• 0

Hoe krijg ik publiciteit?

Zelf kan je al veel doen voor de marketing. Je kan bijvoorbeeld boeken lezen over PR en reclame. Visitekaartjes en folders zijn natuurlijk makkelijk neer te leggen bij de bibliotheek of supermarkt en bedenk nog meer andere plaatsen waar jouw publiek komt en leg het daar ook neer!

 

Internet is ook een goede manier om publiciteit te trekken. Een website is natuurlijk een eerste stap. Een handige rubriek daarop is ‘pers’, hierin kan je krantenartikelen plaatsen die al eens over je geschreven hebben.

 

Een ander handigheidje is een ‘tell-a-friend’-functie.

Hiermee kan een bezoeker makkelijk een vriend, collega, oom op de hoogte stellen van wat voor bijzonders er op jouw website te vinden is.

 

Je website moet wel makkelijk te vinden zijn met zoekmachines zoals Google, zorg er daarom voor dat je met veel zoekwoorden geassocieerd kan worden.

Het is immers belangrijk dat mensen je snel kunnen vinden.

 

Actief mensen aanspreken is altijd een goed plan.

 

Zo kun je een lijst aanleggen met mailadressen die je zelf kunt benaderen om aandacht te trekken.

 

Je kan er vrienden en kennissen opzetten, de redacties van de lokale radio, tv en pers, maar uiteraard ook de redacties van de landelijke pers!

 

Het is natuurlijk belangrijk om de contacten met de journalisten warm te houden, wie weet wat ze nog voor je kunnen betekenen. En als ze je interviewen, bereid je goed voor zodat je verhaal mooi op de radio, in de krant of op tv komt.

 

Niet alleen in de virtuele wereld moet je mensen benaderen, in het echte leven moet je ze ook aanspreken om bekendheid te krijgen.

 

Stap daarom af op politici (lokale en landelijke!) en op het bedrijfsleven. Zo kan het handig zijn om je aan te sluiten bij een vakbond zoals de CNV. Hier kan je makkelijk contacten leggen en wie weet wat dit netwerk voor jouw publiciteit kan doen!

 

Het is handig om een PR- en marketingplan te maken. Je moet natuurlijk wel een doel hebben, wat wil je bereiken met alle publiciteit?

 

In dit plan staan alle stappen om dat doel te bereiken: welke doelgroepen moeten worden aangesproken, hoe moeten ze worden aangesproken, wat de concrete stappen zijn die je gaat ondernemen, etc.

 

Marketing en PR kosten tijd, en het werkt ook niet van de ene op de andere dag.

Een richtlijn kan zijn om er 8 uur per week aan te besteden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

De columntitel schept de verwachting dat de lezer meer te weten komt over het verkrijgen van publiciteit. Na het lezen van de column word ik dan wat verward achtergelaten. Het lijkt wel alsof Lidia zelf niet het verschil weet tussen publiciteit en bekendheid.

 

Het begrip publiciteit houdt in dat anderen over jou gaan publiceren. Hoe mijn visitekaartjes op het prikbord van de C1000 daar toe bijdragen is mij nog steeds niet duidelijk geworden. En wat bedoelt Lidia met “Je kan er vrienden en kennissen op zetten”? Hoe helpt het mij om het emailadres van bijvoorbeeld “Hart van Nederland” in mijn adresboek te hebben?

 

Menig ondernemer is ook werkgever. Hoe helpt het mij als MKB ondernemer warme banden te hebben met de voorzitter van een vakbond (een werknemersorganisatie)? Lidia noemt het 'handig' om een PR- en marketingplan te hebben. Handig? Is dit niet een wezenlijk onderdeel van je businessplan? Dus hoezo handig?

 

Verder schopt Lidia de ene open deur na de andere in. “Je website moet makkelijk te vinden zijn via Google”, “Actief mensen aanspreken is altijd een goed plan”, “Als ze je inteviewen, bereid je goed voor”, “Marketing en PR kosten tijd, het werkt niet van de ene op de andere dag”.

 

Een giller is de volkomen uit de lucht gegrepen en absoluut niet onderbouwde: “Een richtlijn kan zijn om er minimaal 8 uur per week aan te besteden”. Een andere richtlijn zou kunnen zijn om er 1 uur per maand aan te besteden. Of 1 uur per dag, of 6 uur per dag, of 1 dag in de maand....

 

Goedbedoeld Lidia, maar je moet denk ik nog even terug naar de schrijfmachine...

 

Link naar reactie
  • 0

...

Lidia noemt het 'handig' om een PR- en marketingplan te hebben. Handig? Is dit niet een wezenlijk onderdeel van je businessplan? Dus hoezo handig?

...

 

 

Helemaal eens met je, maar op dit punt even een nuance. Op dit forum komen aardig wat ondernemers langs die geen businessplan hebben, en toch (redelijk?) succesvol zijn. Vermoedelijk hebben die ondernemers ook geen PR plan of marketing plan. Of hooguit in hun hoofd.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.