S_GL___

Senior
  • Aantal berichten

    33
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

S_GL___'s trofeeën

  1. Zeker goed evenement. Mag vaker plaatsvinden, fijne dynamiek tussen jong en oud minder jong ervaren...
  2. Zo waardevol dit. Weer helemaal energized en aligned met mijn mission must-have purpose statement!
  3. En is dit een legitieme klant met bestaande klantrelatie, of wordt de bankrekening van een nietsvermoedend slachtoffer ondertussen leeg gekieperd? Het klinkt mij althans niet al te trefzeker dat er zoveel bestellingen binnenkomen zonder juist adres. Maar ik weet natuurlijk niet om welk product het gaat en hoe de vork verder in de steel zit. Een wraakactie, pesterijtjes, verwarde persoon? Assuming the worst, hoping for the best.
  4. Ik lees gemengde reacties en ook argumenten die het in een cursus debatteren echt niet zouden overleven... Het vraagstuk van verduurzaming heeft geen ideologische basis, maar een feitelijke met brede wetenschappelijke consensus. Partijen (politiek of anders) welke aan het oude vastklampen zijn er debet aan dat succesvolle formules sneuvelen ondanks goede DESTEP analyses. https://mtsprout.nl/groei/cargoroo-failliet Kom op mensen. We zijn toch geen ondernemers geworden omdat het makkelijk was?
  5. Dat is interessant. Wordt je in die zin dan hoofdzakelijk als een 'nuttige resource' gezien? (natuurlijk ook als tof persoon, maar om even bij het onderwerp te blijven op deze manier uitgedrukt). De lokale economie is natuurlijk ook een speelveld waar dit vraagstuk speelt.
  6. Bij deze een vraag aan mede HL'ers. Binnen mijn vakgebied ben ik actief deelnemer aan de academische netwerken. Op verzoek van deze veldcollega's draag ik als vrijwilliger bij aan enkele congressen. Het zijn vaak hand-en-spandiensten, maar soms ook actievere rollen zoals het optreden als moderator en begeleiden van sessies. Nu is het wel zo dat ik als zelfstandig ondernemer en kennismakelaar ook regelmatig bij congressen opduik waar thematische overlap bestaat met de evenementen waar ik op vrijwillige basis aan bijdraag. Ik heb dus verschillende petten op omdat ik daar ook zichtbaar aanwezig ben voor de prospecting. De afgelopen tijd constateer ik wel wat opgetrokken wenkbrauwen en bevraag ik mijzelf toch wat actiever over het bewaken van de rolhygiëne. In mijn rollen leun ik nogal eens op de working identities theorie van dr. Ibarra. https://herminiaibarra.com/ Dat geeft mij persoonlijk alvast wat houvast, maar ik ben toch wel nieuwsgierig geworden of andere ondernemers overeenkomstige situaties ervaren. Is er bij jullie een overlap tussen het zakelijk netwerk en de bijeenkomsten waar je ook privé aanwezig bent, en hoe gaan jullie hiermee om? PS: Ik heb mijn best gedaan om een niet-commerciële link te vinden met meer uitleg, dus hopelijk heb ik dat zo op de juiste wijze toegepast.
  7. Het toverwoord 'balans' is voor mij een betere oplossing gebleken dan minder uren draaien. Als er veel uren worden gedraaid en juist leiden tot het plezier van een geslaagd project dan geeft dat energie voor de volgende opdracht. Een trampoline veert ook pas op wanneer je er stevig induikt
  8. Dit zijn gewoon best practices toch? Je neemt actieve maatregelen om te voorkomen dat geld in de verkeerde handen valt en vergroot tegelijk het bewustzijn aan de andere kant van de lijn. Het is een collega bij een NGO wel eens overkomen dat een hacker op het bedrijfsnetwerk was binnengedrongen en langere tijd zat te luistervinken totdat die kans zag om toe te slaan. Toen er e-mail verkeer plaatsvond over de transactie van EU fondsen voor een bepaald project hopte die daar behendig tussen. Deze nam toen het mailverkeer over en gaf aan; 'Oh, sorry. Ik gaf zojuist het oude rekeningnummer door. Dit is de juiste xxxx'. Stom dat er bij de fondsverstrekker daarna geen alarmbellen afgingen, want deze stiekemerd onderschepte zo een bijzonder grote som geld. Dus in het algemeen klinkt het niet handig om de beveiliging naar beneden te schroeven. Misschien is je gevoel dat de huidige methode te rigoureus of omslachtig is. Dat zou je dan beter even aan de tegenpartij kunnen vragen, maar het lijkt mij dat deze jullie methode juist zou aanprijzen en om tips begint te vragen.
  9. Dit is lastig te verklaren als mijn links weer worden verwijderd en duidelijke longreads kosten ook wat tijd. Waar het om gaat is dat allerlei apps, mails, wifi location tracking, tagging etc. een spoor van metadata achter laten. Meerdere van mijn veldcollega's gebruiken daarom geen LinkedIn, maar voor mij is dat wat lastiger en ik denk een goed beeld te hebben van hoe alles daar werkt. Tijdens de gevoelige gesprekken (die echt ieder normaal opererend bedrijf wel eens heeft) kun je echter nog steeds niet vragen om telefoons uit de vergadering te laten of de airplane modus in te zetten zonder het label 'wappie' te ontvangen. Met andere woorden, een privacy bewuste houding is nog niet genormaliseerd. Dit gaat niet over undercover operaties o.i.d., maar wel over zaken die kwetsbare doelgroepen nadelig kunnen beïnvloeden. Dus terwijl ik wel verantwoordelijk ben voor de verwerking van klant- en bedrijfsgegevens, blijven gesprekspartners nog (onbewust) gespreksdetails afstaan omdat ze zo'n leuke fotofilter app hebben gedownload met toegang tot de microfoon Een volwassen omgang met IT en cyber vraagstukken voelt voor sommigen misschien als een 'ver van mijn bed show', maar tegelijk zou je ook kunnen verstaan dat de beste bedrijfsspion ondertussen in je broekzak zit. Vooral in informele settings creëren we daardoor een panopticon effect bij de partners die wel wat inzichten en ervaringen hebben opgedaan. De vraag is dan, hoe maak je voor (beginnende?) ondernemers duidelijk dat de scheiding tussen werk en privé ook belangrijk is voor hun zakenpartners?
  10. Dat zou een uitstekende oplossing zijn, al zij het wat kostentechnisch minder populair. In mijn vraag probeer ik wat meer in te zoomen op het aspect privacy. We denken dat dit vaak voor consumenten is bedoeld, want de techgiganten kijken altijd over je schouder mee om tijdig die leuke schoenen aan te bieden. Maar er zijn ook databrokers die met een bepaalde werkwijze bedrijfsgevoelige informatie verzamelen. Daarachter zit best wat pittige profilering, althans zo krijg ik het via de wandelgangen door. Wat gebeurt er achter de schermen en kan voor een small office home office situatie (SOHO routers) wel een dingetje worden? (de eerdere links die ik deelde (naar NGO's en dus niet commerciële instellen) gaven daar wat context bij, maar die plaats ik niet nog een keer) https://www.ncsc.nl/actueel/weblog/weblog/2024/expertblog-consumentenrouters-doelwit-van-meerdere-botnets
  11. Een aanvullend issue is hierbij nog de vete die zich momenteel afspeelt tussen de WordPress bedenker en de WordPress Engine (twee verschillende partijen). Dat gedoe wil je als ondernemer liever niet tussen zitten. Stabiliteit is key in het aanbieden van je services, want we zijn al druk genoeg en willen de klant niet hoeven uitleggen waarom we 'onze' website sores niet kunnen oplossen.
  12. Excellent vraagstuk @Hans van den Bergh. En dan hebben we het nog alleen over de materiële schade. Maar wat doet het met consumer trust als de webshop van een aanbieder van software producten wordt gekraakt? Valt dat te kwantificeren? Mooie vraag voor @Martijn Korse - AMA
  13. Voor mij was exact dit deel een eye-opener toen ik aan mijn AV toe kwam. Hoe presenteer jij jezelf en de onderneming richting (mogelijke) klanten? Wat zijn echte no-go areas of waar pleeg je juist extra inzet op voor jouw klantgroep? Met mijn specifieke bedrijfsritme kwam ik er bijvoorbeeld al vrij snel achter dat dit 'identiteitsaspect' op meerdere fronten duidelijker naar voren moest komen en hoe het ook invloed had op de opdrachten waar ik mij wel en niet aan wilde committeren. Zonder een coach of sparringpartner is het soms moeilijk om dat onderscheidende element duidelijk in de spotlights te zetten, dus ook ik blijf het continue aanscherpen met feedback vanuit veldcollega's.
  14. Hoe verloopt dit evenement? Via een live chat, teams of een Jitsi? Vraagstukken rondom cybersecurity zijn hier goed in beeld, maar ik merk bij sommige partners wel dat zij niet serieus (kunnen?) omgaan met een informatielek en de risico's bagatelliseren. Dat balanceert dan precies op de scheidslijn tussen privacy en security, wat soms ook echt een vertrouwensbreuk levert waar ik mijn overige partners niet aan wil blootstellen. Het is vooralsnog op twee handen te tellen, maar ik heb potentiële klanten\partners wel de deur gewezen omdat hun informatiebeleid echt nergens op sloeg en voor mijn zaak waarneembare risico's creëerde. Tegelijk is het bij een aantal van mijn veldcollega's erg moeilijk om te verwachten dat zij hun IT omgeving net zo robuust dichttimmeren als bijvoorbeeld een IBM of TNO. Dan neem ik enige risico's op een informatielek wel op de koop toe, maar probeer ik tegelijk het bewustzijn te vergroten over de schade die het verliezen van missie kritische informatie met zich kan meebrengen en toon ik situaties van soortgelijke ondernemingen die in de mist zijn gegaan. Maar hoe breng je de ondernemers die niet als Netizens zijn opgegroeid en ook de tijd missen om zich te verdiepen nu op een intuïtieve wijze inzicht in de werkwijze en gevaren van datahoarders? Kunnen we onze partners wellicht helpen aan een model zoals OpenKAT zonder dat zij helemaal alu-hoedje gaan? https://openkat.nl/#
  15. Zoals @RubenT ook al aangaf, het introduceren van overlegkosten is voldoende subtiel. Anders kom je misschien in de cirkel van afstemming en afwijzing terecht. Je kunt overlegkosten dan mogelijk nog hernoemen naar iets zoals 'ondersteuning productontwerp\producteisen' zodat het meer als een levering aanvoelt. Het regelmatig bespreken van de specificaties voor het passeren van de startlijn herken ik trouwens ook in mijn eigen sector. Als het in enkele cases niet mogelijk is om tijdig een akkoord te bereiken op de omvang en kosten van een opdracht dan geef ik gedurende het proces wel actief hints dat er andere wachtenden in de rij staan. Mocht dat de zaken niet bespoedigen dan meld ik dat we een voortraject kunnen starten waarmee ik ook mijn kosten in het overlegproces kan onderbrengen. Verkennend onderzoek is niks vreemds, maar we willen graag heldere taal. Je kunt er natuurlijk 'intrappen' om gedurende langere tijd met de klant in gesprek te blijven zonder zicht op resultaat, maar met behoud van de relatie. Hoeveel die relatie dan uiteindelijk echt waard is, mag je als ondernemer zelf beoordelen. Persoonlijk geef ik bij bepaalde gemeenten (lees; specifieke medewerkers) tegenwoordig aan dat ook verkennend onderzoek wordt gedeclareerd. En uiteindelijk verdient dit alles ook een plek in je algemene voorwaarden. Zo sta je sterker als een klant na de offertebesprekingen en het voorwerk bij een opdracht van 7K toch ineens afzwaait. Dan krijgt gekke Jopie direct een financieel adviestraject
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.