• 0

Administratie enzo

Als eenmanszaak kan je veel zelfdoen, naar mijn idee niet alles. Een goede boekhouder verdient zich terug, zeggen ze altijd.

 

Moet ik voor mijn bedrijf wel of geen extern bedrijf inhuren? In het eerste geval, wat voor een bedrijf? Een groot bekend concern of een klein lokaal kantoor? Waar moet ik op letten als ik met deze mensen ga praten?

 

Je ziet het al, het bovenstaande is niet mijn sterkste kant...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of de boekhouder zichzelf terugverdient weet ik niet zo net, vooral bij een simpel iets (freelancers, eenmanszaak). Zo ingewikkeld is het dan niet allemaal.

 

Ik doe het grootste gedeelte zelf. Alleen het uiteindelijk maken en aftekenen van een jaarverslag (heb een B.V.) laat ik aan een boekhouder over. Voor de rest doe ik aangiftes enzo allemaal zelf.

 

Ik maak bij dit soort beslissingen altijd afwegingen als: gaat het me meer kosten dan ik op zou brengen? Zo ja, dan zelf doen. Zo nee, dan uitbesteden. TENZIJ: je er in de avonduurtjes een uurtje werk voor overhebt.

 

Maar aan de andere kant, salarisadministratie heb ik dan weer uitbesteed, maar dat is omdat ik daar helemaal niks van weet :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

AA om de hoek is meestal prima. Je hebt hem alleen nodig voor wat kleine adviesje, het opzetten van je eigen administratie en de jaarafsluiting/belasting aangifte. De administratie moet je toch zelf doen. dat is veel te duur om uit te besteden. Voor een eenvoudige zaak, zonder personeel kost je dat zo'n €600. meer niet. Dus dat is ook waar je op moet letten, Kan die je belastingaangifte maken op basis van jouw administratie en kost ie niet te veel ;D

 

Groeten,

ils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Kleine BV's hebben een vrijstelling voor de AA en de RA. Zij mogen zelf hun jaarrekening opstellen. Wel moeten ze die deponeren bij de KvK.

 

Een kleine BV voldoet aan twee van de drie onderstaande criteria (eenvoudige uitleg, voor exacte wettekst zie Burgerlijk wetboek Titel 9, boek 2):

- minder dan € 1,5 miljoen activa

- minder dan € 3 miljoen omzet

- minder dan 50 werknemers

 

Neem een boekhouder/accountant/belastingconsulent om aan de fiscale wetgeving te voldoen. Voer je administratie zoveel mogelijk zelf, dan weet je wat er omgaat in je bedrijf. Je boekhouder laten inboeken is een dure luxe.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Link naar reactie
  • 0

Morgen ga ik in gesprek met twee verschillende accounts, ben benieuwd wat eruit komt. Als het zelf te doen is, doe ik het zelf. In het andere geval laat ik het aan één van hun over.

 

Ergens heb ik het idee dat er altijd wel regeltjes zijn die ik niet weet en de account wel. Deze regels kunnen me dan veel belasting besparen (atthans bij me vader ze bedrijf wel).

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Die regeltjes zijn toch pas van toepassing bij je aangifteformulieren?

Het hele jaar de administratie laten doen door een accountant lijkt me voor een eenmanszaak toch aan de prijzige kant.

 

Ben wel benieuwd wat die accountants je adviseren bydewee.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Wat versta je precies onder administratie? Het bijhouden van wat er betaald is en wat niet, verzamelen en op orde houden van de bonnen en facturen?

 

In dat geval kan ik de administratie zeker wel zelf bijhouden, maar laat het toch even "open" en wil het advies van de account weten. Weet ik gelijk wat ze van me denken.

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Wat versta je precies onder administratie? Het bijhouden van wat er betaald is en wat niet, verzamelen en op orde houden van de bonnen en facturen?

 

Exact (nee, niet dat administratiepakket, maar dit keer met als bedoeling: 'precies').

 

Een map met debiteuren en eentje crediteuren is vaak al genoeg.

 

Wat betreft regeltjes: er zijn er op zich niet zoveel voor een klein bedrijfje. Het gaat vooral om dingen als wat mag ik aftrekken en voor wat voor percentage (voor bepaalde dingen geldt 90% voor ander 100%, voor andere is een drempel). Als het goed is, krijg je bij je aanmelding bij de belastingdienst een boek (vrij dik zelfs) met de titel 'ondernemen', waar eigenlijk alle regeltjes wel in staan.

 

Als je het iets geavanceerder wil doen maak je een Excel-sheetje met voor de debiteuren een worksheet (op elke regel een factuur/bon) en voor de crediteuren net zo eentje. Verzamel op een separate worksheet alle totalen en lever dit aan aan de accountant. Dan is ie ERRUG happy. Eventueel kun je bovengenoemde percentages vermelden bij je kosten en ook in de totalen, dan is ie nog veel happier. Daarnaast kun je een asset-sheet bijhouden met asset (apparatuur e.d.) zodat je afschrijvingen goed kan bijhouden (overigens ook weer zo'n regeltje: alles onder de €500 niet eens activeren, voor grotere onderneming zelfs €1000)

 

Als het advies van een accountant niks kost zou ik het doen, anders niet, het kost echt teveel (naar mijn mening :) ) Een simpele boekhouder kan volgens mij niet veel meer voor je doen dan bovengenoemde plus je aangiften. Als je echt wilt schuiven met bedragen ten einde (legaal) belastingvoordeel te halen, moet je meestal toch bij een fiscalist zijn (die zijn overigens erg waardevol naar mijn mening).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.