• 0

Vraagje ww & resultaatgenieter

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw hier op het forum ik heb een vraag waar ik zelf nog geen antwoord op weet.

Mischien is er iemand op het forum die over mijn onderwerp iets meer af weet.

 

Ik heb momenteel een gedeeltelijke ww-uitkering.

Omdat ik moeilijk werk kan vinden wil ik graag aan de slag op parttime basis vanuit huis werk gaan verrichten.

Nu kwam ik erachter via de belastingdienst dat ik niet in aanmerking kom voor parttime ondernemerschap aangezien mijn uren op jaarbasis onder de 1225 uren zijn.

Waardoor ik volgens de belastingdienst onder de groep van resultaatgenieter valt en mijn aangifte moet invullen bij overige inkomsten.

 

Naar wat ik begreep van de belastingdienst is dat ik niet ingeschreven hoeft te staan bij de KvK omdat ik onder de 1225 uur werk.

Maar ik denk als ik werkzaamheden uitvoert vanuit huis moet ik toch ingeschreven staan bij de Kvk?

En hoe zit het dan als ik een klant krijg, het is toch zo dat als je een factuur uitschrijft dat er een btw-nummer vermeldt moet worden.

Maar omdat ik resultaatgenieter ben heb ik geen btwnummer nodig.

 

Ik vindt het zelf nogal verwarrend aangezien het probleem is dat ik een gedeeltelijke ww-uitkering heb en ik niet in aanmerking kom voor parrtime ondernemerschap.

En nu komt mijn laatste vraag, volgens het UWV heb ik pas daadwerkelijk een baan als ik of in loonddienst werk of op freelance basis of als ondernemer.

Als resultaatgenieter ben ik iemand die wel inkomsten geniet maar ze niet daadwerkelijk op papier kan neerzetten ook niet volgens de regels van het UWV met name de afdeling ww.

Omdat ik volgens de belastingdienst niet wordt gezien als parttime ondernemer/freelancer maar als resultaatgenieter.

Terwijl dit toch wel belangrijk is om uit de ww-uitkering te komen.

Mischien dat iemand weet hoe ik dit het beste kan aanpakken?

 

Alvast bedankt groetjes Francine

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hier lopen wat dingen door elkaar.

 

Het urencriterium (1225 uur) geldt slechts voor bepaalde aftrekposten (ondernemersaftrek = zelfstandigenaftrek, startersaftrek en nog zo wat). Het bepaalt op zichzelf niet of je al dan niet ondernemer bent voor de inkomstenbelasting.

 

Er hoeft alleen een btw-nummer op de factuur te staan als je btw-plichtig bent, dat wil zeggen: ondernemer voor de omzetbelasting. Dit staat los van (en krijg je eerder dan) het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

 

Of je al dan niet ingeschreven moet staan bij de KvK staat los van belastingen.

 

En of je vanuit huis of vanuit een bedrijfspand werkt is een vrije keuze, die los staat van alle andere zaken.

 

Op onderstaande site staan artikelen met basisinformatie over deze onderwerpen. Deze zijn geschreven door freelancers zelf en zijn daardoor wat leesbaarder dan de verhalen van de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

Even de ervaringsdeskundige uithangen: de hoogte van de WW wordt deels gebaseerd op de mate waarin je werknemer bent. Als je voor 50% ondernemer bent ben je voor dat deel je werknemerschap kwijt, en dus ook 50% van je oorspronkelijke WW-uitkering.

 

De bepaling van in hoeverre je ondernemer bent gebeurt op basis van je urenbriefjes, en wel op weekbasis. Dit houdt in dat als je aangeeft dat je in 1 week tijd 32 uur zelfstandig hebt gewerkt, je met ingang van de volgende maand 80% van je uitkering kwijt bent. Permanent!

 

Dus, voor je WW bepaal je zelf in hoeverre je ondernemer bent.

 

Voor de BTW bepaalt de belastingdienst dat. In eht algemeen is dat geen probleem.

 

Voor de inkomstenbelasting bepaalt de belastingdienst dat op basis van een aantal kenmerken die eigenlijk onderscheid proberen te maken tussen daadwerkelijke zelfstandigheid en verkapte loondienst.

 

Voor details verwijs ik je graag naar de sectie fiscaliteiten op www.beeldrijk.nl

Link naar reactie
  • 0

Francine,

 

ik merk steeds vaker in mijn dagelijkse praktijk dat de diverse instanties die betrokken zijn bij ondernemen vanuit een uitkering (belastingdienst, kvk, uwv etc) moeite hebben om een totaalplaatje te schetsen waarmee een betrokkene vooruit kan.

 

Om je een concreet advies te geven zou ik iets meer over je huidige situatie moeten weten (hiervoor heb ik je een persoonlijk bericht gestuurd).

 

In het algemeen geldt: ga eerst eens kijken/bepalen wat je zelf WIL voordat je door een ander laat bepalen wat wel of niet mag. Door bepaalde antwoorden van de belastingdienst laat je je nu misschien een stuk uit het veld slaan terwijl dat helemaal niet nodig is. 25 uur ondernemen per week is niet zo veel als je bedenkt dat je administratie doen, onderhoud website, offertes maken, advertenties bedenken, reistijd e.d. allemaal meetellen.

