• 0

WAO en eigen bedrijf: wat is inkomen?

Een casus waar ik niet uitkom:

 

Iemand ontvangt een WAO uitkering van 15-25% en heeft daarnaast een eigen bedrijf.

Op jaarbasis wordt gekeken of het inkomen uit eigen bedrijf hoger is dan het maatmaninkomen (inkomen uit loondienst waarop de WAO uitkering gebaseerd is).

Het is een eenmanszaak.

 

Wordt nu gekeken naar de netto-winst uit bedrijf als vergelijking of wordt er gekeken naar de netto-winst minus een percentage (om te komen tot een vergelijkbaar bruto-inkomen uit loondienst)?

 

Immers netto-winst uit een eenmanszaak is niet hetzelfde als bruto inkomen uit loondienst.

 

Weet iemand dit?

 

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ok

maar winst uit onderneming (eenmanszaak) is eigenlijk het bruto-bruto-inkomen immers je pensioenopbouw, je werkgeverspremies etc moet je als ondernemer zelf nog betalen uit je winst.

Dus als vergelijking gaat het mank.

 

Je moet denk ik het winstbegrip corrigeren met een factor om een vergelijkende grootheid te krijgen.

 

Weet iemand dit?

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen fiscalist maar volgens mij geldt het volgende rekensommetje

 

Omzet-(kosten+afschrijvingen)=winst

 

winst-(startersaftrek+zelfstandigenaftrek+investeringsaftrek+FOR) x 90%= belastbare winst

 

Vanaf 2007 is immers de 1e 10% vrijgesteld van winstbelasting

 

De inkomensafhankelijke zorgpremie van ik meen 4,6% is geen bedrijfslast en beïnvloed de belastbare winst dus niet.

 

Zit je nog binnen de 3 startersjaren dan kan via het willekeurig afschrijven de belastbare winst vaak ook nog behoorlijk worden beïnvloed mits er uiteraard investeringen zijn gedaan.

 

edit: startersaftrek toegevoegd en de min-tekens in plus-tekens veranderd tussen de haakjes

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Bernd (en de anderen),

 

Heb je deze folder van het Breed Platform Verzekerden en Werk wel eens doorgelezen? http://www.bpv.nl/brostart.html

 

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij staat er een rekenvoorbeeld dat je misschien meer inzicht geeft.

 

Succes ermee.

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor belanghebbenden:

 

de vraagstelling is dus: welk winstbegrip hanteert het UWV bij het verrekenen van de WAO?

 

Het gaat om de fiscale winst. (Dat dit onderwerp van discussie is/kan zijn moge duidelijk zijn.)

 

Ik heb voor de geinteresseerden hier een link met jurisprudentie:

 

http://www.ssz-advocaten.nl/jurisprudentie/040906/waowia.overzicht-1_22_2_.asp

 

Ben benieuwd hoe ze de nieuwe aftrekpost (per 2007) voor (gedeeltelijk) arbeidsgehandicapten gaan verwerken in dit geval ....

 

Stelregel in deze: recht is iets wat je moet halen, het wordt niet gebracht!!

 

Succes Ard

Link naar reactie
  • 0

dank jullie wel.

De brochure is duidelijk en zal ik geven aan mijn relatie.

De jurisprudentie was erg leerzaam. Het gaat inderdaad gewoon om de netto-winst zonder enige aftrek.

 

Boekhoudkundig zou het mijn zienswijze niet zijn, maar blijkbaar heeft men voor het gemak hiervoor gekozen. Immers in een bedrijf kan ook winst ontstaan door vermogensgroei.

Bij een bruto-loon nooit.

 

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.