Dennisss

Junior
  • Aantal berichten

    15
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Voornaam
    Dennis
  • Achternaam
    Dennis

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Amsterdam
  1. Hi, dit(/mijn) topic gaat ook over jouw vraag 1: Misschien interessant om even naar te kijken, want ik heb het destijds niet correct afgehandeld en dat wordt nu mogelijk een probleem. Succes
  2. Dank Joost, niet zo handig van me dus. Nu ik deze kennis heb, zou ik het liefst nog een stuk lijfrente storten 'vanuit de FOR' en dan de 'stakingwinst' in 2021 opgeven. Zou je dat adviseren? Of moet ik 2018 (of 2019, want gestopt medio 2019?) gaan corrigeren?
  3. OK dank, maar wat is de regel? Wanneer moet ik fiscaal afrekenen?
  4. Dank. Het ondernemingsvermogen is gelijk gebleven. Vraag 1 had misschien moeten zijn, hoe lang mag de balans open blijven staan voordat ik fiscaal af moet rekenen? Veilig instappen in een lijfrente is inderdaad ook een optie, al kon dat niet bij degene waar ik naar keek (maar zal mijn blik verwijden). Dank. Ik sta bij de KvK nog gewoon ingeschreven als eenmanszaak en maakte in 2019/2020/2021 omzet. Mijn vragen gaan over de IB aangifte. Wie kan mij helpen?
  5. Goedemiddag, Alvast bedankt voor het nemen van de moeite om onderstaande te lezen. Ik heb ergens gelezen, dat als je drie jaar geen ondernemer voor IB bent, dat je dan de onderneming moet staken en dus fiscaal moet afrekenen. Ik kan dit niet terugvinden, dus ik weet het niet zeker. Vraag 1: Klopt dat, die 3 jaar? Van 2008 tot 2018 heb ik IB aangifte gedaan als ‘ondernemer voor IB’. Misschien niet helemaal correct, omdat ik in veel jaren slechts 1 of 2 opdrachtgevers had, waar ik als zzp-er fulltime op uurbasis werkte. Vanaf juni 2019 ben ik fulltime gaan beleggen/daytraden, met een enkel zzp klusje tussendoor. Voor de aangifte IB 2019 en 2020 haalde ik het urencriterium lang niet en heb ik de (relatief lage) zzp inkomsten opgegeven als ‘overige werkzaamheden’. Het daytraden is vooralsnog geen groot succes geworden, dus ik ben in december 2021 weer als consultant (zzp) aan de slag gegaan. Ik verwacht voor 2022 wel richting de 1225 uur te gaan en dat via een intermediair bij 1 eindklant. In de 2019 en 2020 IB aangifte heb ik aangegeven geen ondernemer voor IB te zijn, en vulde daar dus ook geen W&V en balans in. Ondertussen heb ik op de 2018 eindbalans nog wel een FOR / oudedagsreserve staan van ca. 35k. Het is me duidelijk wat ik daarmee kan doen, maar niet hoe ik dit in de IB aangifte kan verwerken. Vraag 2: Heb ik in 2019 en 2020 een fout gemaakt, en had ik wel aangifte moeten doen als ondernemer voor IB (zonder winst/verlies, maar dat ik wel de balans laat zien, en de inkomsten die ik had onder ‘overige werkzaamheden’)? Vraag 3: Moet ik de onderneming staken en fiscaal afrekenen in 2021 of 2022? Aangezien mijn inkomen in 2021 erg laag was en in 2022 naar verwachting hoog gaat zijn (>70k), kan ik die 35k FOR beter in 2021 afrekenen, zodat ik er geen 49,5% IB over hoef af te rekenen. Vraag 4: Kan ik ervoor kiezen een gedeelte van de FOR in 2021 vrij te laten vallen, en zo ja, hoe geef ik dat dan correct aan bij de aangifte IB, zodat het duidelijk is dat het FOR saldo op de balans af is genomen? Ik overweeg om in 2022 weer IB aangifte te doen als ondernemer voor IB (ondanks slechts 1 klant). In dat geval zou ik de onderneming weer activeren en hoef ik de komende jaren niet af te rekenen. Vraag 5: Ik vraag me af of dit de algoritmes van de Belastingdienst triggert, en ze vragen komen stellen. Wat denkt u daarvan? Ik overweeg ook de FOR (gedeeltelijk) in een lijfrente te stoppen, maar dat wil ik eigenlijk pas serieus overwegen wanneer de beurs weer laag staat (en wanneer dat is, weet niemand natuurlijk). Bij voorbaat dank voor uw reactie. Mvg, Dennis
  6. Nou, extended reverse charged zou het antwoord moeten zijn: https://marosavat.com/reverse-charge-in-portugal/
  7. Wederom dank Bert. Wat je schrijft klinkt allemaal logisch. Ik heb nog geen prijsopgave ontvangen van Intervat, maar ik ben bang dat dat redelijk hoog gaat uitvallen, aangezien ze werken met vaste maandtarieven. Ik wacht dat nog even af. Duijntax gaf aan dat de goederen die in PT worden ingekocht en direct aan PT worden geleverd (aan het atelier), dat de leverancier dat moet factureren met (PT) BTW, en dat we die BTW kunnen terughalen (net als BTW op kosten binnen de EU). Alleen bijvoorbeeld voor de materialen die van buiten de PT komen, zou er in PT een ICV aangegeven moeten worden in PT, maar gezien de omvang daarvan (paar honderd euro), konden we het risico nemen en hiervoor niet registreren in PT. Toen ik sprak over ABC-levering, ging ik ervan uit dat A (het atelier) een product aan B (aan mij) levert wat geleverd wordt aan C (klant). Maar ik begrijp nu dat het atelier een dienst levert.
