• 0

Hoe/Wat afschrijven

Beste mede-leden,

 

Graag zou ik willen weten wat en hoe ik van hetvolgende kan afschrijven.

 

Stel:

 

Ik ga morgen naar de kvk met mijn eigen auto en schijf me daar in, en neem meteen ook een uittrijksel mee.

 

De volgende dag ga ik naar de bank en open een zakelijke rekening en stort hier meteen 2000 euro.

 

Diezelfde dag ga ik naar een winkel en koop ik een boekhoudprogramma.

 

Ook diezelfde dag maak ik een afspraak met een designer welke een complete huisstijl gaat maken. (logo,visite kaartje,briefpapier etc)

 

Wat van bovengenoemde kan ik allemaal aftrekken en hoe zou ik dat moeten verwerken.

 

Ik hoop dat het niet te veel is gevraagd.

 

Groetjes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vroeg me dit af omdat ik in het belasting boek heb gezien dat briefpapier en ander correspondentiemateriaal aftrekbaar is en andere dingen voor een bepaald aantal % en nou ben ik nog lang niet goed op de hoogte maar is dat van het totaal bedrag of alleen van de btw.

Link naar reactie
  • 0

Alles wat je zelf opeet/drinkt of verbruikt is niet of slechts deels aftrekbaar (van de winst, oftewel kosten). De posten die jezelf noemt zijn allemaal kosten (100%). De storting van privé is een vermogensstorting. De boeking vanuit de bank luidt dan:

Bank 2.000

aan privé 2.000

 

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_kosten/ondernemen_kosten-09.html

 

Zoek iemand die je hierbij kan helpen. Dat voorkomt veel fouten en hij/zij bespaart je hoogstwaarschijnlijk ook nog een hoop belastingcentjes.

Boekhouden in Excel - http://www.boekhoudeninexcel.nl - Dashboard, grafische analyses, automatische jaarrekening

 

Tip: Gratis mooie facturen maken in Excel? http://www.excelfacturen.nl

Link naar reactie
  • 0

Maikel,

 

In het kort:

 

inschrijving KvK zijn kosten

storting op zakelijke rekening is Eigen vermogen (reeds gemeld)

boekhoudprogramma is kosten

nota designer is kosten

Bedragen ex btw want:

 

De btw die op de diverse rekeningen zit wordt een vordering op de fiscus

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik voreg me dit af omdat ik in het boekhoudprogramma dat ik heb aangeschaft aan een factuur een grootboekrekening moet koppelen.

 

Ik heb de kosten voor het boekhoudprogramma gezet onder betalingskorting en kosten.

 

De nota van de designer onder reclame en promotie kosten

 

En een bestelling bij viking voor wat klein materiaal onder kantoorbenodigdheden

 

Ik denk dat het programma nu automatisch, wanneer ik op aangifte klik de kosten goed zal verwerken.

 

Heb ik het zo goed gedaan?

 

Voordat ik antwoord van jullie had gekregen had ik alles geboekt onder debiteuren en dan was het niet goed gekomen denk ik.

 

Allemaal bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Maikel,

 

Je opmerking over betalingskorting kan ik niet volgen. De aanschafkosten voor het boekhoudprogramma kunnen gewoon geboekt worden onder software; kantoorbenodigdheden o.i.d.

De andere boekingen zien er wel goed uit.

 

De oorspronkelijke boeking (onder debiteuren) is inderdaad niet correct. Debiteuren zijn mensen aan wie je iets hebt verkocht maar die jou nog niet betaald hebben.

 

Ik ken het programma niet maar wellicht dat het niet onoverkomelijk is als je eens op aangifte drukt om te kijken wat er nu voor overzicht uitkomt. Ik ga er tenminste vanuit dat je dit straffeloos kunt doen.

 

In het algemeen kan ik stellen dat je voor twee dingen zult moeten zorgen:

1. zorg dat je in ieder geval basiskennis krijgt van boekhouden

2. zorg dat je het pakket "in de vingers" krijgt; ik ga er maar van uit dat er een helpfile bij zit, dus die doorlopen is wel het allereerste om te doen.

 

 

ecofin

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Dat was ook het eerste waar ik naar keek. Een saldo onderaan; hoe kan dat? Maar ik ken het programma totaal niet, dus nog even geen oordeel.

Wellicht dat je nog even verder moet spitten.

 

Het zou ook niet zo mogen zijn dat het programma journaalposten die niet in evenwicht zijn wel accepteert.

 

Edit:

nog eens even naar de posten zitten kijken. Je vraagt kennelijk een gedeelte van de gegevens op. De eerste drie crediteurenposten zijn nota's met btw (die staat er boven); de vierde crediteur is kennelijk een nota zonder btw.

 

Als dat zo is zullen deze boekingen wel kloppen. De tegenrekeningen (kosten, activa of voorraad) zijn dan niet zichtbaar gemaakt op dit overzicht.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Klopt inderdaad wat je zegt.

