• 0

Ingangsdatum bijtelling youngtimer

Ik heb me suf gezocht, maar een eenduidig antwoord kan ik niet vinden. Ik heb eind november een Q7 van april 2009 geïmporteerd en om laten bouwen naar grijs kenteken. Ik heb een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik en ik hou een sluitende kilometer administratie bij. Mijn gedachte is (was) om de auto uitsluitend zakelijk te gebruiken tot half april 2024 wanneer de auto 15 jaar wordt, de verklaring uitsluitend zakelijk gebruik in te trekken en vanaf die datum 35% bijtelling over de WEV te betalen. Nu is het enige aan informatie wat ik kan vinden over ingangsdata bijtelling of 1 januari of de datum tenaamstelling indien die datum niet 1 januari is. Als dit strikt wordt toegepast zou dat betekenen dat ik 25% van € 231K betaal over 3,5 maand en daarna 35% over € 12K (de WEV). Niet echt aanlokkelijk. Iemand ervaring mee? Een optie die ik kan toepassen is de auto per 1-1-2024 op het bedrijf van mijn vrouw zetten met verklaring uitsluitend zakelijk gebruik (daadwerkelijk verkopen dus, met bewijsbare transactie) en per datum dat de YT regeling ingaat zet ik deze weer op mijn BV en rij bijtelling YT regeling. Ik weet, om zeker te zijn zou ik de optie toe moeten passen, dan heb ik geen discussie achteraf. 
Deze optie zaagt alleen een beetje door de investeringsaftrek en afschrijving heen. 😬

Jullie input wordt gewaardeerd!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Edwin, Welkom,

 

Als je een auto die je uitsluitend zakelijk gereden hebt, midden in het jaar toch privé gaat rijden, dan moet je eerst vaststellen of je, naar rato, de 500 km grens overschrijdt. Dus voor 2024 gaat het in jouw geval ook 8,5/12*500 = 354 kilometer privé.

 

Kom je daarboven dan heb je de bijtelling voor heel het jaar!

 

Dus inderdaad 3,5 maand tegen de oorspronkelijke cataloguswaarde.

 

Even van eigendom wisselen met bedrijf van je vrouw maakt imho niet uit, want dat zou bij een controle simpelweg geschaard worden onder het begrip fraus legis: een fiscale schijnhandeling die enkel ziet op het verkrijgen van fiscaal voordeel, maar verder dus geen zakelijke grondslag heeft

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thanks Joost. Aan de ene kant zie ik de logica van je redenatie, aan de andere kant heb ik 3.5 maand geen privé voordeel van de auto gehad, maar dat zou dan wel dikke, hele dikke bijtelling zijn voor een periode waarin er geen voordeel door privé gebruik was. Ik snap dat de fiscus regels stelt, ook om het simpel te houden, maar de bijtelling is ooit bedacht om voordeel uit privégebruik te belasten en daar staat dit wel haaks op. (Vind ik) Maar eens even bellen met de fiscus of zij hier een standpunt over in willen nemen. 😬

Link naar reactie
  • 1

Ik zie het probleem niet zo, noch de redenering …

 

1 uur terug, Edwin68 zei:

Aan de ene kant zie ik de logica van je redenatie, aan de andere kant heb ik 3.5 maand geen privé voordeel van de auto gehad, maar dat zou dan wel dikke, hele dikke bijtelling zijn voor een periode waarin er geen voordeel door privé gebruik was.

Daar kies je zelf voor … Privé hebbedingetjes kosten nu eenmaal geld, want ik kan mij niet voorstellen dat je met de aankoop een zakelijk doel nastreeft. Als dan, gebruik de auto vanaf het begin dus ook (of vooral) privé.

 

Als de ombouw van een Q7 (Audi) naar een auto met grijs kenteken is goedgekeurd, hetgeen betekent dat er sprake is van een auto die niet (meer) bestemt is voor personenvervoer, de aankoop in aanmerking komt voor investeringsaftrek. Dat betekent ook dat je de auto de komende vijf jaar niet mag vervreemden omdat je anders te maken krijgt met een correctie op de investeringsaftrek.


Heeft deze vraag wel iets met ondernemen te maken?

