• 0

eenvoudige conceptvoorstelling en omzetverwachting

Hello,

 

Ik heb mij deze week beziggehouden met het maken van een eenvoudige concept voorstelling + omzetverwachting om investeerders aan te trekken.

 

Het is zeer basic maar dit zal zeker nog een stuk uitbreiden/veranderen wanneer we echt van start gaat.

 

Vinden jullie dit realistisch? Ik zal begin december starten dus alle wijze raad is nog altijd welkom ;)

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn ervaring met betaalde content (educatieve informatie i.p.v. games) is dat ongeveer 1% van de bezoekers die op de landing/promopagina komt betaalt voor toegang. Om 500 betalende bezoekers per dag te krijgen, zou je dan 50.000 bezoekers per dag moeten krijgen, ofwel 1.500.000 per maand. Dat is erg veel. En dan heb ik het er nog maar niet over dat je aanneemt dat de gemiddelde betalende bezoeker 7 spelletjes koopt. Hoe ga je zoveel bezoekers lokken?

 

Is 20 euro/maand niet een beetje weinig voor een server?

Link naar reactie
  • 0

Betaling

De wijze van betaling wordt onderbelicht. Micropayments zijn een van de grootste probleempunten op internet. Als een SMSje een euro voor de verzender kost, houdt een website er na aftrek van de kosten van de provider en gateway meestal maar 35-40 cent aan over. Bij pay-per-call is het rendement iets hoger. Ik lees niks over deze kosten, behalve een niet nader gedefinieerde post "GSM-Operator kosten".

 

Prijzen

Je beargumenteert dat bedrijven gratis producten ter beschikking zullen stellen als prijzen, omdat dit reclame voor ze is. Is dat hoop, vermoeden of heb je hier reeds afspraken of toezeggingen voor?

 

Concurrenten

Het enige bedrijf dat je noemt is een Amerikaanse kolos met een omzet 370 miljoen dollar die momenteel (bron?) geen ambities heeft voor de Belgische markt. Dat is flauwekul. Je concurrenten zijn de sites waar jouw doelgroep van 1,44 miljoen personen momenteel spelletjes spelen.

 

Doelgroep

Ook bij doelgroep focus je je op Amerikaanse gegevens. Waarom niet op Belgische gegevens? Kun je ze niet vinden of zijn ze niet rooskleurig genoeg? Amerikaanse cijfers kunnen relevant zijn, maar Belgische cijfers zijn in jouw geval vele malen relevanter. Zoek ze op, er is en wordt genoeg onderzoek naar internetgebruik verricht in België.

 

Aantal bezoekers

Je kunt wel zeggen dat je 13% van de doelgroep realistisch vindt, maar tot nu toe zijn al je getallen op dit gebied natte vingerwerk. Waar baseer je de verwachting van 500 betalende bezoekers per week op? Waar baseer je de verwachting op dat driekwart van je betalende bezoekers zal deelnemen aan een willekeurig spel? Waar baseer je de verwachting op dat een speler drie maal zal betalen voor deelname aan een spel?

 

Drempels

Je plan gaat uit van je eigen businessmodel, niet van de gebruiker. Hierdoor vergeet je te vermelden dat de gebruiker zich eerst moet registreren voordat ie kan spelen. Dit is een klassieke drempel. Je moet bezoekers dus niet alleen over halen om te betalen, je moet ze (eerst) ook nog eens overhalen om te registreren.

Ik zie je net zeggen dat je nu 40 geregistreerde gebruikers hebt. Hoeveel bezoekers heeft je site in totaal gehad sinds de registratiemogelijkheid bestond?

 

Marketingkosten

Je maakt - volgens je eigen berekeningen althans - een maandelijkse winst van 27.720 euro. Dat is 27720/(30*500) = 1,84 euro winst per betalende bezoeker.

Daar tegenover staan calculeert 2.000 euro reclamekosten per maand in. Dat is 2000/(30*500) = 13 cent per betalende bezoeker. Van elke 13 cent maak jij dus 1,84 euro. Als je daar van uit gaat, vraag ik me af waarom je niet 20.000 per maand uitgeeft aan reclame zodat je maandelijks ruim 270.000 euro winst kunt maken en als miljonair de lente in kunt.

 

Even serieus: 13 cent per betalende bezoeker is niet reëel. Met twee drempels (registratie en betaling) moet je er minimaal vanuit gaat dat je 90% van je bezoekers verliest, en de 99% die renep noemt lijkt me nog meer in de buurt komen. In het eerste geval zou je 1,3 cent uitgeven per bezoeker, in het tweede geval 0,13 cent. Dat zijn bedragen die niet reëel zijn.

