• 0

werken op commisiebasis? wat voor een contract?

Hallo lieve mensen,

 

Higherlevel.nl heb ik gisteren ontdekt en nooit eerder gedacht dat er op een site antwoord is op alle vragen!!

Misschien kunnen jullie mij ook helpen.

 

Ik ben bezig met het opstarten van een onderneming en wil op commisie basis vrienden en kenissen uitbetalen.

Zij krijgen alleen uitgekeerd als ze daad werkelijk verkopen.

Het gaat om vrienden en kennissen die gewoon een baan erbij hebben.

Zij krijgen een visitekaartje van het bedrijf en foto's komen op de website.

Voor de belasting dienst en andere belanghebbend is dit al snel indienst zijn en komen er snel maandelijkse kosten/premies bij.

En als ik me niet indek met een contract, kan een visitekaartje al voor grote problemen zorgen.

 

Bestaan voor vergelijkbare situaties contracten? ik heb meerdere verhalen gehoord.

volgens de kvk bestaat er geen contract voor en weer andere hebben me verteld dat er een 0-uren contract met sommige

aanpassing/toevoegingen er schikt voor is.

Wie heeft er ervaring mee?

 

Groetjes,

Kaan

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Kaan,

 

Ik ben geen expert op dit gedied, maar heb w'el enige ervaring. De grote vraag is, zijn de agenten zelfstandig of bij jouw in dienst.

 

Heb je het over een 0-uren contact (bestaat niet meer) dan heb je het stevast over een dienst verband. Als je dat niet wil, dan mag er geen hirargische relatie zijn tussen jouw en je agenten. Jij mag ze niet aansturen en zij moeten zelfstandig opereren.

 

Distributeurs werken bijvoorbeeld zelfstandig. Zij kopen bij jou in en verkopen op eigen gelegenheid. Ze moeten dat wel een eigen onderneming hebben. Agenten zijn al iets minder zelfstandig/ Zij verkopen, maar jij factureerd en geeft de agent commissie. Op zich nog wel te doen als je goed in de gaten houd dat er geen hirarchische relatie ontstaat. De 3e optie is ze in dienst te nemen als verkoper (bijvoorbeeld een halve dag per week), dan zijn ze gewoon in jouw dienst. Je kan hun salaris afhankelijk maken van hun prestaties.

 

Wat betreft die kaartjes, je kan ze eigen kaartjes laten maken met jouw logo, waarop staat dat ze jouw distributeur/agent of verkoper zijn.

 

Optie 1 is het veiligst. Een mengvorm tussen optie 1 en 2 lijkt me voor jouw het beste.

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

 

bedankt voor je reactie!

Als ik het goed begrijp moet er in het contract vermeld zijn dat er geen hirargische relatie zijn tussen mij en de agenten

Maar bestaat zo'n contract?

 

de agenten zijn geen freelancers en zijn ook niet in dienst. Ik vind het zelf al ingewikkeld klikken.

Ze helpen mij vrijwillig tegen een betaling. :)

Link naar reactie
  • 0

Enkel de vermelding in een contract dat er geen hierarchische verhouding bestaat tussen partijen is niet voldoende om ervoor te zorgen dat niet wordt geoordeeld dat er een hierarchische verhouding bestaat. De hierarchie wordt bepaald aan de hand van de feitelijke situatie. Uiteraard kan je wel de verhouding vastleggen in het contract aan de hand van de rechten/plichten/bevoegdheden van beide partijen.

 

Er zijn wel standaard distributie- en agentuurovereenkomsten, maar than again..elke verhouding is anders en zal op maat gemaakt moeten worden, althans op maat aangepast vanaf een model...

Ondernemingsrecht, ICT-recht, Privacyrecht, Arbeidsrecht

Juridische info: Samenwerkingsovereenkomst niet nodig, wij kennen elkaar goed

Link naar reactie
  • 0

Zoals hiervoor ook al is gesteld, je hebt het hier echt over maatwerk. Niet alleen hetgeen op papier is vastgelegd is bepalend, maar nog veel meer de feitelijke praktijk.

 

Zoek in dit forum ook even op de onderwerpen over de VAR verklaring. Daar kom je de gehele problematiek met de beoordeling arbeidsrelatie tegen.

 

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.