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Om met je slotopmerking te beginnen, ja, dat heeft deze vraag zeker. Misschien dat jij het niet leuk vindt dat ik, net als alle ondernemers gebruik probeer te maken van de wettelijke zakelijke mogelijkheden die er zijn en er voor kies in een, in jouw ogen ‘dikke’ auto te rijden? Je veronderstelling dat dit een privé ‘hebbedingetje’ is klopt niet, ik gebruik deze auto nu 100% zakelijk, maar er is nog steeds geen wet die voorschrijft dat je een auto moet kiezen waar je dood niet in gezien wilt worden toch? Er zijn nog ondernemers die naar beurzen moeten en hun spullen zelf mee nemen namelijk, dat past prima in m’n 180cm diepe laadbak. De wetgever is duidelijk; een zakelijk aangeschafte (bedrijfs) auto moet je tenminste 10% zakelijk berijden, bij mij zal de verhouding zakelijk - privé eerder 90-10 worden als youngtimer. Ook je veronderstelling dat je niet privé mag rijden in een grijs kenteken auto omdat je dan de investeringsaftrek niet mag toepassen is een onjuiste. Een (dubbele cabine) bus mag je ook IA minderen en daar mag je ook kiezen voor bijtelling of niet. Mijn vraag was ook niet wat mensen er allemaal van vinden qua type auto hè.
De youngtimer regeling is nou eenmaal wat die is en wat voor auto ik kies is mijn zaak, de bijtelling wordt bepaald adhv WEV. Ik had ook een Dacia Sandero van 2008 kunnen kiezen, die keuze maakt voor de eisen aan een youngtimer weinig uit denk ik?
Er zijn ook mensen die kiezen voor een nieuwe auto in de lease van 200K en daar gewoon de 22% voor aftikken. Ik zou mijn grijs kenteken auto voor 90% zakelijk gebruiken als ik m’n verklaring in zou trekken.  Ik zou voor bijtelling als youngtimer kiezen omdat ik geen zin heb om voor een dergelijke lage kostenlast de kilometers bij te houden. Wat betreft de IA; das over 60 maanden en inderdaad, als je een bedrijfsmiddel tussentijds verkoopt moet je desinvesteren. Maar dat heeft met de youngtimer regeling verder niets te maken. 

aangepast door Edwin68
Niet compleet
Link naar reactie
  • 1

Het hangt er helemaal vanaf hoe jouw inkomen eruit ziet om het feitelijke bedrag aan bijtelling te bepalen. Als je toevallig een negatief inkomen hebt in deze overbruggingsperiode zal de bijtelling ook niet zo hoog zijn.

Is dat inkomen wel hoog, zou ik hem aan een bevriende relatie verkopen, die niets met bijtelling van doen heeft en hem op het juiste tijdstip weer terug kopen. Je hebt hem eigenlijk iets te vroeg aangeschaft.

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat wat betreft die aanschaf ben ik met je eens…, maar deze was precies wat ik zocht, al had ik ‘m beter kunnen kopen en direct schorsen en pas naar grijs na 15 jaar datum…. Beetje dom dus, maar ik kan het nog oplossen in 2023. Negatief inkomen zit er gelukkig niet in, zit ook in DGA constructie, maar het idee bevriende relatie is m’n gedachte ook doorgegaan. Bedankt voor je input. 

Link naar reactie
  • 3
4 uur geleden, Edwin68 zei:

Maar eens even bellen met de fiscus of zij hier een standpunt over in willen nemen. 😬

Zinloos, hierover is al zoveel jurisprudentie dat je hier echt geen ander geluid gaat horen dan in mijn post 

 

2 uur geleden, Edwin68 zei:

Ook je veronderstelling dat je niet privé mag rijden in een grijs kenteken auto omdat je dan de investeringsaftrek niet mag toepassen is een onjuiste. Een (dubbele cabine) bus mag je ook IA minderen en daar mag je ook kiezen voor bijtelling of niet.

Dat is niet wat Cosara bedoelt. Desinvesteringsbijtelling is het omgekeerde van de IA, en is van toepassing als je de auto binnen vijf jaar vervreemdt. Dat staat los van privé gebruik. 

 

Overigens, het hebben van een grijs kenteken, is niet beslissend voor de investeringsaftrek! Het moet gaan om diverse afmetingen en inrichtingseisen waaraan de laadruimte moet voldoen. Ik betwijfel of een Q7 daarvoor in aanmerking komt.

 

1 uur terug, Edwin68 zei:

zit ook in DGA constructie,

Waarom koop je de auto dan niet eerst privé en verkoop je de auto op 15 april aan je BV. Probleem opgelost!

 

De "onmogelijkheid" om te switchen van prive naar zakelijk treft alleen IB ondernemers.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2
3 uur geleden, Edwin68 zei:

Om met je slotopmerking te beginnen, ja, dat heeft deze vraag zeker. Misschien dat jij het niet leuk vindt dat ik, net als alle ondernemers gebruik probeer te maken van de wettelijke zakelijke mogelijkheden die er zijn en er voor kies in een, in jouw ogen ‘dikke’ auto te rijden?