 

Neem nou het middelste, gunstige geval: je weet 10% van je bezoek te converteren naar betalende gebruiker. Dan heb je dagelijks 5000 bezoekers nodig, is 150.000 per maand. Dat doe je met 2000 euro reclamegeld.

Stel dat je dat inzet voor bannering die je voor een extreem gunstig tarief van 2 euro CPM weet te plaatsen. Dan heb je 1.000.000 bannerimpressies. Wil je daar 150.000 bezoekers uithalen, dan komt dat neer op een click through percentage van 6,67%. Dat is absurd. In werkelijkheid mag je blij zijn met een ctr van 0,1%. Om de 150.000 bezoekers te halen zou je ongeveer honderd maar zoveel aan reclame moeten uitgeven. Dat wil zeggen, wanneer je het via banners e.d. zou willen doen.

Als je de 150.000 binnen zou willen halen met cost-per-click banners (bv 1 cent per click) dan zou je - rekening houdend met een ctr van 0.1% - maar liefst 150 miljoen bannerimpressies moeten weten te realiseren per maand. Is 1,8 miljard per jaar. Gaat niet lukken, denk ik.

 

Groeiplan

Je hebt geen groeiplan. Dat heeft niks te maken met uitbreiding naar Nederland, Engeland en Guadelajara, maar alles met het feit dat je niet op dag 1 gelijk al 500 bezoekers zult hebben. Het is veel waarschijnlijker dat je op het moment dat je begint, misscnien 15 betalende bezoekers hebt. Dag 2 mag je blij zijn met 20, dag 3 en 4 zal het inzakken tot 10 omdat de mensen van de eerste twee dagen zien dat er nog nauwelijks tegenspelers zijn etc. Met andere woorden, het duurt een tijd voordat je 500 betalende bezoekers per dag hebt. Dat moet groeien, vandaar dat je dat in een groeiplan ana moet kunnen geven.

 

Je berekeningen

Je financiële redenaties en berekeningen kloppen werkelijk van geen kant. Je haalt gebruikt de term "omzet" te pas en te onpas, behalve waar het daadwerkelijk om omzet gaat.

Je maakt een rekenfout van 1000 euro in je maandelijkse kosten (opgeteld is het 5600, niet 4600).

Bij je winstberekening (omzet - kosten = 27.720 per maand) vergeet je doodleuk een groot deel van het prijzengeld dat je uit moet betalen.

 

Juridische onderbouwing

Dit is geen juridische maar een belastingtechnische onderbouwing.

.

Conclusie

Ik kan niet anders dan constateren dat vrijwel alle cijfers uit de lucht gegrepen zijn en op geen enkele onderbouwd zijn, alsmede dat je geen groeiplan hebt. Als ondernemingsplan is het al wankel aan alle kanten, voor een investeerder is dit plan gewoon niet interessant. Zolang jij op praktisch elke vraag antwoordt "ik reken er op dat..." of "volgens mij..." zonder dat te kunnen onderbouwen, is je plan voor investeerders van generlei waarde. Kom met cijfers, onderbouwingen en degelijke prognoses, zowel financieel als bedrijfsmatig.

 

NB

Even voor de duidelijkheid: ik en anderen zitten hier geen tijd en aandacht te besteden aan jouw plan om het onderuit te kunnen halen. Wel proberen we de hiaten en fouten aan te tonen. Beschouw het bovenstaande dan ook als constructieve kritiek (op het stuk over je berekeningen na dan, maar dat was ook een uitbrander waard ;-) ).

eBase - Portal voor de internetbranche

• nieuws • internetbureaus • opdrachtgevers • branches • nieuwe websites • gratis vacaturebank •

Link naar reactie
  • 0

"Om eerlijk te zijn, ik ken zeer weinig van marketing/financiële aspecten maar ik weet wel dat ik een zeer goed product hebt afgeleverd die zeker rendabel is"

 

Zou je die opmerking eens uit kunnen leggen? Ik geloof graag dat je een mooi plan hebt, vele kansen ziet en uiteraard een goede toekomst denkt te hebben. Maar volgens mij stel je zelf al dat je dit eigenlijk niet kunt beoordelen maar dat het toch wel goed komt?! ;)

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Het eerste wat in mij opkomt bij het bekijken van jouw site en die van skillhill.nl = wet kansspelen???

 

Heb je hier al over nagedacht. Mensen moet geld inzetten en kunnen wat winnen. Ik heb mij niet in de kansspelen wet verdiept(weet dus niet zeker of het van toepassing is), maar heb je hier al over nagedacht?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    8 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.