Laat ik het als ZZP adviseur eens van de kant van de klant bekijken (de eerste en belangrijkste eigenschap van een ondernemer?).
Stel, ik heb als opdrachtgever een opdracht/behoefte aan advies voor drie - zes maanden. Ik zal de expertise extern moeten verwerven, want ik heb deze expertise niet intern (onder eigen personeel) beschikbaar. Wat zal ik doen:
a) een wervingstraject starten voor een tijdelijk medewerker voor 3-6 maanden
b) een consultant van een groot kantoor inhuren
c) een ZZP'er inhuren.
Als opdrachtgever heb ik de meeste kans van slagen bij b), inhuur van een consultant van één van de grote kantoren. Vastgestelde kwaliteit (dat hoop ik), tegen een prijs, dat wel... a) is gewoon geen optie: het moet wel erg slecht gaan met de economie wil een hoog gekwalificeerd iemand hierop solliciteren. Als kandidaten wél behoefte hebben aan 3-6 maandelijkse werkcycli, dan zitten ze óf bij b), óf ze zijn ZZP'er geworden ©).
Hoe moet ik dus als ZZPér er voor zorgen dat optie c) een serieuze optie voor de opdrachtgever wordt? Door:
- met mijn tarief lager te zitten dan bij b)
- minstens even hoog gekwalificeerd, maar liefst nog hoger, te zijn dan de b) kandidaat, wat ik kan bereiken door
- veel tijd te steken in kennisopbouw;
- veel verschillende opdrachten uit te voeren om ervaring op te bouwen, actueel te houden en te verbreden;
- niche kennis en kunde te bieden;
- veel te netwerken.
Al met al geldt: als ik niets onderneem is c) geen optie meer, heb ik geen klanten.....
Of dat ook recht zou moeten geven op fiscale ondernemersfaciliteiten is een andere vraag. Mij lijkt van wel, waarbij ik mij realiseer dat natuurlijk de ene ZZP'er de andere niet is (in deze zin kun je ZZP'er vervangen door DGA, BV, VOF, vul maar in ;D).