• 0

Heffingsrente = kosten voor VpB?

Hallo,

 

Ik heb een BV, waarbij ik vennootschapsbelasting (2006) betaal. De belastingdienst heeft daarnaast ook heffingsrente in rekening gebracht. Mijn vraag is of iemand weet of je deze heffingsrente ook als kosten mag opvoeren voor de vennootschapsbelasting (2007)?

 

Vr.gr.

Guido

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ter toelichting en verduidelijking:

 

Te betalen heffingsrente over vennootschapsbelasting zijn kosten voor de onderneming. Ontvangen heffingsrente en eventueel een betalingskorting voor betaling ineens van vennootschapsbelasting zijn opbrengsten.

 

Dezelfde type posten voor de aanslagen Inkomstenbelasting / Premie Volksverzekeringen zijn aan personen gericht en niet aan de onderneming, dus als prive post aanmerken.

 

Eventuele boetes opgelegd door de belastingdienst zijn niet aftrekbaar.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ter toelichting en verduidelijking:

 

Te betalen heffingsrente over vennootschapsbelasting zijn kosten voor de onderneming. Ontvangen heffingsrente en eventueel een betalingskorting voor betaling ineens van vennootschapsbelasting zijn opbrengsten.

 

Dezelfde type posten voor de aanslagen Inkomstenbelasting / Premie Volksverzekeringen zijn aan personen gericht en niet aan de onderneming, dus als prive post aanmerken.

 

Eventuele boetes opgelegd door de belastingdienst zijn niet aftrekbaar.

 

 

Vraagje Smart4u, als je zegt: heffingsrente voor aanslag IB/PVV als privé post aanmerken, betekent dit dan dat ik deze heffingsrente niet in de boekhouding van van eenmanszaak kan/mag opnemen? (aanslag wordt immers ook niet in boekhoudign opgenomen omdat de aanslag aan de privé persoon gericht is.).

Hoe kan ik dan toch de heffingsrente als rentekosten boeken?

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

@pieter

 

Je kan het bij de IB/PVV niet als zakelijke rentekosten boeken. In het geval je wil/moet boeken dan moet je de grootboekrekening prive (of welke rekening je ook gebruikt voor prive-opnamen) gebruiken.

Trundo

 

www.trundo.nl - Online marktplaats waar mensen geld lenen aan elkaar

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de verlate reactie.

 

Heffingsrente en kosten voor de aanslagen IB/PVV moeten inderdaad via de priverekeningen in de administratie worden verwerkt en muteren hiermee het eigen vermogen of ondernemingsvermogen.

 

Deze kosten of opbrengsten zijn dus geen lasten voor de onderneming.

 

Succes met boekhouden!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor de verlate reactie.

 

Heffingsrente en kosten voor de aanslagen IB/PVV moeten inderdaad via de priverekeningen in de administratie worden verwerkt en muteren hiermee het eigen vermogen of ondernemingsvermogen.

 

Deze kosten of opbrengsten zijn dus geen lasten voor de onderneming.

 

Succes met boekhouden!

 

@Smart4u

 

Nu ik hier wat langer over na denk, vind ik het verschil tussen regelgeving voor de BV (met VpB) en de eenmanszaak opmerkelijk.

 

Heffingsrente is een vergoeding aan de BD voor het later dan het betreffende tijdvak betalen van de belasting. Je had bij wijze van spreken deze rente zelf kunnen verdienen door het geld op een spaarrekening te zetten tot de tijd dat je belasting moet betalen.

 

Als eenmanszaak heb ik geen mogelijkheid deze heffingsrente als kosten op te voeren. Ook als privé persoon heb ik daar geen mogelijkheden toe: alleen rentekosten i.v.m. een hypotheek zijn aftrekbaar. Ik had het geld op een zakelijke spaarrekening kunnen zetten zodat ik de heffingsrente zou 'terugverdienen', en omdat het een zakelijke rekening betreft zou deze niet meetellen in de grondslag voor de rendementsheffing (4% van 30%).

So far so good, lijkt eerlijk.

 

Maar voor een BV kan de heffingsrente wel opgevoerd worden als kosten. Dat lijkt toch 'onterecht', omdat de BD nog steeds renteverliezen heeft i.v.m. het later ontvangen van de belasting?

 

 

In ieder geval heeft één en ander me duidelijk gemaakt dat een voorlopige aanslag in een lopend jaar ook voordelen heeft; geen heffingsrente.

DBC en ICT advies en ondersteuning in de gezondheidszorg, http://www.hooftman-consultancy.nl

Link naar reactie
  • 0

De heffingsrente en kosten worden toegerekend aan de belastingplichtige.

 

Vennootschapsbelasting wordt toegerekend aan de onderneming en dient dus veranwoord te worden in de administratie.

 

Inkomstenbelasting wordt toegerekend aan de pivé persoon en wordt de betaalde heffingsrente gezien als consumptief krediet. De ontvangen heffingsrente valt binnen de rendementsheffing in box 3, dus is ook niet belast.

 

Met een voorlopige aanslag kun je niet alleen je belasting spreiden over de verschillende maanden en ben je niet in een keer een bedrag kwijt als je moet betalen, het kan ook zorgen voor een positief effect. Ook wel sparen bij de belastingdienst genoemd.

 

Door de voorlopige aanslag te hoog te laten vaststellen, betaal je elke maand dus iets te veel en zonder heffingsrente. Vervolgens wordt de aangifte ingediend en volgt een afrekening met heffingsrente en omdat deze voorlopige aanslag te hoog was vastgesteld ontvang je dus rente plus het teveel betaalde bedrag.

 

De rente is vastgesteld op:

1e kwartaal 2007: 4,70%

2e kwartaal 2007: 5,00%

3e kwartaal 2007: 5,25%

 

Succes met de belastingperiekelen

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.