu zal ook het stuk salarissen aan bod gaan komen. De DGA met het meerderheidsaandeel werkt middels een Management Fee. Wij (de andere 3 DGA's) staan op de loonlijst en we bekleden alle 3 een andere functie, wel zo handig. (Office/Sales/Technisch Manager). Nu zijn er tot op heden behoorlijke verschillen in de salarisstructuur en ik kom er nog niet helemaal uit hoe dat er straks uit moet zien en dit bezorgt mij de volgende vragen: 1. Overheid voorgeschreven interpreteer ik dat er straks geen verschil mag zitten in de beloning (salaris + auto + andere voorwaarden), klopt dit? 2. Of gaat hier de 75% regel op voor een vergelijkbare dienstbetrekking? Ik begrijp dat hier ook weer geen eenduidig antwoord op is, maar wil graag het grijze gebied begrijpen en goed kunnen afkaarten. Ook met wedervragen ben ik zeer geholpen. alvast bedankt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.