MartijnNL

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer

MartijnNL's trofeeën

  1. Kijk; dat zijn goede tips waar mede-ondernemers iets aan hebben. Dank Norbert!
  2. Goedemorgen Joost, dank voor je vlotte reactie. Ik weet dat ik via UWV sowieso binnen 13 weken na start onderneming kan aanmelden voor AO. Van de ‘markt’ is vaak een scherpere premie te scoren, dus dat wordt actie 2.0 Pensioen heb ik ook wel ideeën over, maar zal opgepakt worden na 1e jaar. Heb tijdens loondienst sowieso een lekkere pot opgebouwd, weliswaar in box 3; maar daardoor wel direct beschikbaar. Dank voor je tip qua accountant, altijd goed te weten voor de evaluatie ;-) Verhouding met de andere aandeelhouder is binnen de familie; dus daar moeten wij wel uitkomen. Ik ben alleen nog even zoekende, sowieso volgende week overleg met accountant, welke belastingnummers allemaal aangevraagd moeten worden.
  3. Goedenavond mede-ondernemers, ik heb meermaals dit forum geraadpleegd in het verleden en kom nu zelf met een aantal vragen. De afgelopen jaren (jaar of 10) ben ik werkzaam in loondienst voor een werk B.V., waarvan een Holding (Holding X B.V.) 100% van de aandelen houdt. Nu heb ik een eigen management B.V. (ook wel Holding B.V.) opgericht om 90% van de aandelen in de werk B.V. over te nemen van Holding X B.V.) Laten we zeggen dat we mijn Holding voor het gemak Holding Y B.V. noemen. Holding X B.V. houdt 10% om zodoende nog als ondernemer te worden gezien door de Belastingdienst, is ons geadviseerd door de accountant. Nu heb ik wat advies nodig voor het bepalen van een managementfee. Als loondienst ben ik een bepaald salaris gewend, en de bijtelling van een auto. Deze auto is eigendom van werk B.V., waarvan ik de bijtelling ga genieten in de Holding Y B.V. (advies van accountant, om de auto qua kosten in de werk B.V. te houden). Ik kan mijzelf het minimum DGA salaris uitkeren van EUR 47.000,- per jaar. Zeker omdat de bijtelling ook gezien wordt als salaris. Nu ben ik voor mijzelf aan het zoeken naar een juiste hoogte qua salaris, omdat er niet net zoveel nodig is in privé en daarmee vanuit de Holding Y B.V. 'overschot' gecreëerd wordt om de aandelen te betalen aan Holding X B.V. Hoe bepaal ik de managementfee die gefactureerd wordt aan werk B.V., waarbij inbegrepen zijn: - Salaris DGA (inclusief bijtelling auto) - Bijkomende kosten (hoeveel bedragen die qua belastingen; mogelijk een checklist wat er bij komt kijken?) - Accountantskosten, circa EUR 2.500 - 3.000 per jaar - Bankkosten - Afdracht belastingen - Verzekering Arbeidsongeschiktheid - Pensioen? Mogelijk nog wat overschot daarin om de overname som te betalen. Die overigens voldoende betaald zal gaan worden middels dividend-uitkering vanuit de winst einde van het jaar. Alle tips kan ik gebruiken om een goede complete Excel-sheet te creëren voor een begroting voor een compleet jaar. Dank alvast!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.