SvanderW

Junior
  • Aantal berichten

    8
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    NL

SvanderW's trofeeën

  1. Terechte vraag Ron, dank voor het checken. Dit is niet aan de orde.
  2. nieuwe situatie (zzp) In het geval van werknemer naar ondernemer met een eenmanszaak heb ik volgens mij de keuze tussen: 1) zakelijk op de eenmanszaak leasen, dus zakelijke leasekosten + prive bijtelling, 2) private lease + 19ct/km als onkosten, geen bijtelling maar wel de private lease volledig voor rekening prive (kan ik een deel aanmerken als zakelijke kosten?) 3) de auto kopen/financieren, dus net als fin.lease volledig prive + 19ct/km onkosten zakelijk. Volgens mij zijn optie 1 en 2 niet interessant als eenmanszaak, en 3 heeft niet mijn voorkeur. Zijn er interessantere opties in het geval dat de auto meegenomen wordt door mij?
  3. Dat is een terechte vraag Norbert. Zeker in het 1e jaar kan dat goed kunnen. Ik ga terug naar de tekentafel. :-)
  4. En het DGA salaris wordt dan dus betaald vanuit de Holding/management BV? Klopt het onderstaande overzicht dan? Holding/management BV: factureert klanten, factureert werkmij (management fee), betaalt DGA salaris Werkmij: betaalt kosten (bijv. software, telefoon, verzekeringen en leasecontract), betaalt management fee aan holding In welk van de bv's wordt pensioen etc gespaard? edit: toevoeging kostenspecificatie
  5. Dankjewel Norbert, maar maar hoe komt de werkmij dan aan haar liquide middelen om de werknemer in de werkmij te betalen? Ik dacht dat de werkmij een factuur stuurt naar de holding/management bv en daaropvolgend de werkmij salaris betaalt aan de werknemer. Of wordt er gewoon een rekening-courant tot stand gebracht tussen holding/mgt bv en werkmij?
  6. Mijn arbeidscontract heeft een artikel opgenomen waarin staat dat bij ontbinding op initiatief werknemer, de werknemer de afkoopsom betaald, of de auto meeneemt naar een nieuwe werkgever. Gezien de nieuwe werkgever nu 'mijn BV' wordt, wordt de auto meegenomen daarnaartoe. De afkoopsom is naar waarschijnlijkheid te hoog om een interessante optie te zijn.. Of maak ik een denkfout? Dankjewel Norbert! Als ik het goed heb begrepen factureert de Management BV een management fee aan de Holding BV, en keert de Management BV het salaris uit aan de medewerker. Het leasecontract met de leasemaatschappij zou ook in de Management BV moeten komen. Klopt dat?
  7. Hoi Joost/medeforummers, toch (nog) even een vraag hierover. Stel dat deze situatie geldt voor een startende ondernemer. DGA salaris is zeg 48.000/jaar Echter is het gebruikelijk loon 75%, dus 36.000/jaar Bruto bijtelling is 8.500/jaar. Mag je dan een bruto salaris uitkeren van 36.000 - 8.500 = 27.500? Of heeft dit weinig kans van slagen?
  8. Beste Higherlevel, Allereerst ontzettend veel dank voor alle informatie die ik hier al heb kunnen vinden! Te gek hoeveel kennis er gebundeld is, en hoe snel (toekomstige) ondernemers worden geholpen. Voor mijn situatie heb ik nog geen antwoord gevonden, en daarom heb ik een nieuw topic aangemaakt. Huidige situatie: - werknemer, in dienst bij bedrijf A - leaseauto, waarbij het contract staat op naam van bedrijf A - Auto heeft een waarde van €39k en ik rijd er ook privé mee t.h.v. 22% bijtelling, dus bruto €717 per maand In de nieuwe situatie zal ik een Holding + management BV gaan oprichten. De auto zal ik moeten meenemen. Wat is voor mij de interessante constructie voor de leaseauto? Kan dit als startende ondernemer, of gaat de leasemaatschappij hiermee niet akkoord? Zijn er andere opties? Als er meer informatie nodig is om die vraag te beantwoorden, geef ik die graag.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.