• 0

Prive betaalde facturen

een kleine vraag waar ik nog steeds niet echt duidelijk antwoord op hebt kunnen vinden:

 

Als ik een factuur voor de zaak van mijn rekening courant(prive rekening) betaal, mag ik dan daarna gewoon van mijn zakelijke rekening het bedrag weer terug overboeken naar mijn prive rekening zonder dat er inkomstenbelasting over is betaald?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat het hier gaat om een eenmanszaak?

 

Het maakt niet uit op welke wijze je facturen onkosten voor de onderneming betaald, prive of vanaf de zakelijke rekening.

 

Het verschil is dat wanneer het van de zakelijke rekening wordt betaald hierdoor de verwerking rechtstreeks in de ondernemingsadministratie terechtkomt.

 

Als je kosten ed. betaald van je prive rekening, kun je het beste die nota,s/facturen via de kas van de onderneming boeken als volgt;

 

Stel je hebt prive de telefoonnota betaald;

 

Dan luidt de boeking in de kas die je maakt;

 

Telefoonkosten € 50,-

Te vorderen btw 9,50

Aan Prive 59,50

 

De rekening prive (of eigen vermogen) is als het ware een sluitpost van de administratie voor wat betreft boekingen van het resultaat en/of prive betaalde zakelijke kosten

Link naar reactie
  • 0

Anders maak je een memoriaalboeking.

 

Kosten

aan prive

 

Is de kortste klap. Heb ooit eens een inspecteur gehad, die had het liever dat je dat soort boekingen via bank deed. Bankadministratie is sluitender, en is minder controle op. De boeking blijft dan hetzelfde.

 

Stel je betaald 100 euro per privé bank. Dan boek je van de zakelijke rekening naar privé die 100 euro terug. Als het dan op je bankafschrift staat voer je dezelfde boeking uit

 

Groeten

 

Dan

Link naar reactie
  • 0
weer terug overboeken naar mijn prive rekening zonder dat er inkomstenbelasting over is betaald?

Eerst een misverstand oplossen.

 

Je betaalt geen inkomstenbelasting over bedragen die je prive opneemt, je betaalt alleen over de gerealiseerde winst. Als jij 100.000 euro winst maakt en maar 10.000 overmaakt, betaal je toch belasting over de 100.000. Hetzelfde geldt als jij 200.000 zou overmaken, je betaalt altijd inkomstenbelasting over de winst.

 

Dat zeggende maakt het dus niet uit of je de rekening betaalt uit prive en vervolgens dat geld vanuit de zaak weer op jouw rekening zet. Voor het overzicht en om onnodige boekingen te voorkomen zou ik je echter aanraden gewoon de betalingen vanaf de zakelijke rekeningen te doen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.