Ga naar inhoud
  • 0

Kosten banner-adverteren

Ik ben van plan om een banner campagne op te zetten. Ik wil dit doen op een aantaal portalen en forums. Nu wil ik graag weten wat een redelijke verhouding is tussen bezoekers en kosten per maand of CPM.... Is hier een standard verhouding voor?

 

Heeft iemand hier ervaringen mee?

 

Greetz

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

CPM = cost per mille, ofwel per 1000 weergaven. Dat zou bij 7000 bezoekers dus neerkomen op 7 x $38 per maand. Persoonlijk vind ik $38 cpm een heel hoog tarief, hoogstens aantrekkelijk bij een uitstekende match.

 

Matige matches of run-of-network (dwz niet getarget) campagnes liggen normaliter in de orde van $1 cpm, misschien iets daarboven voor een grote banner (skyscraper oid).

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is idd vanzelfsprekend. Het ging me er meer om is bij een site van bv 7000 bezoeken p.m. een CPM van 38 reeel?

 

Blijkbaar is het niet zo vanzelfsprekend. ;) Of dit reeel is, is namelijk afhankelijk van hoe goed de bezoekers van die website aansluiten bij je doelgroep. Hoeveel views ze per maand genereren bepaalt alleen maar mede hoe snel je geld er door zal gaan, maar ook hoeveel mensen je advertentie te zien krijgen, en dus hoeveel potentiele klanten je op je website krijgt.

 

Je zult moeten inschatten hoe groot de kans is dat je van die website bezoekers op je site krijgt waar je iets aan gaat verdienen. Dat bepaalt uiteindelijk of het die 38 euro waard is.

Link naar reactie
  • 0
CPM = cost per mille, ofwel per 1000 weergaven. Dat zou bij 7000 bezoekers dus neerkomen op 7 x $38 per maand.

 

Daar moet nog een factor bij voor het aantal weergaves per bezoek. Dat hangt af van het surfgedrag op de betreffende site en de plaatsing van de advertenties op verschillende pagina's. Op mijn sites komt het gemiddeld neer op een factor 3.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat is idd vanzelfsprekend. Het ging me er meer om is bij een site van bv 7000 bezoeken p.m. een CPM van 38 reeel?

 

De CPM staat vrijwel geheel los van het aantal bezoeken. Het is namelijk een prijs pér 1.000 vertoningen en daarmee per paarhonderd bezoeken.

 

De CPM wordt door onderhandeling bepaald op basis van de kwaliteit van de site, het verband tussen advertenties en content, overlap bezoekers en doelgroep, verhouding vraag en aanbod op de advertentiemarkt etc.

 

Een CPM van 38 euro is vrij hoog. Dat zou een topsite in een zakelijke markt moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ik snap uiteraard hoeveel het waard is afhangt of het de doelgroep is en of het uiteindelijk leidt tot verkopen dan wel niet bezoekers. Ik denk dat er zelfs nog veel meer bij komt kijken. Terugkerende bezoekers of nieuwe? Imago site. zo zijn er veel meer factoren of het het waard is denk ik.

 

Het ging me er idd om of je kan zeggen dat bv 38 euro CPM vrij hoog is en bij een druk bezochte zakelijke site hoort.

 

Ik dit geval klopt dat ook het is een goede zakelijke site met een skyscrapper of de frontpage.

 

Ik vroeg me af naar de prijzen die ongeveer in de markt liggen. Wat is redelijk voor een forum voor sporten bijvoorbeeld..... 2335 leden,

Link naar reactie
  • 0

Er zijn bedrijven die CPM per bezoeker of per pageview rekenen inderdaad, of zoals gezegd middels frequency caps de mogelijkheid geven ermee te spelen.

 

Maar wel verstandig hier rekening mee te houden, als je meerdere vertoningen aan 1 bezoeker krijgt zonder er voor te betalen is dat natuurlijk aantrekkelijk.

 

Wat is redelijk voor een forum voor sporten bijvoorbeeld..... 2335 leden

 

Dat hangt er ook maar weer vanaf hoeveel die leden werkelijk rondhangen op zo'n forum, en in hoe verre je iets kunt adverteren dat voor sportforum-leden aantrekkelijk is.

 

In het algemeen ga ik ervan uit dat je (als publisher dus) met een website met tamelijk algemene content (of niet specifieke advertenties) in totaal ongeveer $1 per 1000 unieke bezoekers kunt verdienen. Adverteerders betalen uiteaard dan iets meer omdat er nog een adnetwerk oid tussen zit.

Link naar reactie
  • 0
Het ging me er idd om of je kan zeggen dat bv 38 euro CPM vrij hoog is en bij een druk bezochte zakelijke site hoort.

 

Nogmaals, dat ligt er aan of die zakelijke site het soort bezoekers heeft die een meer dan gemiddelde interesse in jouw produkt hebben...

