Meer info Akkoord

Let op: deze website vereist cookies om volledig te kunnen functioneren.

Met de nieuwe Telecomwet die begin juni 2012 van kracht is geworden, is elke website wettelijk verplicht jou als gebruiker te informeren over de aard van de geleverde cookies en toestemming te vragen voor het gebruik hiervan.

Higherlevel.nl maakt gebruik van zogenaamde noodzakelijke cookies die nodig zijn voor het gebruik van de website en het forum, bijvoorbeeld om in te kunnen loggen en je voorkeuren te onthouden. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bij kunnen houden van het aantal bezoekers en andere gegevens (dit doen wij via Google Analytics).

Met het accorderen middels onderstaande knop ga je akkoord met het ontvangen van alle cookies die nodig zijn om Higherlevel.nl optimaal te laten werken.

Om Higherlevel.nl te bezoeken zijn deze cookies benodigd. Wanneer je ze niet accepteert, kun je helaas Higherlevel.nl niet bezoeken.

Ik wil geen cookies Ik ga akkoord en wil naar Higherlevel.nl!

Lieuwe Miedema

Tips voor het starten van een Webwinkelblog

Gepubliceerd op 16 februari 2017 | 1 reactie | Ga naar het bijbehorende forumtopic

Een blog is een uitstekende manier om:

  •     Meer bezoekers te trekken naar je website
  •     De betrouwbaarheid van je webwinkel te vergroten
  •     Bezoekers en klanten te betrekken bij jouw webwinkel

    Het starten van een Webwinkel Blog is dus een goed idee…maar waar moet je rekening mee houden als je een blog wilt starten?


    Tips voor het starten van een Webwinkel Blog


    Bepaal je focus
    Bepaal het thema van je blog en de doelgroep waarvoor je schrijft. Stem al je berichten, de vormgeving en de aanspreekvorm hierop af.

    In veel gevallen zal dit overeenkomen met de branche waarin je webwinkel actief is. Maar heb jij een webwinkel met een groot assortiment, dat moeilijk binnen een thema past? Dan kies je er beter voor om je blog te richten op één of twee thema’s.

    Gebruik je eigen kennis
    Schrijf alleen over onderwerpen waar je voldoende kennis van hebt. Het helpt natuurlijk ook als je enthousiast kunt vertellen (schrijven) over je producten.

    Wees persoonlijk
    Geef een persoonlijk tintje aan je blogs en ontwikkel een eigen stijl. Op die manier creëer je een band met je lezers. Wees niet te zakelijk: een blog is natuurlijk geen productbeschrijving!

    Niet kopiëren
    Kopieer geen teksten van anderen. Je hoeft echt niet de eerste te zijn die ergens over schrijft, maar schrijf je eigen teksten, in je eigen stijl en maak gebruik van je eigen kennis en ervaring.

    Leer van anderen
    Hoewel het niet aan te raden is om teksten van anderen te kopiëren, is het wel een goed idee om andere interessante blogs te lezen. Bekijk wat je bevalt aan die blogs en leer van de manier waarop zij schrijven en de bezoeker aanspreken.

    Maak je gebruik van Twitter? Dan is #Blogpraat ook een leuke manier om meer te leren over bloggen.

    Ga voor inhoud
    Maak je blog niet te commercieel. Gebruik je blog niet als reclamezuil voor je producten en aanbiedingen. Ga voor goede en interessante content voor je bezoekers. Schrijf bijvoorbeeld blogs die je zelf graag zou willen lezen.

    Hou teksten goed leesbaar
    Veel bezoekers lezen liever geen lange stukken tekst. Deel langere teksten daarom op en maak gebruik van koppen, korte alinea’s, bullets en benadruk belangrijke delen of woorden. Hiermee maak je je blogs goed scanbaar.

    Gebruik foto’s
    Mooie foto’s trekken de aandacht. Foto’s zijn heel geschikt om je blogs aantrekkelijker mee te maken. Voeg tenminste een uitgelichte afbeelding toe aan elk bericht. Deze afbeelding wordt namelijk getoond in het overzicht, maar ook bij het delen van je blogbericht op social media. Gebruik ook afbeeldingen in de tekst, om voorbeelden te geven of iets toe te lichten. Of gewoon om langere teksten op te delen.

    Voor mooie foto’s kan je gebruik maken van (gratis) stockfoto’s, of beter nog, maak je eigen foto’s. Ook foto’s van bezoekers en klanten kunnen een leuke toevoeging zijn voor je blog. Voor alle foto’s geldt dat je wel zeker moet weten dat je deze mag gebruiken (heb je toestemming / de juiste rechten?).

    Kies voor minder vaak gebruikte stockfoto’s
    Als je gebruik maakt van gratis stockfoto’s, probeer dan te voorkomen dat je dezelfde afbeelding gebruikt als je collega bloggers. Neem wat meer tijd voor het zoeken van de perfecte foto voor je blog, of gebruik andere zoekwoorden.

