• 0

Hoe lening inboeken?

Hallo allemaal,

 

Ik kijk al een lange tijd op dit forum, en heb me eindelijk geregistreerd :)

 

 

Ik heb een lening aan een particulier gedaan van 15000 euro. Ik zou graag willen weten hoe ik dit moet inboeken/administreren, en hoe dat gaat met de inkomsten belasting voor mij in 2007

 

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo allemaal,

 

Ik kijk al een lange tijd op dit forum, en heb me eindelijk geregistreerd :)

 

 

Ik heb een lening aan een particulier gedaan van 15000 euro. Ik zou graag willen weten hoe ik dit moet inboeken/administreren, en hoe dat gaat met de inkomsten belasting voor mij in 2007

 

 

Bedankt!

 

Heb je de lening door je onderneming laten verstrekken? Dan is de werkelijke rente die je ontvangt gewoon belast voor de inkomstenbelasting (behoort tot de winst uit onderneming). De lening komt dan als vordering/bezitting op je balans.

 

Als je die 15.000 eerst boekt als prive-opname, en daarna dat geld als privepersoon (in plaats van de onderneming) leent aan de particulier dan valt dat in box 3. Je moet dan fictief rendement aangeven van 4% ongeacht de werkelijke rente die je ontvangt. De fictieve rente wordt dan belast.

 

Zorg trouwens voor een goede geldleningsovereenkomst...

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het nog niet geadministreerd. Ik was dus van plan het op de zaak te doen, omdat dat volgens voordeliger uit lijkt te komen. Maar dat is slechts een gevoel.

 

Ja de overeenkomst moet nog gemaakt worden. Het is familie van me, maar wil het wel dichtgetimmerd hebben.

 

 

Over adm. op de zaak:

Ik heb niets met BTW te maken bij een lening, toch?

Is een overeenkomst voldoende? Of heb ik met nog andere zaken te maken?

 

hardstikke bedankt al voor je eerste antwoord!

 

Link naar reactie
  • 0

jbverschoor,

 

Een minpuntje is (als ik het goed heb) dat de lening al is verstrekt en de overeenkomst nog moet worden opgesteld; maar dat terzijde.

 

Of je de lening nu privé of zakelijk (dus via de onderneming) verstrekt maakt verder niet uit; hier gelden alleen de fiscale punten die Jimson heeft aangehaald.

 

Met btw heeft dit niets van doen. Alleen, ik praat Jimson na, zorg in ieder geval voor een goede en door de schuldenaar getekende leningsovereenkomst. You'll never know!

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

aha, want mijn gedachtengang was ongeveer het volgende:

 

prive:

priveopname inboeken, hier zal later +- 50% IB over betaald moeten worden, dus hier heb ik in de zaak bijna 2 keer het bedrag nodig.

 

zaak:

lening vanuit de zaak, dus daardoor wordt de winst alleen verminderd, maar omdat dat voor IB is, zal het ongeveer de helft van het geleende bedrag schelen (na IB)

 

Ik weet niet helemaal waar ik dan fout zit met mijn gedachten

 

Link naar reactie
  • 0

Het is van mijn broertje, die heeft een PL afgesloten een tijd geleden, en betaalde daar 8% rente. De lening was voor een auto etc. Het is geen investerings.

 

Ik heb 5% rente afgesproken. De oude lening heeft hij altijd keurig netjes rente + aflossing betaald, dus dat komt op zich wel goed. Zit er dus alleen mee wat voor mij het voordeligst uitkomt

Link naar reactie
  • 0

jbverschoor,

 

Je haalt nu, denk ik, wat zaken door elkaar. Even op een rijtje:

 

zakelijk lenen betekent dat het bedrag vanuit de onderneming wordt betaald en ook op de balans van de onderneming komt te staan. De rente welke wordt ontvangen, in de onderneming, behoort tot de bedrijfswinst en wordt dus belast. Voorzover het een privé onderneming betreft komt dit bedrag derhalve bovenop de normale bedrijfswinst en valt in de inkomstenbelasting dus in de hoogst toepasbare schijf. Ik bedoel dit: zit je normaal al in de 52% schijf dan wordt deze rente, toegevoegd aan de ondernemingswinst, ook met 52% belast.

 

Wordt de lening privé verstrekt dan behoef je de ontvangen rente niet aan te geven. De verstrekte lening wordt in box 3 verantwoord als bezit en aldaar belast (fictief rendement) op basis van het uitstaande leningsbedrag.

 

ecofin

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is van mijn broertje, die heeft een PL afgesloten een tijd geleden, en betaalde daar 8% rente. De lening was voor een auto etc. Het is geen investerings.

 

Ik heb 5% rente afgesproken. De oude lening heeft hij altijd keurig netjes rente + aflossing betaald, dus dat komt op zich wel goed. Zit er dus alleen mee wat voor mij het voordeligst uitkomt

 

Heb je al vermogen in box 3 zitten? Of beter gezegd: zit je met je prive vermogen al boven de vrijstelling van ruim 19.000 (indien je gehuwd bent het dubbele)? Als de lening je enige vermogensbestanddeel zou zijn in box 3, dan is het helemaal belastingvrij. Dan zou ik het dus vanuit prive lenen.

 

Zit je al boven de vrijstelling, dan kan het zijn dat box 1 voordeliger is op het moment dat je in de laagste schijven valt met je winst uit onderneming. Dan zou je het zakelijk kunnen lenen. Doorgaans is box 3 echter toch iets voordeliger. Het is een kwestie van beide opties berekenen met de precieze gegevens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 254 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.