Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Zelf kan je al veel doen voor de marketing. Je kan bijvoorbeeld boeken lezen over PR en reclame. Visitekaartjes en folders zijn natuurlijk makkelijk neer te leggen bij de bibliotheek of supermarkt en bedenk nog meer andere plaatsen waar jouw publiek komt en leg het daar ook neer!
Internet is ook een goede manier om publiciteit te trekken. Een website is natuurlijk een eerste stap. Een handige rubriek daarop is ‘pers’, hierin kan je krantenartikelen plaatsen die al eens over je geschreven hebben.
Een ander handigheidje is een ‘tell-a-friend’-functie.
Hiermee kan een bezoeker makkelijk een vriend, collega, oom op de hoogte stellen van wat voor bijzonders er op jouw website te vinden is.
Je website moet wel makkelijk te vinden zijn met zoekmachines zoals Google, zorg er daarom voor dat je met veel zoekwoorden geassocieerd kan worden.
Het is immers belangrijk dat mensen je snel kunnen vinden.
Actief mensen aanspreken is altijd een goed plan.
Zo kun je een lijst aanleggen met mailadressen die je zelf kunt benaderen om aandacht te trekken.
Je kan er vrienden en kennissen opzetten, de redacties van de lokale radio, tv en pers, maar uiteraard ook de redacties van de landelijke pers!
Het is natuurlijk belangrijk om de contacten met de journalisten warm te houden, wie weet wat ze nog voor je kunnen betekenen. En als ze je interviewen, bereid je goed voor zodat je verhaal mooi op de radio, in de krant of op tv komt.
Niet alleen in de virtuele wereld moet je mensen benaderen, in het echte leven moet je ze ook aanspreken om bekendheid te krijgen.
Stap daarom af op politici (lokale en landelijke!) en op het bedrijfsleven. Zo kan het handig zijn om je aan te sluiten bij een vakbond zoals de CNV. Hier kan je makkelijk contacten leggen en wie weet wat dit netwerk voor jouw publiciteit kan doen!
Het is handig om een PR- en marketingplan te maken. Je moet natuurlijk wel een doel hebben, wat wil je bereiken met alle publiciteit?
In dit plan staan alle stappen om dat doel te bereiken: welke doelgroepen moeten worden aangesproken, hoe moeten ze worden aangesproken, wat de concrete stappen zijn die je gaat ondernemen, etc.
Marketing en PR kosten tijd, en het werkt ook niet van de ene op de andere dag.
Een richtlijn kan zijn om er 8 uur per week aan te besteden.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag