• 0

BTW tarief voor trainingen

Hallo,

 

Ik wil als zelfstandig ondernemer trainingen (opleidingen) gaan verzorgen voor werknemers van diverse bedrijven. Ik heb al een aantal toezeggingen hiervoor.

Nu las ik op de site van de belastingdienst dat onderwijs vrijgesteld is van btw, wat m.i. betekent dat ik dus ook geen voorbelasting mag aftrekken.

 

Mijn vraag is nu: moet ik wel BTW berekenen over mijn diensten (en zo ja welk percentage) of zijn mijn diensten vrijgesteld van BTW?

Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens dezelfde site geldt vrijstelling van BTW voor wettelijk geregeld onderwijs, en zogenaamd 'aangewezen onderwijs'. De meeste andere vormen van onderwijs zijn BTW plichtig. Dus ook trainingen tbv bedrijven / werknemers etc. Tarief is de gebruikelijke 19%.

 

 

Voordeel is wel dat je BTW voor je inkoop wel kan aftrekken.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

De meeste andere vormen van onderwijs zijn BTW plichtig. Dus ook trainingen tbv bedrijven / werknemers etc. Tarief is de gebruikelijke 19%.

 

Per 1 december 2006 mag voor beroepsopleidingen niet meer worden gekozen voor BTW-heffing.

 

"De BTW-vrijstelling voor het verstrekken van onderwijs omvat mede het verzorgen van beroepsopleidingen. Bij de term beroepsopleidingen moet niet alleen worden gedacht aan het onderwijs dat in de strikte zin van het woord

dient ter opleiding voor een vak of beroep, maar ook aan het geven van cursussen die zijn gericht op het functioneren in een (toekomstige) werkkring, zoals tekstverwerkingscursussen, cursussen administratieve organisatie, managementcursussen, automatiseringscursussen, taalcursussen, sollicitatiecursussen en dergelijke."

 

bron: antwoord van de minister van financiën op kamervragen

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal van Renep is bijna helemaal correct, maar afgelopen maandag is toevallig besloten dat er nog wat meer tijd nodig is om e.e.a. in te voeren. Het ministerie van Financiën heeft dus besloten de ingangsdatum van het BTW-besluit te verschuiven naar 1 april 2007.

 

Zie: http://www.minfin.nl/binaries/minfin/assets/pdf/actueel/kamerstukken/2006/11/cpp06-2506.pdf

 

Wijziging gaat dus niet in op 1 december 2006, zoals oorspronkelijk de bedoeling was, maar op 1 april 2007.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! :D

Ik ben een stuk wijzer geworden.

 

Inderdaad, bij de Belastingdienst zeggen ze ook dat tot 1-4-2007 de keuzemogelijkheid bestaat om voor 19% BTW te kiezen of voor de BTW vrijstelling.

Na die datum zijn al deze diensten verplicht vrijgesteld van BTW.

 

Maar als ik dat goed begrijp stijgen de kosten dan dus met 19% omdat ik dan de voorbelasting niet meer terug kan vragen? En als ik dan bijv. een pc aanschaf komt deze dan incl. of excl. BTW in de kantoorkosten terecht?

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik dat goed begrijp stijgen de kosten dan dus met 19% omdat ik dan de voorbelasting niet meer terug kan vragen?

 

De kosten waarop 19% voorheen-aftrekbare BTW zit, zoals zaalhuur, stijgen met 19%. Andere kosten, zoals de inhuur van externe trainers, niet (want die rekenen ook geen BTW meer). De catering (koffie, thee, lunch), reiskosten OV e.d. stijgen met 6%. Je kostenplaatje wordt dus ingewikkelder.

 

En als ik dan bijv. een pc aanschaf komt deze dan incl. of excl. BTW in de kantoorkosten terecht?

 

Dat hangt er denk ik vanaf waar je die voor gebruikt. Als je uitsluitend trainingen geeft dan moet je die kosten inclusief 19% nemen. Maar als je ook andere bedrijfsactiviteiten hebt waar wel BTW op zit dan kun je misschien stellen dat je die pc vooral daarvoor gebruikt.

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand al de memorie van toelichting doorgelezen? Waarom wil de overheid eigelijk de een vrijstelling voor 'onderwijsdiensten'?? Ik kan me zo voorstellen dat hele beroepsgroepen niet blij zullen zijn met deze regeling (vooral gezien de voorbelasting die niet meer kan worden afgetrokken).

Ga maar eens uitleggen aan je klanten waarom ze het ene jaar nog netjes aftrekbare BTW gefactureerd kregen en nu ineens een factuur krijgen van 119.

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil de overheid eigelijk de een vrijstelling voor 'onderwijsdiensten'??

 

"De vrijstelling voor beroepsopleidingen is gebaseerd op de in de Zesde BTW-richtlijn opgenomen vrijstelling voor 'beroepsopleiding of -herscholing'. De EG Verordening van 17 oktober 2005 bepaalt dat de vrijstelling een ruim toepassingsgebied heeft: de diensten inzake beroepsopleiding of -herscholing omvatten het onderwijs dat rechtstreeks verband houdt met een vak of beroep en het onderwijs met het oog op het voor beroepsdoeleinden verwerven of op peil houden van kennis en de duur van een opleiding of herscholing is hierbij van geen belang. Deze uitleg van de vrijstelling laat geen ruimte voor de Nederlandse regeling die het ondernemers toestaat om per cursus, waaronder ook seminars en congressen, ervoor te kiezen de vrijstelling achterwege te laten."

 

bron: de hierboven gelinkte antwoorden van de minister op kamervragen.

 

De Nederlandse overheid moet dus van Europa. Resteert de vraag waarom de EU dit wil...

Link naar reactie
  • 0

Je hebt onder het thans nog geldende regime de keuze om al dan niet te opteren voor BTW.

 

Overleg dit even met je opdrachtgever (de partij aan wie je factureert). Indien je opdrachtgever ook BTW-ondernemer is, is het meest handige met BTW te factureren. Zonder BTW factureren verhoogt nl je kostprijs (de BTW op kosten kun je dan ook niet terugvorderen). Daarnaast wordt de BTW aangifte complexer als je zowel vrijgestelde (zonder BTW) als niet vrijgestelde diensten verrichten. Zeker als je ook nog investeert. Je moet dan elk jaar de BTW op de investeringen herzien.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 317 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.