Om met je slotopmerking te beginnen, ja, dat heeft deze vraag zeker. Misschien dat jij het niet leuk vindt dat ik, net als alle ondernemers gebruik probeer te maken van de wettelijke zakelijke mogelijkheden die er zijn en er voor kies in een, in jouw ogen ‘dikke’ auto te rijden? Je veronderstelling dat dit een privé ‘hebbedingetje’ is klopt niet, ik gebruik deze auto nu 100% zakelijk, maar er is nog steeds geen wet die voorschrijft dat je een auto moet kiezen waar je dood niet in gezien wilt worden toch? Er zijn nog ondernemers die naar beurzen moeten en hun spullen zelf mee nemen namelijk, dat past prima in m’n 180cm diepe laadbak. De wetgever is duidelijk; een zakelijk aangeschafte (bedrijfs) auto moet je tenminste 10% zakelijk berijden, bij mij zal de verhouding zakelijk - privé eerder 90-10 worden als youngtimer. Ook je veronderstelling dat je niet privé mag rijden in een grijs kenteken auto omdat je dan de investeringsaftrek niet mag toepassen is een onjuiste. Een (dubbele cabine) bus mag je ook IA minderen en daar mag je ook kiezen voor bijtelling of niet. Mijn vraag was ook niet wat mensen er allemaal van vinden qua type auto hè.
De youngtimer regeling is nou eenmaal wat die is en wat voor auto ik kies is mijn zaak, de bijtelling wordt bepaald adhv WEV. Ik had ook een Dacia Sandero van 2008 kunnen kiezen, die keuze maakt voor de eisen aan een youngtimer weinig uit denk ik?
Er zijn ook mensen die kiezen voor een nieuwe auto in de lease van 200K en daar gewoon de 22% voor aftikken. Ik zou mijn grijs kenteken auto voor 90% zakelijk gebruiken als ik m’n verklaring in zou trekken. Ik zou voor bijtelling als youngtimer kiezen omdat ik geen zin heb om voor een dergelijke lage kostenlast de kilometers bij te houden. Wat betreft de IA; das over 60 maanden en inderdaad, als je een bedrijfsmiddel tussentijds verkoopt moet je desinvesteren. Maar dat heeft met de youngtimer regeling verder niets te maken.