• 0

BTW: leveren dienst aan bedrijf met buitenlands adres, ned. vestigingsplaats

Hoi,

 

Ik heb iets waar ik met de site vd belastingdienst niet helemaal uit kom.

 

Ik heb een opdracht gedaan voor een Nederlands bedrijf met een Nederlandse vestiging. De factuur dient echter gestuurd te worden naar Dublin, aangezien daar het Europees hoofdkantoor zit en de factuur van daaruit wordt betaald.

 

Moet ik hierbij gewoon BTW berekenen, of gaat dit tegen het 0%-tarief?

 

alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je stelt dat je een opdracht hebt vervuld voor een NL bedrijf. Dan moet daar nmm ook de factuur naartoe (inclusief 19% BTW). Soms doen bedrijven dit omdat de NL vennootschap onvoldoende opbrengsten heeft om een kostenaftrek te effectueren (en ze bovendien niet kunnen doorbelasten aan het hoofdkantoor, omdat het niet toerekenbaar is aan HQ). Dat laatste is nl de route zoals het hoort. NL vennootschap belast door aan HQ (al dan niet met een zakelijke opslag). Mogelijk leggen ze dus een interne issue bij jou neer.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn best veel uitzonderingen op de regel dat je diensten binnen de eu gewoon met btw berekend.

Als wij bijvoorbeeld onze Poolse collega’s inschakelen om een bedrijf* bij te staan en wij factureren dit bedrijf dan is het meestal 0% btw

Ook als wij assisteren bij het kopen van bijvoorbeeld grond moeten wij 0% berekenen. Nog eentje: als wij een lang project in het buitenland hebben waar we ook daadwerkelijk in dat land de meeste diensten verrichten wil dat land graag dat we daar btw aangifte doen.

 

Het wordt lastiger (deze begint op de oorspronkelijke vraag te lijken) als wij voor een Nederlands bedrijf één opdracht uitvoeren waarbij 4 andere buitenlandse entiteiten zijn betrokken, totaal dus 5 bedrijven, die ieder 20% aandacht krijgen, dan factureren wij wel de BTW.

 

Als ik goed ben geïnformeerd zijn er Europese plannen om een eenduidig beleid voor kwesties als deze te creëren, ieder land heeft namelijk een andere interpretatie

 

*) dit bedrijf heeft dan een vestiging in Polen

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Voor intracommunautaire leveringen (binnen de EU dus) is BTW heffing 'verlegd' naar de afnemer van de dienst. Om te voorkomen dat een de ontvanger NL-BTW moet gaan terugvragen krijgt deze een factuur met 0%. De ondernemer moet echter in de eigen aangifte BTW (nationale tarief) afdragen, maar kan deze vervolgens gelijk weer aftrekken. Omslachtig? Zo wordt voorkomen dat er een enorm clearingsysteem moet worden opgezet om BTW inkomsten internationaal te verrekenen.

Link naar reactie
  • 0

In dit geval is het gewoon heel simpel.

 

Het bedrijf waar je voor werkt doet hun adminstratie in Dublin...

Niks aan de hand. Je berekent gewoon de nederlandse btw en

stelt hem ook op tnv de nederlandse vestiging, alleen het factuur adres wijkt af.

Dit komt wel vaker voor....

 

Dus niet moeilijk gaan denken of doen... gewoon dus de nederlandse vestiging belasten en het factuuradres op Dublin zetten.

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.