• 0

Boekhouding, giften, kastekort en facturen

Veel duidelijker kan ik de titel helaas niet maken.

 

Status: Ik heb sinds kort een eenmanszaak en verkoop zwemsportartikelen zowel via een site als 'op locatie: in het zwembad met een stand'. Nu liep ik laatst tegen een aantal onduidelijkheden op:

 

1 Het is praktisch vrijwel onmogelijk om op locatie per verkocht artikelen een factuur/bonnetje voor de klant uit te schrijven. Maar ik houd wel perfect bij welke artikelen, en hoeveel er op elk 'bezoek' worden verkocht.

Hoe geef ik dit op aan de belastingdienst, aangezien ik geen verkoopfacturen hiervoor heb? Het zijn verkopen aan particulieren.

 

2 Ik heb laatst een nieuwe printer voor de zaak gekregen, deze heb ik zelf opgehaald en gepind (zakelijke pas). Maar ik heb ook weer het geld gestort gekregen op mijn rekening. Hoe moet ik dit boekhoudkundig doen? Het is geen opbrengst, maar eerder een ontvangen gift?

Qua kosten is het mij duidelijk, ik vraag de btw hiervoor terug en voer de aanschafkosten als kosten op.

 

3 Ik had laatst na een bezoek op locatie, een kastekort. Hoe moet ik deze boeken? Moet ik deze op mindering brengen op mijn inkomsten, of moet ik deze boeken als zijnde 'kosten' ?

 

4 Ik zit momenteel met een klein liquiditeitsprobleem...Nu kan ik 'onderling' een renteloze lening krijgen van mijn ouders. Is het niet het handigst om hun het geld op mij prive rekening te laten boeken, en daarna het "zelf" in te brengen als prive storting??

 

 

Enorm bedankt voor de antwoorden alvast, ik heb het forum al afgezocht en ben zo ook uit bijv. de boeking van de verzendkosten/omzet gekomen, alleen deze vragen resteren nog.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die vragen vallen best mee:

1) Van deze verkopen raad ik aan om bonnetjes met contante verkopen te maken. De belastingdienst verlangt voor de boekhouding wel degelijk stukken. 2) Afhankelijk van het karakter van de schenking aan jou of de zaak zijn er twee mogelijkheden. Wil iemand jou prive ondersteunen kan je de storting op prive/kapitaal boeken. Indien het echt een sponsering van de zaak betreft verwerk het dan op de rekening ontvangen sponsering (als een bate in de V & W). 3) Kasverschillen kan je het beste op een aparte resultaatrekening kasverschillen boeken. Zowel de overschotten als de tekorten. Wel is het belangrijk om de oorzaken van verschillen te verklaren. Het kunnen uiteraard afrondingsverschillen zijn maar bij grote verschillen is er beslist iets grondig mis. 4) Is inderdaad mogelijk en indien het zeer tijdelijk is het eenvoudigst. ;)

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Die vragen vallen best mee:

1) Van deze verkopen raad ik aan om bonnetjes met contante verkopen te maken. De belastingdienst verlangt voor de boekhouding wel degelijk stukken. 2) Afhankelijk van het karakter van de schenking aan jou of de zaak zijn er twee mogelijkheden. Wil iemand jou prive ondersteunen kan je de storting op prive/kapitaal boeken. Indien het echt een sponsering van de zaak betreft verwerk het dan op de rekening ontvangen sponsering (als een bate in de V & W). 3) Kasverschillen kan je het beste op een aparte resultaatrekening kasverschillen boeken. Zowel de overschotten als de tekorten. Wel is het belangrijk om de oorzaken van verschillen te verklaren. Het kunnen uiteraard afrondingsverschillen zijn maar bij grote verschillen is er beslist iets grondig mis. 4) Is inderdaad mogelijk en indien het zeer tijdelijk is het eenvoudigst. ;)

 

Allereerst bedankt voor je antwoord

1) Ik las net iets over een kasstelsel, hierbij hoef ik dus geen bonnetjes te maken? Kan ik hier geen gebruik van maken?

2) Als sponsoring zou beter uitkomen, maar dit is dan puur inkomsten en geen opbrengst toch? (ik hoef er dan toch geen btw over te betalen?)

3) Ik heb gewoon teveel geld teruggegeven vermoed ik, maar moet ik deze dan in mindering brengen op mijn inkomsten van dat bezoek of als kosten opvoeren van dat bezoek?)

4) bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Bonnetjes maken is vervelend maar bespaart bij een mogelijke controle van de fiscus een hoop ellende. Je kan natuurlijk wel meerdere verkopen tot een verzamelbon contante verkopen maken. Bij die sponsering dien je geen btw aan te geven (je dient het te zien als een vermindering van kosten en niet als omzet).

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

....

3) Kasverschillen kan je het beste op een aparte resultaatrekening kasverschillen boeken. Zowel de overschotten als de tekorten. Wel is het belangrijk om de oorzaken van verschillen te verklaren. Het kunnen uiteraard afrondingsverschillen zijn maar bij grote verschillen is er beslist iets grondig mis.

 

Op de site van de belastingdienst staat niets over het verwerken van kastekorten. Ik vind het eigenlijk vreemd dat een kasverschil, dat toch duidelijk door een fout ontstaat, zomaar als *kosten* kan worden geboekt. Immers, kosten zijn fiscaal aftrekbaar!

Hoe gaat in de inspecteur hiermee om?

Link naar reactie
  • 0

Bij veel contant kasverkeer worden helaas altijd fouten gemaakt. Vaak door de snelheid van werken en hopenlijk altijd zonder opzet. Soms zijn dit tekorten en soms ook overschotten.

 

Dit ondernemersrisiso kan gezien worden als een baten of een last voor de onderneming. Vanuit de bedrijfsactiviteit is dit saldo ontstaan en is niet het gevolg van een privé-mutatie van de eigenaar.

 

Zolang deze bedragen geen omvang beginnen te krijgen dat de post zeer materieel begint te worden, zal de inspecteur dit saldo accepteren als een post in de winst en verliesrekening.

 

Wel is het zeer aan te raden om deze niet op een rekening te boeken in de brutomarge (omzet of kostprijs) in verband met de controle aansluiting van de BTW, maar echt onder het kopje bedrijfslasten op een aparte rekening, zodat dit altijd inzichtelijk blijft.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.