• 0

Belasting grens-ondernemers België-Nederland

Deze maand mijn aanslag ontvangen van de Belse belastingdienst. Situatie: (lekker complex) inkomens deels in Nederland belast (gerelateerd aan Nederlandse vestiging) en deels in België opgegeven (woonplaats en tweede vestiging). Over 2004 worden nu alle aan België toegeschreven inkomsten vrijgesteld van belasting. Ik vermoed omdat het inkomsten zijn vanuit Nederlandse opdrachten en de Belse belastingdienst dus redeneert dat ze in Nederland belast zouden moeten zijn. Daar heb ik die echter niet opgegeven.

 

Doe ik iets fout?

 

Uiteraard ben ik niet geneigd om correctie te verlangen in een van beide landen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit je verhaal begrijp ik niet helemaal hoe het zit, maar wat ik begrijp, als het anders is moet je het zeggen, is het volgende:

Je woont in België, waar je een bedrijf hebt en je hebt een vestiging in Nederland (ik ga er van uit dat het een personenvennootschap is en geen bv).

Hoe het nou zou moeten zijn is als volgend:

België belast jouw wereldinkomen, dus alles wat je waar ter wereld ook verdiend.

Nederland mag, volgens het verdrag, alleen inkomen uit onderneming belasten voor zover het toe te rekenen is aan een vaste inrichting in Nederland.

België dient dan vervolgens voorkoming van dubbele belastingen te geven, een vrijstelling of een credit.

Hoe je de winst verdeelt tussen Nederland en België verdeeld dient te geschieden volgens de fictie als ware het twee afzonderlijke ondernemingen. Dit betekent dat je moet toerekenen.

Uit je verhaal begrijp ik dat in 2004 de inkomsten vooral uit Nederland komen. Dat betekent dat België een voorkoming dient te geven, maar dan moet het wel in Nederland aangegeven worden.

Nogmaals: er is veel onduidelijk, maar ik denk dat je er van uit kan gaan dat als twee landen tegelijk een inkomensbestanddeel niet belasten dat de kans groter is dat je iets niet goed doet, dan dat je een gat in de wet hebt ontdekt.

Wat betreft die correctie: als je er zelf mee komt, wordt het belast, als je niets zegt en ze komen er achter is de kans groot dat er een boete bij komt.

Succes

Voorhorst Advocatuur B.V. - svoorhorst@voorhorst.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad twee vestigingen, en aan elk wordt dat deel van mijn inkomen toegerekend dat ter plekke verdiend wordt. Aan elk worden ook de relevante kosten toebedeeld, zodat per vestiging de winst bepaald kan worden. In Nederland heb ik aangifte gedaan op basis van de Nederlandse cijfers, in Belgie op basis van de Belgische. In België betreft het inkomsten van Nederlandse opdrachten die in België uitgevoerd zijn.

 

Uit jouw verhaal maak ik op dat ik België aangifte had moeten/kunnen doen van mijn wereldinkomen, met een toelichting over het deel dat reeds in Nederland aangegeven was.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.