• 0

Begin Boekhouding

Hallo,

 

Bijgevoegd een link naar een screenshot van mijn boekhoudprogramma.

http://img261.imageshack.us/img261/9206/begin8sa.jpg

 

Mijn vraag luidt; waar moet ik invoeren hoeveel ik op de bedrijfsrekening heb gestort? (waaronder valt dat)?

 

Want dit moet ik toch eerst doen voordat ik uberhaupt kan beginnen met facturen inboeken etc? ( Anders zou het ergens in de - gaan want er is dan geen begin saldo)

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Yep, dat klopt. Als je net begint, heb je nog geen bezittingen en schulden en hoef je geen beginbalans in te voeren. Jouw eerste transactie is waarschijnlijk een privestorting op de zakelijke bankrekening. Als je de bank gaat boeken in het bankboek dan luidt de eerste boeking:

Bank 1.000

aan Privé 1.000

 

En je bestaat....

Je hoeft de beginbalans niet in te vullen. Je kunt dus in principe gewoon beginnen met banken/facturen boeken.

Boekhouden in Excel - http://www.boekhoudeninexcel.nl - Dashboard, grafische analyses, automatische jaarrekening

 

Tip: Gratis mooie facturen maken in Excel? http://www.excelfacturen.nl

Link naar reactie
  • 0

Piet,

 

Theoretisch moet je onderscheid maken tussen de beginbalans en de daarop volgende mutaties. In dat geval bestaat een beginbalans uiteraard uitsluitend uit balansposten. Enerzijds datgene dat als actief wordt ingebracht (machine, pc, auto, voorraden, geld) en anderzijds dat als schulden moet worden opgenomen (leningen) en het eigen vermogen.

 

Vervolgens komen de eerste mutaties aan de beurt. Dat kunnen b.v. zijn de door jou als gesignaleerde kosten die reeds gemaakt zijn vóór aanvang van de onderneming maar die wel te maken hebben met die onderneming.

 

In de praktijk zullen bovengenoemde mutaties (beginbalans en eerste mutaties) bij elkaar worden gezet. Dat gebeurt dan in een memoriaal.

 

Er bestaan boekhoudprogramma's die gebruik maken van een specifiek ingestelde Beginbalans. In wezen is dit een separaat memoriaal dat vervolgens elk jaar kan worden gebruikt om de balansposten van een voorgaand boekjaar in te zetten.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.