 

Als jij bijvoorbeeld kamerplanten verkoopt, en die site gaat over managementtechnieken, dan zou ik die 38 euro in mijn zak houden als ik jou was.

 

Waarom vertel je niet even welke dienst of produkt je aanbiedt? Dat praat wat makkelijker...

Link naar reactie
  • 0

Op verschillende websites verkoop ik de advertentieruimte. Een cpm prijs van eur 38 is bijzonder hoog - zoiets kan enkel bij niche markten met grote marges (dus autoverhuur op kreta of makelaars in zuidholland - dat soort zaken). Zelf verkoop ik mijn redelijk getargete banners vanaf eur 5 tot eur 25 ex btw. Hierbij gaat het om 1000 views - dus om duidelijk minder unieke bezoekers.

 

Welke website wil je promoten?

 

Groet, Rogier

 

PS Ik lees dit forum al langer, maar nu eindelijk mijn eerste post :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb 1 september een website online gezet, met een hele specifieke doelgroep. Over het bezoekersaantal ben ik nog niet tevreden, maar daar wordt aan gewerkt. Het zijn er op dit moment 300 tot 350 per dag (unieke bezoekers).

De gemiddelde pageviews ligt op 5,7 per bezoeker.

 

Ik heb écht totaal geen idee wat de gemiddelde tarieven zijn op internet. Daarom wil ik jullie vragen of jullie mij een richtlijn kunnen geven.

 

De website waar over baby's en peuters.

 

Edit link vervangen voor onderwerp

Link naar reactie
  • 0

Op verschillende websites verkoop ik de advertentieruimte. Een cpm prijs van eur 38 is bijzonder hoog - zoiets kan enkel bij niche markten met grote marges (dus autoverhuur op kreta of makelaars in zuidholland - dat soort zaken). Zelf verkoop ik mijn redelijk getargete banners vanaf eur 5 tot eur 25 ex btw. Hierbij gaat het om 1000 views - dus om duidelijk minder unieke bezoekers.

 

Welke website wil je promoten?

 

Groet, Rogier

 

PS Ik lees dit forum al langer, maar nu eindelijk mijn eerste post :-)

 

Ook ik plaats nu mijn eerste post ;D

 

Het is inderdaad belangrijk om te weten op welke doelgroep de site zich gaat richten. Zoals eerder aangegeven zijn de marges binnen de transport vele malen groter dan in andere branches.

www.zakenplatform.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik blog dagelijks over mijn specialisme forecasting en een amerikaans bedrijf dat forecasting cursussen aanbiedt heeft gevraagd wat het tarief is voor een banner.

 

De doelgroep is heel specifiek en veel alternatieve websites zijn er niet, of dan wordt het alweer snel algemeen supply chain georienteerd. Een hoge cpm lijkt mij dus mogelijk. Zal ik op $10 cpm inzetten of hoger?

Link naar reactie
  • 0

$30cpm lijkt mij schappelijker. Specifieke doelgroep.

$10cpm is mijn inziens erg laag.

 

Hoeveel hits haal je per maand?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Doelgroep sluit perfect aan op die van de adverteerder (erg specifiek onderwerp ook nog een keer). Daarbij veel Amerikanen lees ik. Wat mij betreft een goed tarief en niet té hoog.

 

Je kan tevens als argument de wisselkoers gebruiken, maar dat lijkt mij niet eens nodig.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

CPM? Doen ze dat nog?

 

Zeker, sterker nog - het wordt weer vaker toegepast. Een bannercampagne vergroot ook de naamsbekendheid van de adverteerder waar de exploitant in een CPC-vergoeding niets terug ziet.

 

Bij CPM hebben beide partijen er een voordeel van, bij CPC voornamelijk de adverteerder.

 

Heet dat sell-up?

 

Who cares? ;)

 

Gefeliciteerd, en inderdaad niet te laag gaan zitten als het allemaal zo goed op elkaar aansluit!

Link naar reactie
  • 0

Bij CPM hebben beide partijen er een voordeel van, bij CPC voornamelijk de adverteerder.

 

Dat is wel erg zwart-wit! Hoe meer er op de banner geklikt wordt, hoe meer de siteeigenaar er aan over houdt. Uiteindelijk is dat toch ook wat de adverteerder wil; er moet op geklikt worden. Vertoningen alleen zijn nooit een doel.

 

Je kan als siteeigenaar star zijn en CPM eisen maar daarmee geeft hij al aan weinig vertrouwen te hebben in het klikgedrag van zijn bezoekers. Als dat klikgedrag inderdaad tegenvalt, zal de adverteerder wel drie keer nadenken voordat hij een tweede campagne op de site gaat doen.

 

Puntje bij paaltje moeten beide partijen er beter van worden. Ik voorspel het einde van CPM binnen nu en een paar jaar, zeker met de steeds beter wordende analysesoftware en standaarden.

Clickthrough online marketing: online analytics, zoekmachine marketing en e-mail marketing

www.clickthrough.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

    Button 1
  • Wie is er online?
    8 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.