Beste,
We hebben een personeelslid die totaal niet functioneerde. Het gaat om een dakdekker.
Zijn productie lag op 10m2 per dag, terwijl we zo'n 120m2 per dag gemiddeld hebben bij alle andere werknemers.
Hij heeft een tijdelijk contract voor een jaar en zit nu op de helft ongeveer.
In het contract hebben we een clausule opgenomen dat beide partijen tussentijds een eind kunnen maken aan de overeenkomst.
We hebben op 6 maart een gesprek met hem gehad en we kwamen beide tot de conclusie dat het beter is als hij stopt bij ons.
We hebben toen afgesproken om per 6 april te stoppen. We hadden een contract ondertekent maar later moest hij van de UWV een ander contract ondertekenen met wat meer informatie erin.
Dat contract hebben we met behulp van advocaten opgesteld. Daarin staat ook dat, omdat het met wederzijds goedkeuren is opgezegd, je geen ontslagvergoeding krijgt.
We hebben dat beide opnieuw ondertekend en hebben de onderteken-datum gehouden op 6 maart gehouden. Hoewel hij dit ondertekend heeft op 5 of 6 april.
Daarin staat ook dat hij 2 weken bedenktijd heeft.
Nu wordt de situatie nogal complex.
Vorig jaar Juni heeft een voorman hem mondeling €1500 bonus beloofd op een specifiek project. Tijdens dat project is hij onderdeel geweest van het maken van een fout waardoor we een schadeclaim hebben gekregen van €50.000. Dat speelt nog steeds en de verzekering heeft nog niets uitgekeerd en de klant wilt ook niet uitbetalen totdat dit gesetteld is.
Die bonus is dus nog niet uitgekeerd.
Nu stuurde hij gisteren een whastapp bericht waarin hij eiste dat we uiterlijk vanavond de €1500 bonus overmaken anders zal hij het ontbindingscontract terugdraaien, met alle gevolgen van dien. Hij wilt dan een extra maand uitbetaald krijgen, terwijl hij niet meer heeft gewerkt sinds 6 april. Hij wilt dan ook een nieuw ontslag contract met ontslagvergoeding en hij wilt dan die €1500 bonus. (dit heeft hij niet erbij getypt, maar dat is natuurlijk wat er geïmpliceerd wordt.)
Mijn vraag. Hebben we een poot om op te staan? Of kunnen we niets dan nu direct de €1500 uitkeren zodat we het nu kunnen afsluiten?
Nogmaals, hij heeft ons naast die schadeclaim van €50k ook iedere maand zo'n €2000 gekost omdat hij totaal geen productie maakt, welke nu inmiddels zijn opgelopen tot zo'n €20.000 sinds hij in dienst is getreden. We zijn dus extreem ontevreden en kunnen financieel eigenlijk niet veel klappen opvangen op dit moment.
Heeft iemand misschien wat advies voor deze situatie? Is het legaal wat hij doet door zo te dreigen? Of kunnen we dit beter zo snel mogelijk afhandelen en dan ook nog maar die €1500 als verliespost opschrijven?