kan iemand mij even opheldering geven inzake de volgende 3 gevallen svp :
Het betreft een VOF + eenmanszaak
1 > stel:
een prive factuur betaal ik vanuit mijn ondernemingrekening. Is de volgende boeking dan juist (ik neem telefoonkosten als voorbeeld):
eerst boek ik de factuur in :
telefoonkosten 50
aan/ crediteuren 50
daarna boek ik de bank zodra de afschrijving van de bank is gedaan :
crediteuren 50
aan/ bank 50
In de memoriaal maak ik dan de volgende boeking :
Prive uitgaven 50
aan/ telefoonkosten 50
Is dit zo juist ? Ik neem aan dat ik op zich de factuur niet hoef te boeken en dus dan kan ik vanuit de bankafschrijft meteen de volgende boeking doen :
Prive uitgaven 50
aan/ bank 50
Klopt mijn gedachte ?
2 > stel :
de factuur is op naam van het bedrijf maar ik betaal deze factuur vanuit mijn prive bankrekening :
hoe moet ik deze boeking doen ? Ik ben er niet helemaal uitgekomen.
telefoonkosten 50
aan/ crediteuren 50
daarna in de memoriaal de volgende boeking neem ik aan :
crediteuren 50
aan/ prive uitgaven 50
klopt deze boeking en ook de grootboekrekening Prive uitgaven (een balansrekening) ?
3>
op welke grootboekrekening moet ik de niet aftrekbare kosten op boeken : boete omzetbelasting ivm niet tijdig betalen van de btw en boetes voor verkeers overtredingen ?
bijvoorbeeld via mijn prive bankrekening heb ik een boete voor te hard rijden betaald :) en de factuur is op bedrijfsnaam en wil ik in mijn boekhouding opnemen :
eerst de factuur inboeken:
auto - boetes 50
aan/ crediteuren 50
daarna in de memoriaal de crediteur afboeken :
crediteuren 50
aan/ prive uitgaven 50
klopt deze boeking of mis ik wat ?
drukt dit trouwens de winst of heb ik hier een voordeel bij om het te boeken in de boekhouding trouwens ?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
hc125119
hc125119
Hallo allemaal,
kan iemand mij even opheldering geven inzake de volgende 3 gevallen svp :
Het betreft een VOF + eenmanszaak
1 > stel:
een prive factuur betaal ik vanuit mijn ondernemingrekening. Is de volgende boeking dan juist (ik neem telefoonkosten als voorbeeld):
telefoonkosten 50
aan/ crediteuren 50
daarna boek ik de bank zodra de afschrijving van de bank is gedaan :
crediteuren 50
aan/ bank 50
In de memoriaal maak ik dan de volgende boeking :
Prive uitgaven 50
aan/ telefoonkosten 50
Is dit zo juist ? Ik neem aan dat ik op zich de factuur niet hoef te boeken en dus dan kan ik vanuit de bankafschrijft meteen de volgende boeking doen :
Prive uitgaven 50
aan/ bank 50
Klopt mijn gedachte ?
2 > stel :
de factuur is op naam van het bedrijf maar ik betaal deze factuur vanuit mijn prive bankrekening :
hoe moet ik deze boeking doen ? Ik ben er niet helemaal uitgekomen.
telefoonkosten 50
aan/ crediteuren 50
daarna in de memoriaal de volgende boeking neem ik aan :
crediteuren 50
aan/ prive uitgaven 50
klopt deze boeking en ook de grootboekrekening Prive uitgaven (een balansrekening) ?
3>
op welke grootboekrekening moet ik de niet aftrekbare kosten op boeken : boete omzetbelasting ivm niet tijdig betalen van de btw en boetes voor verkeers overtredingen ?
bijvoorbeeld via mijn prive bankrekening heb ik een boete voor te hard rijden betaald :) en de factuur is op bedrijfsnaam en wil ik in mijn boekhouding opnemen :
eerst de factuur inboeken:
auto - boetes 50
aan/ crediteuren 50
daarna in de memoriaal de crediteur afboeken :
crediteuren 50
aan/ prive uitgaven 50
klopt deze boeking of mis ik wat ?
drukt dit trouwens de winst of heb ik hier een voordeel bij om het te boeken in de boekhouding trouwens ?
Bedankt alvast.
seymen.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11589-prive-betaalde-facturen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag