Hallo,
Voor onze eenmanszaak (zeer klein bedrijf naast werk in loondienst) heeft mijn partner een aantal jaar geleden via e-boekhouden de boekhouding opgezet. Ik hield me daar toen niet mee bezig want geen verstand van, hij zou dat zelf regelen. Elk jaar bij de aangifte inkomstenbelasting loopt hij vast omdat de cijfers volgens de Belastingdienst niet overeenkomen. Nu ik me wat meer heb ingelezen in boekhouden, en de ingevoerde gegevens op e-boekhouden heb bekeken, blijkt dat hij een aantal fouten heeft gemaakt met het opzetten van de boekhouding (waaronder posten verkeerd boeken en grootboeken niet afsluiten) waardoor het nu één grote brei is. Ik heb dan ook nog geen idee of en hoe ik dit recht kan trekken. Wat ik mij afvraag: kun je een boekhouding gewoon helemaal opnieuw beginnen of is dit 'verboden'? Of kan ik op één of andere manier gaan schuiven met posten? Of posten die al lang van de balans hadden moeten zijn, ivm hulprekeningen van het EV, alsnog verwijderen? Wie kan mij raad geven?