• 0

Verhoging huur en verlenging huurcontract winkelpand?!

Hoewel ik er het fijne nog niet van weet, wil ik toch graag weten of het volgende eventueel mogelijk is: Mag de eigenaar van een winkelcentrum de huurprijs en looptijd van huurcontracten van winkelpanden veranderen?

In het winkelcentrum komt er binnenkort een grote Action-vestiging. Dat is waarschijnlijk de reden dat de eigenaar nu meent dat de huren en de contracten van de andere winkeliers wel aangepast mogen worden.

De eigenaar al is begonnen met het benaderen van enkele winkeliers om dit te bespreken.

Het is nog erg "vers" en er is nog niets naar buiten gekomen.

Omdat ik graag (vóórdat ze ook bij mij komen) wil weten wat zo'n eigenaar eigenlijk allemaal kan en/of mag op dit gebied, wil ik vragen of iemand hier wat meer over weet over dergelijke zaken.

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

De verhuurder is strikt gebonden aan de huurovereenkomst en kan niet zomaar eenzijdig tot wijziging overgaan van looptijd of de huurtermijnen. Is de huurovereenkomst conform het ROZ model voor huur bedrijfsruimte?

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

• 0

De verhuurder is strikt gebonden aan de huurovereenkomst en kan niet zomaar eenzijdig tot wijziging overgaan van looptijd of de huurtermijnen. Is de huurovereenkomst conform het ROZ model voor huur bedrijfsruimte?

Voor zover ik daar over kan oordelen, is het een correct contract.

Ik heb ook nog geen informatie over de manier waarop de eigenaar de huur denkt te kunnen verhogen en het huurcontract te verlengen. Ik probeer alvast mij als het ware alvast te 'wapenen' tegen de argumenten die ze straks gaan gebruiken.

Het is altijd lastig voor een kleine winkelier om je te verzetten tegen zo'n grote verhuurder. Kleine ondernemers moeten immers ‘hun eigen broek ophouden’, terwijl grote maatschappijen -die grote/gigantische winsten maken- op autoritaire manier de regels bepalen.

• 0

Ik meen me te herinneren dat een verhuurder van een winkelpand een bepaalde procedure kan starten om de huur aan te passen als deze onredelijk laag zou zijn (ik ben de naam vergeten). Overigens kunnen huurders dezelfde procedure starten als te huur onredelijk hoog zou zijn. Er komt dan wél een uitspraak van de rechter aan te pas.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

• 0

Ik heb ook nog geen informatie over de manier waarop de eigenaar de huur denkt te kunnen verhogen en het huurcontract te verlengen. Ik probeer alvast mij als het ware alvast te 'wapenen' tegen de argumenten die ze straks gaan gebruiken.

Om de gesprekken goed gewapend in te gaan zou ik de volgende suggesties willen geven:

- Probeer goed inzicht te krijgen in de markt: staat er veel leeg, wat zijn de looptijden van 'de buren', wat is hun huur? Voor welke prijs zijn recentelijk panden verhuurd, en hebben huurders evt. vergoedingen ontvangen (vrije huurperiode, hulp bij investeringen e.d.)

- Probeer goed inzicht te krijgen in de belangen van de eigenaar: wat is zijn doel? Een goed gevulde portefeuille en dan doorverkopen? In een dergelijk geval is er wellicht extra winst te halen door buiten het hoofdcontract om bijv. een side-agreement te maken. Hierin zou je bijv. kunnen vastleggen dat de eigenaar investeert in een opknapbeurt van je pand (ik noem maar iets).

-Ga op zoek naar de win-win: het is mijn ervaring dat als de belangen voor de eigenaar en de huurder helder zijn, je met een beetje creativiteit een heel eind kan komen.

- Zorg dat je je eigen contract goed kent (bedragen, looptijd, opzegtermijn);

- Heb geen schaamte om te onderhandelen. En als je niet kan onderhandelen: zorg dat je iemand bij je hebt die dat wel kan. Het is mijn ervaring dat vastgoedeigenaren vaak goede onderhandelaars zijn. De beste resultaten heb ik in het verleden gehaald op het moment dat ze kwaad wegliepen. Zie het als een grappig spel. Je houding dient natuurlijk wel aangepast te zijn aan je eigen situatie/krachten :)

Veel succes.

Site: http://www.younify.nl | Winnaar MKB Best Choice Award WINMAG Pro

Magento portfolio: http://bit.ly/younify_portfolio

Twitter: http://twitter.com/younify

• 0

Mijn dank voor de reacties.

Ik ga eerst maar eens afwachten hoe ze de veranderingen willen gaan 'oplepelen'. Het kan nog wel even duren, ik hoop dat ik -zodra ik erover moet gaan praten- ook 'n beetje kan onderhandelen over de zaken waarmee men mij wil opzadelen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar