• 0

Niets nieuws onder de zon ....

Toevoegong op 19/11/03:

 

Kom net deze oude draad tegen. Om je dood te lachen. Een profetie met betrekking tot de toenmalige technostartersregeling..... ;D

 

Waar is dat geld gebleven?

 

Nils


Originele draad begonnen op 17 april 2002

EZ helpt technostarters met vliegende start

 

Economische Zaken stelt 45 miljoen euro subsidie beschikbaar voor kennisinstellingen die technostarters huisvesting en speciale apparatuur bieden.

 

Ook hulp bij het opstellen van een ondernemingsplan en begeleiding en advies aan technostarters kan worden gesubsidieerd. De maximale bijdrage per project bedraagt 5 miljoen euro. Universiteiten, hogescholen en andere publieke onderzoeksinstellingen kunnen de komende drie maanden plannen indienen bij Senter.

 

Meer technostarters door regeling

Door deze subsidieregeling zal het aantal technostarteres naar verwachting toenemen. Technostarters ontwikkelen innovatieve producten. Zo dragen deze bedrijven bij aan snelle verspreiding van nieuwe technologische kennis binnen en tussen bedrijfstakken en aan versterking van het innovatievermogen.

 

Knelpunten op het gebied van innovatie

Verbetering van het technostarters-klimaat en de medewerking van universiteiten bij het opstarten van bedrijven was een van de thema’s van de Innovation Lecture. Professor Michael Porter (Harvard Business School) bracht tijdens deze lezing in kaart wat de knelpunten in Nederland zijn op het gebied van innovatie.

 

What the .... is this?? >:(

 

Hebben we net zo'n beetje geconcludeerd dat ze op de (meeste) universiteiten GEEN verstand hebben van ondernemerschap, komt EZ met een subsidie aan OC&W om cursusen en incubators op te zetten!!!

 

Partijen die zich al jaren inzetten voor stimulering van ondernemerschap voor Technostarters zijn zo te lezen op voorhand uitgesloten van deelname (Dreamstart, New Venture en NeBIB bijvoorbeeld).

 

In het FD las ik vanochtend (ik quote even uit mijn hoofd, so correct me if i'am wrong ;)) dat het doel is om van 1100 technostarters in 1995, naar 1650 technostarters in 2005.

 

Dat geld hoeft niet eens in die bedrijven gestoken te worden, dat is bestemd voor overheads.

 

Dit wordt volgens mij een drama. Ik kan hier echt niet van slapen. Volgens mij kunnen wij (en dreamstart) onze tenten wel sluiten. We zijn klaarblijkelijk niet meer nodig. :'(

 

Vaarwel,

Nils de Witte

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kleverlaan had hier al iets over gezegd in de ICT thread... Wat ik zo vreemd vind is dat EZ volgens mij geen flauw idee heeft welke initiatieven zij allemaal steunen?

Professor Michael Porter (Harvard Business School) bracht tijdens deze lezing in kaart wat de knelpunten in Nederland zijn op het gebied van innovatie.

 

Iemand enig idee waar ik een overzichtje van deze presentatie kan vinden? Ik ben wel benieuwd waar volgens hem die knelpunten liggen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Yep !

Het verhaal van Porter is te vinden !

Verbetering van het klimaat en de medewerking daaraan van universiteiten bij het opstarten van bedrijven was een van de thema’s van de Innovation Lecture.

Prof. Michael E. Porter (Harvard Business School) bracht tijdens deze lezing in kaart wat de knelpunten in Nederland zijn op het gebied van innovatie.

De lezing van Michael Porter is te vinden op de website van EZ: http://www.ez.nl/nieuws/ext_frame.asp?site=nieuws.asp?AppId=1.

Als je op deze pagina staatn, dan naar het verhaal “EZ helpt technostarters met vliegende” te linken op innovation lecture.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

sorry voor mijn commentaar, maar je kopje wekt een beetje de suggestie alsof technostarters plots in een grote pot met geld van EZ kunnen graaien voor hun activiteiten. De regeling is bedoeld voor universiteiten en kennisinstellingen die incubator activiteiten willen opzetten en verder ontplooien. Uiteraard zullen de technostarters daar indirect en op langere termijn de vruchten van plukken, maar ze kunnen zelf niet rechtstreeks geld krijgen. Kloppen ze aan bij hun incubator, dan zal die wel meer middelen hebben om de technostarter te kunnen helpen.

Kortom : universiteiten en instituten, grijp nu je kans om je incubator acties uit te breiden. je krijgt 3 maanden de tijd om een aanvraag in te dienen.

Wat voor kosten zijn bijvoorbeeld subsidiabel?

1. directe loonkosten incubator manager

2. kosten voor gebouwen en R&D apparatuur

3. kosten voor het helpen schrijven van ondernemingsplannen

4. kosten voor het inhuren van derden (bijvoorbeeld voor IPR en juridische zaken)

 

Wat zijn belangrijke selectiecriteria?

1. je moet met zo weinig mogelijk geld zo veel mogelijk technostarters helpen (je wordt afgerekend op het aantal technsotarters dat je helt genereren. Haal je 75% van je target, dan krijg je 50% subsidie)/

2. je moet regionale startersinitiatieven zo veel mogelijk bundelen. (kortom samenwerken met lokaal bedrijfsleven en regionale overheid is een must)

3. je moet aantonen dat je incubatoracties ook na de subsidieperiode kunnen worden gecontinueerd

 

De regeling is een tender (wie het hoogste scoort, heeft het meeste kans op geld). Aanvragen moeten bij Senter worden ingediend.

 

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Ha molecuultje,

 

Ik zie jouw reactie niet als commentaar. Volgens mij had ik de regeling ook niet verkeerd begrepen. Mijn vrees en verontwaardiging geldt alleen het feit dat organisaties die zich nu intensief bezighouden met stimulering van ondernemerschap, op voorhand zijn uitgesloten van de regeling. Volgens mij kunnen Dreamstart en de NeBIB wel inpakken. Wij zijn klaarblijkelijk overbodig geworden. EZ heeft meer vertrouwen in de universiteiten. Klaar ben je.

 

Ik klink misschien weer zuur en negatief. Daar baal ik zelf ook van. Maar wat moet ik als eenvoudige marktpartij? Hoe kan ik mij staande houden tussen dit soort geweld? Hoe kan ik starks mijn nuttige diensten onder de aandacht van technostarters brengen als alle incubator initiatieven gaan strijden om de aandacht van de technostarter? En last but not least, gaat dit initiatief leiden tot meer en succesvollere starters? Meer, dat geloof ik wel, maar zullen ze ook succesvoller zijn?

 

Ik weet het niet. Misschien wel, maar misschien ook niet. Misschien dat onafhankelijke buitenstaanders hier een oordeel over hebben?

 

Ik hoor het graag.

 

groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Nils,

ik begrijp je reactie. EZ roept steeds maar nieuwe regelingen en instrumenten in het leven die elkaar overlappen en soms zelfs beconcurreren. Ze zien zelf door de bomen het bos niet meer. Ik krijg ook sterk het gevoel dat ze die 45 miljoen euro nou (na anderhalf jaar nadenken) in een tender hebben gestopt, zodat ze straks kunnen zeggen dat alles eerlijk is verlopen en dat Jorritsma in de Kamer (nou Jorritsma is nu af) kan zeggen : hou op met zeuren over technostarters. Ik heb toch 45 miljoen euro aan ze besteed. Dat ze inmiddels niet heeft nagedacht over hoe die andere tientallen organisaties (Nebib, Syntens, Biopartner, Dreamstart en ga zo maar door) een transparante rol krijgen in het geheel, is inderdaad duidelijk. Maar ja, EZ staat niet bekend om strategisch en lange termijn denken. Als je kijkt naar Twinning en Biopartner, maar ook naar Dreamstart, dan lijkt het wel alsof ze tegen haar zin (omdat de buitenwereld het wil) die initiatieven in het leven heeft geroepen en nu al uitkijkt naar het moment dat ze ze snel weer kan laten opdoeken. De technostarter zelf wordt hier in ieder geval niet beter van. :(

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

De integrale tekst van de nieuwe technostartersregeling is eindelijk gepubliceerd. Zie http://www.overheidsinformatie.nl/OperArt/Art_006294/18-4-2002-rg10.pdf

 

Lees en wordt wijzer! Wij kunnen zelf geen voorstellen indienen, dat is uitsluitend voorbehouden aan door de overheid gefinancierde kennisinstellingen. Mopperen heeft echter geen zin. De geest is uit de fles en die krijgen we er niet meet in. In doe een oproep aan alle briljante geesten in dit forum om een manier te bedenken, om op gepaste wijze van deze regeling gebruik te maken!

 

Iemand suggesties?

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Belangrijk om in de regeling te scoren zijn de volgende punten :

1. dien een aanvraag in namens de hele universiteit. Dit houdt in dat je wanneer de incubator activiteiten over diverse faculteiten versnipperd zijn, je verplicht bent om samen te werken. (Niet iedere universiteit is hier goed in. Vaak is de communicatie tussen incubator mensen van diverse faculteiten belabberd en beconcurreren ze elkaar).

2. werk samen met regionale partners uit het bedrijfsleven en de overheid. Denk bijvoorbeeld aan structurele samenwerking met je regionale ontwikkelingsmaatschappij, banken, gemeente of provincie, lokale accountants- en advocatenkantoren. Bundel zo veel mogelijk van de bestaande startersinitiatieven in je aanvraag. Laat zien dat je op diverse aspecten diensten aanlevert samen met andere partijen. Werk je bijvoorbeeld al samen met New Venture, Biopartner, Nebib of Syntens, laat dan zien hoe.

3. Laat in je aanvraag zien hoe je na afloop van de subsidieperiode in staat bent om verder te gaan met je incubator acties.

 

Kortom, een aanvraag schrijven is een hele klus waarbij het nodige overleg moet worden gepleegd met samenwerkingspartners. Bovendien moeten samenwerkingsovereenkomsten worden getekend met alle betrokken partners. Daar hebben kennisinstellingen nu 3 maanden de tijd voor. Succes. ;)

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Nils/Molecuultje,

 

Dat ze inmiddels niet heeft nagedacht over hoe die andere tientallen organisaties (Nebib, Syntens, Biopartner, Dreamstart en ga zo maar door) een transparante rol krijgen in het geheel, is inderdaad duidelijk. Maar ja, EZ staat niet bekend om strategisch en lange termijn denken. Als je kijkt naar Twinning en Biopartner, maar ook naar Dreamstart, dan lijkt het wel alsof ze tegen haar zin (omdat de buitenwereld het wil) die initiatieven in het leven heeft geroepen en nu al uitkijkt naar het moment dat ze ze snel weer kan laten opdoeken. De technostarter zelf wordt hier in ieder geval niet beter van. :(

 

Ik ben het eens met jullie, wanneer jullie zeggen dat EZ niet echt een overzichtelijk beleid voert op dit punt en maar wat "uitprobeerd". Ik ben echter wel blij dat ze iets doen, al is het onder druk van "de markt/omgeving", dan dat ze helemaal geen aandacht hier aan zou besteden.

 

In eerste instantie is dit natuurlijk voor marktpartijen erg vervelend (oneerlijke concurrentie?) en wordt de markt er niet overzichtelijker op, maar op de langere termijn zie ik dit voor Ondernemerschap in Nedeland wel goed uitpakken. Ik ga er zelfs al vanuit dat er heel wat geld "verspild" gaat worden door BioPartner en andere EZ-initiatieven, maar door de opgedane kennis en ervaringen zie ik dit op langere termijn wel positief in.

 

Nils, bedankt voor de link naar het artikel! Al is het lezen van die ambtelijke taal niet altijd leuk en makkelijk ???, het verhelderd wel een hoop voor me ;D

 

Persoonlijk was de eerste gedachte die in me opkwam, toen ik dit las: Nu even een kennisinstelling overtuigen dat we gezamelijk een aanvraag in kunnen dienen! Het komt me persoonlijk erg goed uit, omdat ik op dit moment aan het onderzoeken ben of ik een Technostarter cluster op kan zetten hier in de regio (Zuid-Holland / Leiden).

