• 0

Belastingen Persoonlijke holding vs Dividend

Beste mensen,

 

gezien mij in het verleden geadviseerd is om een persoonlijke holding aan te gaan, waarbij de persoonlijke holding aandelen/certificaten heeft in een ander bedrijf, heb ik de volgende vraag.

 

Stel nu dat het geld wat zich "hopelijk" ophoopt op de zakelijke rekening van mijn persoonlijke holding gebruik om als een lening prive uit te keren. Dit door mijn hypotheek te gaan aflossen. Dan lijkt het alsof je geld aan het circuleren bent, echter als privepersoon uiteindelijk beter af bent door de volgende rekenformule

 

Inkomsten rente door lening aan prive

Lening wordt gebruikt voor aflossing hypotheek

Lening is aftrekbaar

Holding geniet renteinkomsten dus omzetbelasting van 27 % afdragen aan belastingdienst.

 

Klopt dit, kan dit en hoe stem je zoiets af met de belastingdienst ?

 

U hulp/advies wordt zeer gewaardeerd

mvg

Ab (beginnend ondernemer)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

VZIW is het geen probleem om vanuit je holding geld te lenen aan privé. Maar of dat voordeel oplevert vraag ik me af.

 

Om te beginnen zou ik niet weten in welk opzicht de lening voor wie aftrekbaar is van wat. Wat bedoel je daar precies mee?

 

Omzetbelasting is normaliter 19% i.p.v. 27%. Bedoel je misschien vennootschapsbelasting over de winst van de BV?

Link naar reactie
  • 0

Dag beste rene

 

De lening zou dan als privepersoon aftrekbaar zijn als ik de lening gebruik om mijn hypotheek af te lossen. Dus in princiepe ga ik dus een hypotheek aan met mijn holding. De inkomsten die mijn holding vervolgens geniet door renteontvangst, wordt wellicht als omzetbelasting gezien ? waar je wellicht ook nog eens vennootschapsbelasting over moet betalen...dit is voor mij dus vraag 1

 

Vervolgens kan je dan weer vanuit je holding, na aftrek omzetbelasting het geld weer uitkeren als divident. rekenvoorbeeld zoals ik het nu voor ogen heb.

 

Stel ik leen per jaar 1000 euro vanuit mijn holding aan mezelf als prive persoon. Dit geld los is direct van van mijn hypotheek af als privepersoon. Mijn holding heeft dus een omzet van 1000 euro. Hierover moet dus omzetbelasting over betaald worden = 19 % - 190 euro. Ik houd dus 810 euro over. Stel dat ik nu die 810 euro naar mij prive uitkeer als dividentuikering. gaat dus 25 dividentbelasting van af ..houd ik prive over 607. Echter van die 1000 euro mag ik als prive 42 % aftrekken gezien het om een hypotheekschuld gaat.

 

Dus ik krijg 42 % terug van de belastingdienst - EUR 420

en ik krijg dividentuikering van eUR 607

Totaal krijg is dus 1000 euro als privepersoon weer terug.

Met ander woorden, mag ik de conclusie trekken dat dit een creatieve formule is om slim gebruik te maken van mijn vermogen in mijn persoonlijk holding door aanmezelf uiteindelijk een hypotheek te leveren.

 

mvg Ab ::)

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie het nut niet in van deze constructie. Sterker nog, ik begrijp niet wat je tracht te bereiken. Slechts de rente die wordt betaald (welke uiteraard betrekking heeft op eigen woningschuld) is aftrekbaar. Aflossingsbedragen vallen hier volledig buiten.

 

Wanneer je als DGA een dergelijke leningconstructie aangaat met de vennootschap dan dient hier een zakelijke overeenkomst aan ten grondslag te liggen. Ofwel, er dient een zakelijke rente te worden betaald aan de vennootschap en het zakelijk karakter dient duidelijk naar voren te komen.

 

 

 

 

 

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je een kleine lening bij de BV aangaat t.b.v. de eigen woning, in je voorbeeld je leent euro 1.000 van de BV en los gelijktijdig euro 1.000 af op de bestaande hypotheek, kan je je afvragen of hier wel van zakelijk handelen (door de BV) sprake is. Zoniet, dan zal er belastingheffing volgen

Het is natuurlijk mogelijk om de gehele bestaande hypotheek af te lossen omdat b.v. de rente daar aanzienlijk hoger is dan de nu geldende marktrente (motief) en vervolgens hetzelfde bedrag van de BV tegen een zakelijke rente lenen. Afhankelijk van de omstandigheden kan de BV hiervoor zekerheid eisen (altijd kijken wat de BV moet doen als het niet zijn Dga betreft). In deze situatie is de lening voor de inkomstenbelasting aftrekbaar en worden de rente inkomsten bij de BV belast (en als de wisnt wordt uitgekeerd vervolgens in box III tegen 25% (volgend jaar tegen 22%) belast.

 

Denk dus goed na voordat je het geld gaat lenen /uitlenen, want de verhouding Dga en zijn BV worden nauwlettend gevolgd en een foutje is snel gemaakt en kost bijna altijd geld, zeker omdat "hypotheken voor lange tijd worden afgesloten".

 

Fred Londema

 

 

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Goede kans dat de fiscus de lening als inkomen ziet zodat je er inkomstenbelasting over betaalt.

 

Als je geld hebt in je BV en je wil er een prive hypotheek meer aflossen, keer het dan gewoon uit als divident en reken af. DAt heb je het geld ook veilig gesteld en is het echt van jou.

 

Als je het geld "geleend" hebt, en je BV komt in de problemen, moet je het geld direct terugbetalen en als dat niet kan, komt de fiscus langs met een fikse claim omdat de lening gezien wordt als inkomen. Ik heb het ziet gebeuren.

 

 

Daarnaast heb ik nooit gehoort van BTW op rente :-\

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.