  8. Goed, inmiddels een PT fiscaal vertegenwoordiger ingeschakeld. Die geeft aan dat we ook inkostenbelasting & social security in PT moeten betalen. Daar moet dan de keuze gemaakt worden tussen een 98 regeling (lijkt op BTW registratie, maar moet ook inkomstenbelasting betaald worden) of een 500 regeling (registratie bedrijf aldaar). Vervolgens contact gehad met Intervat, een bedrijf gespecialiseerd in EU BTW. De eerste die opkomt als je erop googled. Zij geven aan dat er van inkomstenbelasting geen sprake is, maar slechts een BTW registratie in PT nodig is, plus periodiek BTW aangiftes. Zij gaan met een offerte toesturen. Daarna nog gebeld met Duijntax, alwaar mij verteld werd, dat de levering (van PT naar PT) als BTW verlegd kon worden gefactureerd met ons NL BTW nummer, en dat registratie niet nodig was. Althans, voor inkopen van materialen buiten PT die in PT geleverd werden eigenlijk wel (maar dat gaat maar om een klein bedrag). De PT fiscaal vertegenwoordiger is jong en net voor haarzelf begonnen, maar kost nog niet 1/3 van een ander. De verwarring is compleet...
  9. We overwegen om de goederen vanuit Portugal eerst naar Nederland te sturen en dan vanuit Nederland naar de PT klant te leveren.
  10. We hebben wat rondgevraagd en een fiscaal vertegenwoordiger kost tussen de 1000 en 2500 euro per jaar. We hebben zelf online geprobeerd te registreren voor een Portugees BTW nummer, zonder resultaat. M'n vriendin is Portugees en we zijn momenteel in Portugal, dus ze is bij een fiscaal kantoor langsgeweest. Niet behulpzaam, en de persoon verwees ons door naar een fiscaal vertegenwoordiger (naar het bedrijf van zijn zoon, tja). M'n vriendin heeft 1,5 uur telefonisch in de wacht gezeten bij de belastingdienst, na 3 kwartier wachten kon ze haar verhaal doen, nou ja, het halve verhaal en werd ze gewoon doorgezet naar een andere afdeling, en na wederom 3 kwartier heeft ze het opgegeven. Als er iemand is, die hiermee kan helpen of misschien een stappenplan heeft, dan horen we het graag....
  11. Hier kun je goede info vinden: https://eportugal.gov.pt/en/cidadaos-europeus-viajar-viver-e-fazer-negocios-em-portugal/impostos-para-atividades-economicas-em-portugal/imposto-sobre-valor-acrescentado-iva-em-portugal Het lijkt erop dat onder voorwaarden omzet <12.500 EUR vrijgesteld is van BTW afdracht. Denk zoiets als de (voormalige) kleine ondernemersregeling. Blijft toch wat onduidelijk voor me, denk dat ik een lokale boekhouder nodig heb om wat vragen te beantwoorden.
  12. Wederom dank allen. Omdat je 'n.m.m.' schreef, ging ik ervan uit dat je niet 100% zeker was... OK, ik zie nu pas in dat het een binnenlandse levering is en ook zo belast zal moeten worden. De eerste order is net onder de 10.000, maar ik ga ervan uit dat ze opnieuw gaan bestellen, al zou dat pas in 2022 kunnen zijn. Ik ga kijken naar de BTW registratie in Portugal. Als iemand hier ervaring mee heeft en/of met de aangifte zelf, ben ik daar erg benieuwd naar.
  13. Hi Bert, Hartelijk dank. Ik blijf inderdaad eigenaar van de materialen/goederen. Zij leveren alleen een dienst, die zij dus met BTW moeten belasten aan mij (ze gaven aan het zonder BTW te gaan belasten, BTW verlegd neem ik aan). Als zij mij wel BTW in rekening zouden brengen, zou ik dat volgens mij (zonder BTW registratie in Portugal) op verzoek terug kunnen krijgen (https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/btw_terugvragen_uit_het_buitenland/wanneer_kunt_u_een_verzoek_doen/). Maarja, dan moet ik wel NL BTW in rekening brengen aan de eindklant, die zij dan niet kunnen aftrekken. Dat is niet echt een optie. Als iemand anders nog een idee erover heeft, altijd welkom.
  14. Goedemiddag, Vraagje. Ik kan het antwoord online niet echt vinden. Ik ben NL ondernemer voor de BTW. Ik laat goederen produceren in Portugal (ik heb stoffen en hulpmaterialen besteld en laten leveren bij het naaiatelier). Het naaiatelier (met Portugees BTW nummer) maakt vervolgens het eindproduct, die rechtstreeks geleverd gaan worden naar 1 zakelijke afnemer in Portugal (met Portugees BTW nummer). Alle BTW nummers zijn gevalideerd in VIES. Dit lijkt me een ABC levering. Ik las dat de vereenvoudigde ABC levering alleen geldt, wanneer A, B en C in 3 verschillende EU lidstaten zijn gevestigd. In alle andere voorbeelden wordt ook alleen gesproken over 3 verschillende lidstaten. Is dit een ABC levering? En zo ja, hoe geef ik dit correct aan? Alvast bedankt voor jullie input. Groet, Dennis
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.