Jashhh

Newbee
  • Aantal berichten

    3
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Voornaam
    Anish
  • Achternaam
    Doerga

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Zuid-Holland

Jashhh's trofeeën

  1. Hallo, Ik vroeg me af of hoe het zit met de afwikkeling van een vaste activum zoals een garagebox bij opheffing van de eigen onderneming die geen rechtspersoon is. Stel nou dat in 2020 een garagebox is aangeschaft en deze op de balans van de onderneming was geactiveerd. De BTW hiervan is afgetrokken/verrekend middels de btw aangifte. In 2022 is de onderneming opgeheven. Nou vraag ik me al even af of het eerst verplicht is om daarbij alle activa te verkopen en dergelijke om de balans leeg te maken (liquidatie), of dat de eindbalans zoals die is kan worden gebruikt voor het berekenen van de stakingswinst/verlies. Nogmaals: Dit is geen rechtspersoon maar een onderneming voor de IB. De garagebox gaat over naar privé. Maar moet dit met een verkoopfactuur gaan waarop dus ook de btw weer moet worden afgedragen? Of kan je bij een Eenmanszaak of VOF gewoon activa naar privé boeken zonder factuur omdat het een personenvennootschap is i.p.v. een rechtspersoon? Dus als een privé onttrekking. Je hebt dan kort geleden een BTW voordeel gehad op iets dat je kort na aanschaf gewoon in privé gebruikt. Iets zegt me dat dit dus niet mag, omdat je dan van alles zo zou kunnen kopen zonder BTW te betalen en het vervolgens voor jezelf zou kunnen gebruiken. Ik zoek alleen een bevestiging, eventueel met de achtergrond van de regelgeving die hierop toeziet. Alvast bedankt.
  2. Nee? Als het goed is kan je van je privé auto alleen de zakelijke kilometers vanuit de zaak aan jezelf vergoeden voor € 0,19 per kilometer. En ter verduidelijking nogmaals dus per "zakelijk" gereden kilometer. Je zou dan een kilometerregistratie moeten bijhouden voor de zakelijke ritten. De km-vergoeding mag je dus als kosten aftrekken van de belastbare ondernemingswinst. Dit is trouwens een totaal-tarief die ook als dekking geldt voor eventuele (zakelijke) parkeerkosten en van alles en nog wat. Dus er mogen echt geen andere zakelijke autokosten ten laste van je belastbare resultaat worden gebracht behalve die km-vergoeding zelf. Vanaf 2023 gaat het tarief naar € 0,21. De leasemaatschappijen gaan je misschien niet een auto laten leasen als je pas bent begonnen en nog geen winstcijfers kan overhandigen. Er wordt mogelijk gevraagd naar al je (vaste) inkomen, huidige cashflow van de onderneming, je business-plan en dergelijke. Ook naar je kosten (je vaste lasten) zowel privé als zakelijk. En dan nog kunnen ze al best moeilijk doen. Omdat je een startende ondernemer bent en dus ook nog niet alle zekerheid hebt en niet onnodig risico's wil nemen zou ik nog geen lease doen. Wel kan je een privé auto inbrengen als zakelijke auto en profiteren van het voordeel dat je dan alle autokosten als zakelijke kosten kunt aftrekken van de winst. In dat geval zou je dus alleen moeten berekenen of het voordeliger is om je auto privé te houden of in te brengen op de zaak als zakelijke auto. De berekening is dan dus of de bijtelling hoger is dan de kosten die je kunt aftrekken (afschrijvingskosten niet te vergeten).
  3. Hallo, Wat bedoel je met "Rekening"? Het grootboekrekening van je zakelijke bankrekening op de balans? Op zich al knap als een boekhoudprogramma een directe boeking tussen bank en kas toelaat (maar het kan wel hoor). Dat het via een privé rekening heeft gelopen moet het liefst zichtbaar zijn in je boekhouding door de correcte voorgestelde boekingen hierboven als zodanig te verwerken. Bij controle door een belastinginspecteur is dat meteen inzichtelijk wanneer de betreffende grootboeken worden geopend en worden bekeken. Ook omdat het in eerste instantie met contant geld te maken heeft en de Belastingdienst dit als attentiepunt ziet zou ik het gewoon netjes met beide aparte boekingen op de genoemde momenten doen. Een kasadministratie bijhouden is ook aan te raden voor de contante gelden. Daar maak je de Belastingdienst altijd blij mee. Maar ook om Bedrijfseconomische redenen: Bijvoorbeeld tegen eventuele fraude intern binnen je eigen bedrijf, wat een bijkomende risico is zodra je (veel) contant geld houdt of beheerd.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.