Jimson

Senior
  • Aantal berichten

    55
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    adviseur
  • Geslacht
    Male

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Nederland

Jimson's trofeeën

  1. Waar doelde je precies op Patricia? 1) Naar rato van zakelijke kilometers een gedeelte van de werkelijke gemaakte prive-autokosten in mindering brengen op de winst? of 2) Naar rato van zakelijke kilometers de BTW uit de werkelijk gemaakte prive-autokosten halen en deze in aftrek brengen op de af te dragen omzetbelasting? Groet, Jimson
  2. Je hebt dan een aanmerkelijk belang (meer dan 5% van de aandelen, al dan niet via een holding) in de BV waaraan je geld gaat lenen. Als DGA stel je dan een vermogensbestanddeel (prive liquiditeiten) ter beschikking aan de BV. Je valt dan onder de terbeschikkingstellingsregeling van art. 3.92 van de inkomstenbelasting. De werkelijke rente die je ontvangt van de BV wordt belast bij jou in box 1 tegen max 52% in plaats van box 3 tegen 1,2%. Groet, Jimson
  3. Hallo, nu ben ik weer verbaast ??? Ik dacht dat je alleen de BTW (naar rato van zakelijke kilometers) mag aftrekken, maar dat je de kosten niet naar rato mag aftrekken. Daar mag je alleen 19ct per zakelijke kilometer aftrekken, ongeacht de werkelijke kosten. Toch? Mee eens, als je de keuze hebt gemaakt voor de inkomstenbelasting om je auto prive te houden dan is slechts die 19 cent van toepassing voor de winstberekening.
  4. Nee, dat is slechts het geval indien de auto als zakelijk is aangemerkt voor de omzetbelasting. Jimson, niet iedereen is het met je eens. Van inzakengaan.nl: Behoort de auto tot het privé-vermogen dan kunt u de kosten van het autobezit niet in rekening brengen van de onderneming. U heeft daarentegen het recht om een bepaald bedrag per gereden zakelijke kilometer (2006: € 0,19/km) in aftrek te brengen van uw winst. Dit bedrag is inclusief bijkomende kosten zoals parkeergeld, wasserette, etc. U bespaart zodoende in de te betalen belasting over de winst afhankelijk van het aantal gereden zakelijke kilometers. Woon-werkverkeer kilometers worden overigens ook gezien als zakelijke kilometers. Wat u nog wel moet doen is alle bonnetjes met betrekking tot uw privé auto bewaren. De BTW hierop kunt u namelijk naar rato van het aantal zakelijke kilometers (t.o.v. het totaal aantal gereden kilometers) terugvorderen bij uw periodieke BTW aangifte. Akkoord. Bedankt voor de correctie in ieder geval. :)
  5. Nee, dat is slechts het geval indien de auto als zakelijk is aangemerkt voor de omzetbelasting. Indien je voor de zaak zakelijke kilometers maakt met jouw prive auto, dan mag je hiervoor 0,19 Euro per zakelijke kilometer door de zaak laten vergoeden aan jou prive. Een kostenpost voor de zaak (aftrek in de IB). Daar staat tegenover dat de zaak aan de opdrachtgever de zakelijke kilometers in rekening brengt (maak ik op uit je verhaal). Gewoon extra omzet dan wel winst voor de zaak (pluspost in de IB). Voor de inkomstenbelasting loopt dit dan neutraal, stel: 100 maal 0,19 omzet -/- 100 maal 0,19 kosten = nihil. Voor de omzetbelasting moet de zaak, over de 0,19 Euro per zakelijke kilometer die word betaald door de opdrachtgever, omzetbelasting afdragen. Deze kilometers zullen doorgaans dan ook op de factuur staan vermeld. M.i. kan de omzetbelasting (voorbelasting) die drukt op de 0,19 Euro per zakelijke kilometer, die de zaak aan jou prive betaalt, niet door de zaak worden afgetrokken. Vanuit prive kun je technisch gezien geen omzetbelasting in rekening brengen, je bent in de hoedanigheid van privepersoon namelijk geen ondernemer voor de omzetbelasting. De zaak kan alleen omzetbelasting aftrekken die door andere ondernemers aan haar in rekening is gebracht. Groet, Jimson
  6. In principe zal de VOF worden ontbonden. Dit betekent echter niet dat jij een nieuw bedrijf hoeft op te starten. In het VOF contract zal wellicht voor de uittredende vennoot een soort aanbiedingsplicht zijn opgenomen, ofwel: hij zal zijn deel van de onderneming (de helft van de VOF) eerst aan jou te koop aan moeten bieden. Jij neemt zijn deel van de onderneming over en samen met het deel van de onderneming die je al had ga je verder als eenmanszaak. Soms zijn er in het VOF contract al afspraken gemaakt over de bepaling van de hoogte van de overnamesom (waardering vermogensbestanddelen, bepaling eventuele goodwill, terugbetaling investering) en hoe die betaald dient te worden. Sla het VOF contract er goed op na, dit is een situatie waarin je achteraf wellicht blij zal zijn dat je iets op papier hebt gezet. Misschien is het verstandig om de jurist te raadplegen die het contract heeft opgesteld. De uittredende vennoot realiseert misschien stakingswinst omdat hij zijn onderneming staakt. E.e.a. is afhankelijk van de overnamesom, stakingswinstvrijstelling etc. Bij geruisloze doorschuiving naar jou is er bij de uittredende vennoot geen stakingswinst, jij moet dan wel de doorgeschoven vermogensbestanddelen voor dezelfde boekwaarde op de balans zetten. Hiervoor moet je wel aan de voorwaarden voldoen, o.a. het samenwerkingsverband moet minimaal 36 maanden hebben geduurd. Groet, Jimson
  7. Dat is de Informatie Beheer Groep, daar krijg je de studiefinanciering van. Het bedrag is inmiddels iets hoger en is NETTO.
  8. Heb je al vermogen in box 3 zitten? Of beter gezegd: zit je met je prive vermogen al boven de vrijstelling van ruim 19.000 (indien je gehuwd bent het dubbele)? Als de lening je enige vermogensbestanddeel zou zijn in box 3, dan is het helemaal belastingvrij. Dan zou ik het dus vanuit prive lenen. Zit je al boven de vrijstelling, dan kan het zijn dat box 1 voordeliger is op het moment dat je in de laagste schijven valt met je winst uit onderneming. Dan zou je het zakelijk kunnen lenen. Doorgaans is box 3 echter toch iets voordeliger. Het is een kwestie van beide opties berekenen met de precieze gegevens.
  9. Als je met holding-BV’s werkt kun je het volgende doen: Elke aandeelhouder treedt in dienst bij zijn eigen holding-BV. De holding-BV’s stellen vervolgens hun enige werknemer (de aandeelhouder) ter beschikking aan de werk-BV. De werk-BV dient hiervoor een managementfee te betalen aan de holding-BV’s. Deze managementfee hoeft niet voor elke holding-BV gelijk te zijn. Het kan dus mogelijk zijn dat “holding A” en “holding B” geen managementfee ontvangen en “holding C” een managementfee van € 1.500. Op die manier kun je vanuit de werk-BV iedere aandeelhouder belonen voor zijn werkzaamheden zonder dat het als salaris wordt aangemerkt in de werk-BV. De holding-BV’s fungeren simpel gezegd als freelancers die hun managementdiensten aanbieden aan de werk-BV en de daarvoor verschuldigde managementfees komen gewoon in mindering op de winst van de werk-BV. De holding-BV’s (aandeelhouders van de werk-BV) kunnen vervolgens besluiten om geen dividend uit te keren maar om de winst in de werk-BV te laten zitten om te gebruiken voor investeringen. Indien wel gekozen wordt voor uitkering van dividend aan de holding-BV’s, dan komt onder de deelnemingsvrijstelling onbelast in elke holding-BV terecht. In elke holding-BV bepaalt de aandeelhouder vervolgens wat zijn salaris zal zijn, rekening houdend met de voor hem geldende feiten en omstandigheden zoals bijvoorbeeld de hoogte van de ontvangen managementfee, ontvangen dividend, andere dienstbetrekkingen of werkzaamheden etc. De salarisproblematiek speelt zich dan af in de holding-BV’s en niet in de werk-BV. Ieder voor zich dus. Het kan dus mogelijk zijn dan aandeelhouder A en B een lager salaris aan zichzelf kunnen c.q mogen toekennen dan aandeelhouder C. Het gewenste salaris voorleggen aan de fiscus behoort tot de mogelijkheden, met een goed verhaal kun je een heel eind komen. Bijkomend voordeel van werken met holding-BV’s is dat elke aandeelhouder zijn eigen dividendbeleid kan bepalen in zijn holding-BV, met andere woorden: laat hij het ontvangen dividend van de werk-BV in de holding-BV zitten (uitstel belastingheffing) of keert hij het uit aan zichzelf (25% aanmerkelijk belang heffing in box 2)? Rekening houden met de overige aandeelhouders van de werk-BV hoeft niet meer, er is immers op het niveau de werk-BV al een verdeling gemaakt qua beloning voor geleverde diensten (de managementfee) en de eventuele overwinst is naar aandelenverhouding uitgekeerd (dividend). Bovendien kan elke aandeelhouder pensioen in eigen beheer opbouwen in zijn eigen holding-BV over het eventuele salaris en daarmee buiten de risicosfeer van de werk-BV houden. De pensioenlasten komen weer in mindering op de winst van de holding-BV. Ook voorkom je hiermee wellicht irritaties ten aanzien van bepaalde kosten die zonder holding-BV’s direct ten laste van de werk-BV zouden komen. Voorbeelden zijn: representatiekosten en eventuele auto van de zaak. De ene aandeelhouder heeft nu eenmaal een ander uitgavenpatroon dan de andere aandeelhouder. Een zakenlunch in een sterrenrestaurant of een wegrestaurant maakt nogal een verschil. De één rijdt graag in een BMW waar de ander genoegen neemt met wat minder of geen auto. Dit soort kosten wikkelt elke aandeelhouder gewoon af in zijn holding-BV zonder dat de anderen daar in financieel opzicht last van hebben. Het kostenplaatje ligt uiteraard wel wat hoger (extra oprichtingskosten, jaarrekeningen, aangiften vennootschapsbelasting etc.) Groet, Jimson
  10. Hebben jullie samen 1 BV of gaan jullie met holding-BV's werken?
  11. Jimson

    BTW correctie

    Een praktische oplossing zou kunnen zijn: Je weet voor 2006 hoeveel de btw over je omzet bedraagt, stel 100, en hoeveel de voorbelasting bedraagt, stel 25. Per saldo moet je 75 afdragen in 2006. Je pakt de aangiften over het 1e, 2e en 3e kwartaal van 2006 erbij. Je telt op hoeveel btw er over de omzet in die drie kwartalen is aangegeven, stel 40. Vervolgens tel je op hoeveel btw je in de drie kwartalen in aftrek hebt gebracht, stel 20. Per saldo heb je dus pas 20 afgedragen (40 - 20). Je moet in dat geval dus nog 55 afdragen (75-20) In het vierde kwartaal trek je dat recht door het volgende aan te geven: BTW over de omzet = 100 – 40 = 60 Voorbelasting = 25 – 20 = 5 Per saldo af te dragen = 55 Groet, Jimson
  12. Dat is een helder antwoord, reusje voor jou! Ik denk dat ik toch maar zo'n ruling ga doen, heb geen zin in problemen met de fiscus. Ik ken de jurisprudentie een beetje en weet dat sommige belastinginspecteurs nooit hun ongelijk zullen toegeven en ondernemers desnoods tot aan het Europese Hof zullen dwarszitten. Jimson, de constructie vertellen lijkt me op dit moment geen goed idee (misschien later, als blijkt dat het werkt) , maar het heeft te maken met zakendoen in België, dus waarschijnlijk toch niet interessant voor jou en de meeste HL-lezers. Als fiscalist zijnde die dagelijks bezig is met internationale fiscale structuren vind ik het stiekem toch wel interessant... ;) In ieder geval veel succes met de ruling! Groet, Jimson
  13. Wat is nou de constructie? Ben er eigenlijk wel benieuwd naar... Groet, Jimson
  14. Heeft de koper het bedrag op je bedrijfsrekening gestort of jijzelf? Indien het eerste het geval is, dan werkt het inderdaad niet. Groet, Jimson
  15. Met een arbeidsovereenkomst heb je niet te maken, je bent zelfstandig ondernemer in plaats van werknemer. Je hebt geen loon maar winst uit onderneming (waar je zoals hiervoor is gezegd inkomstenbelasting over moet betalen) Groet, Jimson
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.