Van mij mag dat best een ‘dikke’ auto zijn, zoals u dat zelf noemt, maar zakelijk gezien kijk je naar het rendement dat een bedrijfsmiddel oplevert … dat zakelijke, noch het rendement zie ik hier niet zo snel.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Cosara zei:

Van mij mag dat best een ‘dikke’ auto zijn, zoals u dat zelf noemt, maar zakelijk gezien kijk je naar het rendement dat een bedrijfsmiddel oplevert … dat zakelijke, noch het rendement zie ik hier niet zo snel.

Ik heb geen taxi bedrijf, dus of een auto 25 cent de km kost of 30 vind ik wat minder spannend. Ik heb een auto nodig om m’n klanten te bezoeken, niet om er sec als bedrijfsmiddel rendement mee te maken. De youngtimer regeling is voor mij een mooie manier om als liefhebber een mooie auto fiscaal (en afschrijf) vriendelijk te kunnen rijden. Qua rendement denk ik dat je zakelijk, als je niet in de vervoerssector werkzaam bent, alles wat duurder is als een Dacia Jogger kunt laten renderen? 

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat van de BPM had ik nog niet ingecalculeerd. Die raak je dan inderdaad eerst kwijt als je privé koopt 

 

Andere Q7 kopen en laten ombouwen?

Een andere Q7 is voor mij geen optie. Ik los het wel op zoals je opperde met een goede relatie, dan schorsen en na yt datum op de BV. 

Link naar reactie
  • 0
Op 25-12-2023 om 22:45, Edwin68 zei:

Ik heb een auto nodig om m’n klanten te bezoeken, niet om er sec als bedrijfsmiddel rendement mee te maken.

Een auto om klanten mee te bezoeken is ook een bedrijfsmiddel, en dus is het rendement ook hierbij van belang .

 

Op 25-12-2023 om 22:45, Edwin68 zei:

De youngtimer regeling is voor mij een mooie manier om als liefhebber een mooie auto fiscaal (en afschrijf) vriendelijk te kunnen rijden.

Een privé hebbedingetje dus … en daarmee onzakelijk.

 

Op 25-12-2023 om 17:34, Edwin68 zei:

Mijn vraag was ook niet wat mensen er allemaal van vinden qua type auto hè.

Dat ben ik geheel met u eens …  maar als boekhouder en bedrijfsadviseur kijk ik anders tegen sommige “investeringen” aan. Soms kan het geen kwaad om een ondernemer een beetje tegen zichzelf te beschermen … iets ter overdenking misschien.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ah, dat is je achtergrond, nou snap ik m. Iets meer licht op de zaak: er is 1 bedrijfsbus DC de deur uitgegaan met een aanzienlijke hogere verkoopwaarde en verzekeringslast als de aanschaf van de Q7. En er is een vrij dure privé auto de deur uitgegaan. Per saldo ‘bespaart’ de Q7 me obv mijn jaarkilometers in totaal ongeveer € 18K tov de situatie bus-privé auto. Waarbij de afschrijving & verzekering op de privé auto de grootste post was.

De stelling ‘privé hebbedingetje’ vind ik wat kort door de bocht, ik gebruik de auto, als ie in de yt regeling valt nog steeds 90% zakelijk…. Ik wil inderdaad ‘s ochtends in een auto stappen waar ik vrolijk van wordt en ik accepteer dat dit goedkoper uitpakt als een nieuwe A6. 

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Edwin68 zei:

Ik wil inderdaad ‘s ochtends in een auto stappen waar ik vrolijk van wordt en ik accepteer dat dit goedkoper uitpakt als een nieuwe A6. 

Snap 'm ook, en daar is niets mis mee als je daarmee geld bespaart en/of als er (te)veel geld binnenkomt.

Ik kom echter veel ondernemers tegen die dat ook willen, maar het eigenlijk niet kunnen betalen of bij een kleine tegenslag het niet meer kunnen betalen ... alsdan wordt een lust een last.

 

Dat "hebbedingetje" mag je wat ruimer interpreteren en is niet denigrerend bedoeld.

Voor je aanvullende informatie ... +1

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Check. En ja, ik zie ook om me heen dat er best veel starters zijn die gelijk maar een bus van 40K in de lease nemen en dan verbaast zijn als ze aan aflossing, verzekering en MRB €1000 in de maand kwijt zijn. Ik ben nu 15 jaar ondernemer en vanaf start altijd de hand op de kosten, niks in de lease, niets gefinancierd. Zaken gaan prima gelukkig, dus dit kan probleemloos.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.