 

Er is op dit gebied meer mogelijk dan men in het algemeen denkt, laat je erover adviseren door bijvoorbeeld een startersadviesbureau ;). Er zitten er voldoende verspreid over het land.

 

Groeten Ard

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie allemaal vriendelijk bedanken voor de antwoorden.

Het is voor mij is het in ieder geval een stuk duidelijker geworden!.

Ook het gedeelte over de ww, het urenbriefje.

Ik had ook gehoord dat als je freelance werk gaat doen dat de ww dit 6 weken doorberekend (het bedrag dat je hebt ontvangen voor je opdracht) voordat je weer in aanmerking komt voor een uitkering.

Maar ik ga ervan uit dat ik werkzaamheden moet gaan zoeken dat ik in een keer uit de ww komt :)

 

Het enigste waar ik nog achter moet komen is, dat het UWV alleen freelancers ziet met als men een var verklaring heeft.

En ik denk dat ik daar waarschijnlijk niet voor in aanmerking komt bij de belastingdienst.

Dat is eventjes een telefoontje naar het uwv... :) of dit inderdaad belangrijk voor ze is.

 

groetjes

 

Link naar reactie
  • 0
Ik had ook gehoord dat als je freelance werk gaat doen dat de ww dit 6 weken doorberekend (het bedrag dat je hebt ontvangen voor je opdracht) voordat je weer in aanmerking komt voor een uitkering

 

Dit is absoluut niet waar. Je verloren werknemerschap kun je niet terug krijgen zonder weer x jaar te werken in loondienst!

 

Het enigste waar ik nog achter moet komen is, dat het UWV alleen freelancers ziet met als men een var verklaring heeft.

 

Dat boeit het UWV niet, dat is tussen jou en de belastingdienst. Wat jij aangeeft op je urenbriefje is wat er af gaat...

Link naar reactie
  • 0

Hallo Francine,

 

Volgens mij zitten Peter en jij in een totaal andere startsituatie vanuit de ww. Per 1 juli 2006 zijn de regels om voor jezelf te beginnen vanuit de ww namelijk nogal veranderd. (en Peter heb ik hier al langer gezellig digitaal rond zien lopen) Op www.startersinstituut.nl kun je onder het kopje 'regelingen' de complete tekst van de huidige regeling lezen (en de toelichting van het ministerie). Op die site kun je onder 'aanbieders' overigens ook zoeken naar een startersadviesbureau in je eigen regio.

 

Misschien kun je even vertellen voor hoeveel uur je nu ww hebt, wat je daarnaast doet en hoeveel uur per week je als ondernemer aan de slag wilt. Dat is namelijk bepalend voor je situatie en de mogelijkheden. En vertel ons dan ook nog even wat je wilt gaan doen om ons beeld compleet te maken, zodat we je zo goed mogelijk van advies kunnen dienen.

 

Dan kunnen wij (in ieder geval ondergetekende) je vertellen

1. of je je moet aanmelden als ondernemer voor de omzetbelasting

2. of je in wellicht in aanmerking kunt komen voor het fiscaal ondernemerschap voor de inkomstenbelasting

3. of je je bedrijf moet/mag inschrijven bij de kamer van koophandel

4. en welke VAR je kunt aanvragen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Karen

 

 

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ging ervanuit omdat het uwv samen werkt met de belastingdienst dat dit (VAR) waarschijnlijk een probleem zou vormen.

Maar als het de eenvoud is om het op het werkbriefje te vermelden dan lijkt het eenvoudiger dan het is....

 

Het UWV wordt egacht samen te werken met zowel de belastingdienst als het CWI, maar in de praktijk blijkt dat erg lastig te zijn... ;)

 

Let wel op hoeveel uur zelfstandig werk je dus per week op je urenbriefje invult!

 

Per 1 juli 2006 zijn de regels om voor jezelf te beginnen vanuit de ww namelijk nogal veranderd.

 

Dat valt op zich wel mee. Eigenlijk zijn ze alleen maar uitgebreid met een variant van de orientatieperiode die twee keer zolang is en waarbij je wel mag verdienen - al moet je 70% daarvan weer inleveren. Je bent echter niet verplicht hiervan gebruik te maken, in welk geval gewoon de oude situatie geldt.

Link naar reactie
  • 0

Het is jammer dat het UWV opzich niet zo samenwerkt met de belastingdienst als het zou horen.

Maar toch denk ik wat Zaph al aangaf dat dit ook inderdaad voor mij de beste optie is.

Door aan te geven op het werkbriefje hoeveel uur per week ik heb gewerkt.

De optie die karen aangaf zie ik zowiezo niet zitten, aangezien het uwv je ook de kans kan geven door 2 jaar lang je ww-uitkering door te betalen terwijl je ondernemer bent.

De reden: het gaat helaas nog eens fout bij het uwv vandaar dat ik deze optie langs mijn neus voorbij laat gaan. :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.