Edwin68

Junior
  • Aantal berichten

    9
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Voornaam
    Edwin
  • Achternaam
    Van Scherpenzeel
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Vans Beheer & Management

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Emmen

Edwin68's trofeeën

  1. Check. En ja, ik zie ook om me heen dat er best veel starters zijn die gelijk maar een bus van 40K in de lease nemen en dan verbaast zijn als ze aan aflossing, verzekering en MRB €1000 in de maand kwijt zijn. Ik ben nu 15 jaar ondernemer en vanaf start altijd de hand op de kosten, niks in de lease, niets gefinancierd. Zaken gaan prima gelukkig, dus dit kan probleemloos.
  2. Ah, dat is je achtergrond, nou snap ik m. Iets meer licht op de zaak: er is 1 bedrijfsbus DC de deur uitgegaan met een aanzienlijke hogere verkoopwaarde en verzekeringslast als de aanschaf van de Q7. En er is een vrij dure privé auto de deur uitgegaan. Per saldo ‘bespaart’ de Q7 me obv mijn jaarkilometers in totaal ongeveer € 18K tov de situatie bus-privé auto. Waarbij de afschrijving & verzekering op de privé auto de grootste post was. De stelling ‘privé hebbedingetje’ vind ik wat kort door de bocht, ik gebruik de auto, als ie in de yt regeling valt nog steeds 90% zakelijk…. Ik wil inderdaad ‘s ochtends in een auto stappen waar ik vrolijk van wordt en ik accepteer dat dit goedkoper uitpakt als een nieuwe A6.
  3. Een andere Q7 is voor mij geen optie. Ik los het wel op zoals je opperde met een goede relatie, dan schorsen en na yt datum op de BV.
  4. Ik heb geen taxi bedrijf, dus of een auto 25 cent de km kost of 30 vind ik wat minder spannend. Ik heb een auto nodig om m’n klanten te bezoeken, niet om er sec als bedrijfsmiddel rendement mee te maken. De youngtimer regeling is voor mij een mooie manier om als liefhebber een mooie auto fiscaal (en afschrijf) vriendelijk te kunnen rijden. Qua rendement denk ik dat je zakelijk, als je niet in de vervoerssector werkzaam bent, alles wat duurder is als een Dacia Jogger kunt laten renderen?
  5. Oké Joost, ik had niet gedacht dat dit kon. Of ik heb er niet aan gedacht eigenlijk…. Zit ik wel met een stuk BPM die afgerekend moet worden.🙈 Regen, drup.
  6. Ja, dat wat betreft die aanschaf ben ik met je eens…, maar deze was precies wat ik zocht, al had ik ‘m beter kunnen kopen en direct schorsen en pas naar grijs na 15 jaar datum…. Beetje dom dus, maar ik kan het nog oplossen in 2023. Negatief inkomen zit er gelukkig niet in, zit ook in DGA constructie, maar het idee bevriende relatie is m’n gedachte ook doorgegaan. Bedankt voor je input.
  7. Om met je slotopmerking te beginnen, ja, dat heeft deze vraag zeker. Misschien dat jij het niet leuk vindt dat ik, net als alle ondernemers gebruik probeer te maken van de wettelijke zakelijke mogelijkheden die er zijn en er voor kies in een, in jouw ogen ‘dikke’ auto te rijden? Je veronderstelling dat dit een privé ‘hebbedingetje’ is klopt niet, ik gebruik deze auto nu 100% zakelijk, maar er is nog steeds geen wet die voorschrijft dat je een auto moet kiezen waar je dood niet in gezien wilt worden toch? Er zijn nog ondernemers die naar beurzen moeten en hun spullen zelf mee nemen namelijk, dat past prima in m’n 180cm diepe laadbak. De wetgever is duidelijk; een zakelijk aangeschafte (bedrijfs) auto moet je tenminste 10% zakelijk berijden, bij mij zal de verhouding zakelijk - privé eerder 90-10 worden als youngtimer. Ook je veronderstelling dat je niet privé mag rijden in een grijs kenteken auto omdat je dan de investeringsaftrek niet mag toepassen is een onjuiste. Een (dubbele cabine) bus mag je ook IA minderen en daar mag je ook kiezen voor bijtelling of niet. Mijn vraag was ook niet wat mensen er allemaal van vinden qua type auto hè. De youngtimer regeling is nou eenmaal wat die is en wat voor auto ik kies is mijn zaak, de bijtelling wordt bepaald adhv WEV. Ik had ook een Dacia Sandero van 2008 kunnen kiezen, die keuze maakt voor de eisen aan een youngtimer weinig uit denk ik? Er zijn ook mensen die kiezen voor een nieuwe auto in de lease van 200K en daar gewoon de 22% voor aftikken. Ik zou mijn grijs kenteken auto voor 90% zakelijk gebruiken als ik m’n verklaring in zou trekken. Ik zou voor bijtelling als youngtimer kiezen omdat ik geen zin heb om voor een dergelijke lage kostenlast de kilometers bij te houden. Wat betreft de IA; das over 60 maanden en inderdaad, als je een bedrijfsmiddel tussentijds verkoopt moet je desinvesteren. Maar dat heeft met de youngtimer regeling verder niets te maken.
  8. Thanks Joost. Aan de ene kant zie ik de logica van je redenatie, aan de andere kant heb ik 3.5 maand geen privé voordeel van de auto gehad, maar dat zou dan wel dikke, hele dikke bijtelling zijn voor een periode waarin er geen voordeel door privé gebruik was. Ik snap dat de fiscus regels stelt, ook om het simpel te houden, maar de bijtelling is ooit bedacht om voordeel uit privégebruik te belasten en daar staat dit wel haaks op. (Vind ik) Maar eens even bellen met de fiscus of zij hier een standpunt over in willen nemen. 😬
  9. Ik heb me suf gezocht, maar een eenduidig antwoord kan ik niet vinden. Ik heb eind november een Q7 van april 2009 geïmporteerd en om laten bouwen naar grijs kenteken. Ik heb een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik en ik hou een sluitende kilometer administratie bij. Mijn gedachte is (was) om de auto uitsluitend zakelijk te gebruiken tot half april 2024 wanneer de auto 15 jaar wordt, de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik in te trekken en vanaf die datum 35% bijtelling over de WEV te betalen. Nu is het enige aan informatie wat ik kan vinden over ingangsdata bijtelling of 1 januari of de datum tenaamstelling indien die datum niet 1 januari is. Als dit strikt wordt toegepast zou dat betekenen dat ik 25% van € 231K betaal over 3,5 maand en daarna 35% over € 12K (de WEV). Niet echt aanlokkelijk. Iemand ervaring mee? Een optie die ik kan toepassen is de auto per 1-1-2024 op het bedrijf van mijn vrouw zetten met verklaring uitsluitend zakelijk gebruik (daadwerkelijk verkopen dus, met bewijsbare transactie) en per datum dat de YT regeling ingaat zet ik deze weer op mijn BV en rij bijtelling YT regeling. Ik weet, om zeker te zijn zou ik de optie toe moeten passen, dan heb ik geen discussie achteraf. Deze optie zaagt alleen een beetje door de investeringsaftrek en afschrijving heen. 😬 Jullie input wordt gewaardeerd!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.