Ik heb een vraag over de toekenning van het "gebruikelijk loon" in de BV.
Ik lees overal dat behalve degene die werkelijk de enige aandeelhouder in een BV is (en dan dus DGA is), óók de partner van deze DGA en alle andere familieleden in de rechte lijn allemaal automatisch als DGA worden beschouwd, ook al hebben zij géén aandelen in deze BV, als zij werkzaamheden gaan verrichten in die BV. Dit betekent dat als deze familieleden werkzaamheden verrichten in de BV, ook hun een "gebruikelijk loon" moet worden toegekend.
Maar hoe moet ik dit nu lezen. Betekent dit nu dat, als er werkzaamheden worden verricht in de BV, NAAST de enige aandeelhouder (die zelf bijvoorbeeld géén werkzaamheden verricht in de BV) een ander familielid die dan de werkzaamheden wél verricht OOK een "gebruikelijk loon" moet verkrijgen, of mag ook dit familielid IN DE PLAATS VAN de enige aandeelhouder het "gebruikelijk loon" verdienen, vermits dit familielid dan ook de enige is die de feitelijke werkzaamheden verricht, en waarbij dan dus de feitelijke aandeelhouder GEEN "gebruikelijk loon" verdient (omdat die ook geen werkzaamheden verricht)?
Concreet: kan ik de uitbetaling van het gebruikelijke loon doorschuiven naar mijn echtgenote, en zelf geen gebruikelijk loon genieten (mijn echtgenote heeft nul procent van de aandelen, en ik 100%)? Volgens mij benadeel ik daar de fiscus niet mee. Het maakt voor de fiscus toch niet uit wie er nu dit loon verdient?
En waarom zou ik dat nou willen doen? Dat is omdat ik mijn persoonlijke box 1 inkomen zo laag mogelijk wil houden ivm een claim in het kader van alimentatie-verplichtingen. Dat het box 1 inkomen van mijn huidige vrouw dan hoger wordt en dat voor haar fiscale nadelen heeft trekken we wel weer recht tijdens het verdelen van de inkomens bij de gezamenlijke aangifte in de IB sfeer.
En dan heb ik nog een vraag wat nu onder "werkzaamheden"wordt verstaan.
De economische activiteiten van de BV bestaan uit handel: in- en verkoop en het verschil minus de bedrijfskosten wordt dan de winst.
Uiteraard vormen het daadwerkelijk aankopen en verkopen van de goederen dan de "werkzaamheden" (die dan door mijn vrouw moeten worden verricht). Maar het tekenen van het huurcontract van het bedrijfspand, valt dat ook onder "werkzaamheden", of het aanschaffen van de benodigde ICT apparatuur, of het afsluiten van een telefooncontract? Moet ik dat dan ook door de werknemer laten doen, of mag ik dat weer zelf doen? Ik ga er vanuit dat dat niet onder "werkzaamheden" valt en dat ik dat dan allemaal zelf mag doen.