 

Die rekening zonder btw is van de kvk.

 

Maar dit zouden wel allemaal kosten moeten zijn, dus ik heb nog iets fout gedaan. (Ik heb deze geboekt onder het inkoop boek)

 

Verder heb ik nog verkoop, kas en bank boek)

 

Ik heb tot op heden nog geen facturen uitgeschreven.

Link naar reactie
  • 0

Als je nog wat verder experimenteert met het pakket zal de correcte saldibalans er wel uitkomen. Ik kan me geen boekhoudprogramma voorstellen dat dat niet produceert.

 

Ook de journaalposten van de boekingen zullen ongetwijfeld reproduceerbaar zijn. Dan wordt ook zichtbaar waar de "tegenboekingen" zijn gebleven.

 

Mocht het niet lukken dan wil ik je wel helpen er mee.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

de grootboekrekening 8090 komt mij een beetje vreemd over. buiten dat de nummering niet conform het algemeen gebruikelijke is staan er kosten en kortingen op een nummer. binnen de groep kantoorkosten heb ik 2 rekeningen abonnementen & contributies en heffingen. de kvk boek ik zelf op deze laatste. in mijn uiteindelijke winst en verliesrekening wordt alles verdicht tot kantoorkosten. iemand anders hier een idee over?. welk boekhoudpakket gebruik je eigenlijk?

Link naar reactie
  • 0

@ johan25

 

geheel eens met je toelichting.

 

@ Maikel

 

Ziet er goed uit. Mis alleen een omschrijvingskolom. De jnp's zijn in evenwicht. Alleen even de KvK post overboeken naar een 4 rekening.

 

8090 is bedoeld om direct op een verkoop betrekking hebbende kosten en kortingen te registreren. Alle andere kosten komen gewoon in de 4 rubriek.

 

ecofin

 

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

@ maikel ik ken osirius niet maar ik neem aan dat er wel een voorbeeld van een rekeningschema in het pakket zit. de helpfunctie geeft vaak ook een redelijk overzicht hoe je dingen moet boeken. kijk anders eens op marktplaats onder bkb. vaak kan je voor een habbekrats cursussen of boeken hierover kopen.

Link naar reactie
  • 0

De balans klopt zo wel. Alleen de boeking van de KvK klopt niet en staat op een verkeerde grootboekrekening. Je hebt hem nu op 8090 (betalingskortingen) gezet terwijl dit contributies zijn. Kijkend naar het nummer van de grootboekrekening ( 8000 serie ) zal deze rekening t.b.v. de kostprijs van de omzet zijn ( betalingskortingen enz. ).

Wanneer je geen rekening voor Contributies in de (waarschijnlijk) 4000-serie ( kostenrubriek ) hebt kun je die zelf aanmaken en daar de kosten van de KvK op boeken en dan klopt alles weer.

Maar als je nu de debetzijde en de creditzijde optelt kom je allebei uit op 291.21 ( wel raar dat hij dit zelf niet optelt onderdaan ).

 

Groeten,

 

Patricia Visser

Link naar reactie
  • 0

Oke, heb ik veranderd.

 

Komt omdat er eerder werd verteld dat het kosten waren, dus dacht ik dat het in die groep thuis hoorde :)

 

Bedankt allemaal

 

Btw, hoe komt het dan eigenlijk dat het niet in balans was?

Link naar reactie
  • 0

Je kan je verreden km's met je auto toch ook opgeven als kosten... ???

 

Klopt dit kan!J emoet hiervoor dan wel een uitgebreide registratie bijhouden van de zakelijke kilomeers die zijn gereden met de prive auto.

Wanneer je bijvoorbeeld 200 euro aam kilometers hebt gemaakt komt de journaalpost er zo uit te zien.

 

autokosten 200,00

aan prive 200,00

 

Patricia

Link naar reactie
  • 0
Je hebt gelijk dat het verplicht is, maar het zijn toch gewoon contributie/lidmaatschaps kosten. Hij staat sowieso op de verkeerde grootboekrekening nu, dus even op een anders grootboek zetten en dan klopt het allemaal tot zover ik heb kunnen zien.

 

dus kan ik de grootboekrekening heffingen wel opheffen, want andere heffingen kan ik niet bedenken. werk van huis uit met webwinkel, heb geen precariobelasting enz en de waterschapheffingen zijn prive. dus dan heb ik eigenlijk genoeg aan een rekening "contributies/abonnementen"

Link naar reactie
  • 0

je had hem niet op heffingen gezet maar op betalingskortingen en dit zijn normaal gesproken kortingen die je op de verkoop geeft dus bijvoorbeeld 10% kwantumkorting ofzo. Het gaat erom dat bij deze rekening het ten koste gaat van de kostprijs van de omzet en dus niet in je kostenrubriek terecht komt.

Je kunt inderdaad gewoon een rekening in de kostenserie aanmaken van contributies.

 

Patricia

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.