 

Wat ik hiermee dus ook probeer te zeggen: Volgens de tenderregeling mogen ook externe partijen deelnemen aan de regeling (mits gecoordineerd door een kennisinstelling).

Dit betekent dat ook andere partijen zullen moeten investeren in het project. Dit kan de kennisinstelling zelf zijn, maar ook een of meer private partijen.

 

Bron: Subsidieregeling infrastructuur technostarters, pagina 5

 

Probeer dus i.s.m. een kennisinstelling een plan op te stellen. De universitieten hebben goede toegang tot Technostarters en de "regeling" en bepaalde marktpartijen "Nebib?" hebben de kennis en het netwerk om de ondersteuning goed op te zetten. Dit zou een goede combinatie kunnen zijn ;D

 

Heeft er iemand tips/ideeen hoe ik dit proces verder uit kan gaan werken i.s.m. een kennisinstelling? Ik heb al wat ideeen hierover (en al een oogje op een mogelijk geschikt pand), maar nuttige tips zijn altijd meer dan welkom!

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Ha Kleverlaan,

 

Het initiatief is handig neergelegd bij de "kennisinstellingen". Het geld is aan hen ter beschikking gesteld. Nu hebben wij, als NeBIB, al 7 jaar GEEN relatie met de kennisinstellingen. Onze kabouterwijsheid over ondernemerschap boeit hen niet. Niet wetenschappelijk genoeg.

 

Als je de wijsheid in pacht hebt (zoals de kennisinstellingen), waarom zou je dan anderen inschakelen en "betalen" voor hun kennis, waar je geen waardering voor hebt.

 

Ik ken dit senario al. Bij de start van Twinning hebben we het zelfde meegemaakt. Volgens EZ hoefden wij ons geen zorgen te maken. Twinning MOEST ons inschakelen, want wij konden voorzien in de nodige contacten met Business Angels. Nou, lauwloene. Ze konden het allemaal zelf wel en hadden hele andere ideeen over het starten van bedrijven. Inmiddels is de situatie veranderd. Twinning is wijzer geworden (leergeld betaald) en de samenwerking is nu prima. We zijn echter wel twee jaar verder.

 

Ik zie (nog) niet in waarom de kennisinstellingen ineens wel behoefte hebben aan onze betrokkenheid. Ik hoop het wel, ik zou er graag aan meewerken, maar ik verwacht het helaas niet.

 

Lets wait and see. Ik put enige hoop uit het feit dat de kennisinstellingen minimaal 50% van de kosten zelf moeten betalen.

 

Kunnen wij zelf nog wat doen, behalve wachten op initiatieven uit de kennishoek?

 

Ik hoor graag van jullie.

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Ik kan helaas geen invloed binnen de universiteiten uitoefenen en ik heb ook geen tips voor je, maar ik zou het ook een gemiste kans vinden van die kennisinstellingen, wanneer ze niet met de Nebib (of soortgelijke partijen) samen zouden werken met deze projecten.... Alleen hebben julie daar nu natuurlijk weinig aan.

 

Ik ben trouwens ook erg benieuwd naar manieren om samen te kunnen werken met universiteiten op dit gebied, wie heeft er suggesties?

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0
De universitieten hebben goede toegang tot Technostarters en de "regeling" en bepaalde marktpartijen "Nebib?" hebben de kennis en het netwerk om de ondersteuning goed op te zetten. Dit zou een goede combinatie kunnen zijn

 

Destijds is in het kader van de technostartersregeling door EZ bij hoog en bij laag bezworen dat deze regeling veel beter was voor ons, omdat wij tenslotte beschikten over de netwerken en de kennis die de ondernemers nodig hebben ::) (identieke toezeggingen zijn destijds gedaam bij de start van Twinning en BioPartner)

 

Zoals voorspeld kwam daar weer eens helemaal niets van terecht :(

 

Die 45 mln is inmiddels zoek en als ik het verhaal zo eens nalees, zijn er in de afgelopen jaren wel érg veel beloften door de overheid niet nagekomen. Daarom hebben we weinig reden tot hoop dat het met de nieuwe plannen anders zal zijn. Er zijn tenminste geen signale die er op wijzen dat er ook maar iets veranderd is bij EZ.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.