    Pas SEO toe
    Zorg ervoor dat je blogberichten goed gevonden kunnen worden: maak gebruik van SEO. Verwerk relevante zoektermen in je blogs. Denk hierbij aan de bericht titel, meta beschrijving, koppen, tekst en afbeelding (titel en alt tag). Verwerk ook relevante zoekwoorden in je pagina urls, die goed passen bij je branche, of aansluiten op je productaanbod.

    Publiceer regelmatig
    Publiceer regelmatig nieuwe blogs. De ideale frequentie hangt van veel zaken af. Kies liever voor kwaliteit dan kwantiteit. Of wissel af tussen kortere berichten (bijvoorbeeld lijstjes; die doen het altijd goed) en berichten met meer diepgang.

    Als je toch een uitgangspunt wilt voor de frequentie voor je webwinkel blog, denk dan aan minstens één bericht per week.

    Plan je blogberichten
    Maak gebruik van de mogelijkheid om blogs automatisch in te plannen. Op deze manier kan je je blogs beter spreiden. Bezoekers komen ook vaker terug als zij weten dat er (op vaste tijden) nieuwe blogs worden gepubliceerd.

    Promoot pas bij meerdere berichten
    Promoot je blog pas als je al een aantal berichten hebt geplaatst. Bij het starten van een Webwinkel Blog is het handig als je ervoor zorgt, dat de bezoeker gelijk al meerdere berichten kan lezen. Een nieuw blog met slechts één bericht is vaak minder interessant. Hierdoor loop je het risico dat de bezoeker (voorlopig) niet terugkomt naar je blog. Wacht dus even met promoten van je blog, of verzamel gelijk een aantal blogs die je tegelijk plaatst. Eventueel kan je deze plaatsen onder een eerdere datum (wel recent).

    Promoot je blog via social media
    Maak gebruik van social media om je berichten te delen en te promoten. Plaats bijvoorbeeld een teaser op Twitter of Facebook, of plaats (een deel van) je bericht in relevante groepen. In de meeste gevallen geldt dat het beter is om de update kort te houden. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een aansprekende titel (al dan niet met een klein stukje tekst), of een quote die de aandacht trekt.

    Samenwerken
    Werk samen met collega bloggers. Promoot bijvoorbeeld elkaars berichten via social media. Zo heb je (beide) een veel groter bereik. Natuurlijk moet je wel oppassen dat dit geen (directe) concurrent betreft.

    Verwacht niet te snel resultaat
    Een blog is een investering voor de lange termijn

    Waardeer elke lezer, share en reactie. Blijf volhouden en bouw je blog langzaam verder uit.

    Na verloop van tijd zal je blog steeds meer bezoekers trekken, waarvan een deel je webwinkel zeker zal weten te vinden.

    Het vertrouwen in je webwinkel zal stijgen, als uit je blog blijkt dat je veel kennis hebt van je producten en de branche. En hier vol enthousiasme over blijft bloggen natuurlijk…

    Veel succes met het starten van jouw Webwinkel Blog!

    Lieuwe Miedema - WebwinkelMeerwaarde.nl

    Met onze Webwinkel Checks beoordelen we webwinkels objectief en geven we feedback en verbetertips. Ook advies op maat behoort tot de mogelijkheden.

    Meer columns door Lieuwe Miedema

    1 Reactie

    Norbert Bakker
    Administrator

    NorbertBakker
    Noten van de columnredactie:
    1) Deze column is recent gepubliceerd op de site van de auteur en op verzoek van Higherlevel ook hier geplaatst.
    2) Het oorspronkelijke artikel bevat een aantal links naar voorbeelden op de eigen site. Deze zijn in dit artikel verwijderd, maar uiteraard wel te raadplegen via de site van de auteur.
    3) Er zijn nog wat technische problemen met de layout/opmaak van columns, deze worden hersteld.
     
  • Om een reactie te plaatsen moet je ingelogd zijn

    HIGHERLEVEL.NL COLUMN

    Zes kostbare bedrijfsproblemen die kunnen worden opgelost met big data en predictive analytics.

    Dennis Marinus Scholtus

    Dennis Marinus Scholtus | 8 reacties

    De meeste bedrijven doen niets met de data die ze verzamelen en bewaren. Dit is een gemiste kans want advanced analytics kan hen helpen om een voorsprong op hun concurrentie...

    Column insturen?

    Heb je ook een interessante column voor op Higherlevel.nl geschreven?

    We publiceren hem graag!

    Ontmoet andere HL-leden!

    Higherlevel Nieuwjaarsborrel 2018
    5 januari 2018, 5 HL-leden aanwezig

    Partners

    HL wordt gefinancierd door

    Volg ons