• 0

advies voor een nieuw project, ezone nv wat?

Allereerst wat achtergrond informatie:

 

Run inmiddels ruim 2 jaar lang samen met een andere collega een internetbedrijf en tot nu toe gaat het prima. Ik verwacht eind dit jaar een winst te behalen van rond de 80.000 euro.

 

Momenteel heb ik grote plannen die rond de 120.000 euro aan een investering vereisen. Mijn enige problemen zijn:

- Ik ben nog een student, volg een voltijd studie op een universiteit en blijkbaar vinden de meeste banken het te risicovol om mij net dat klein beetje $$ te geven om verder te kunnen groeien.

- Ben helaas nog actief als eenmanszaak. Mijn collega heeft een andere eenmanszaak en samen hebben wij het bedrijf opgebouwd.

- De investering van 100.000 euro wil ik eigenlijk zowel in een Nederlandse BV doen als een LLC/INC (USA) doen om mijn activiteiten nog verder uit te breiden.

 

Hoewel ik aardig wat juridisch-economische kennis heb, ben ik nog niet helemaal bekend in internationalisering van een onderneming.

 

Mijn plannen zijn om door middel van belastingbesparingen mijn verdere uitbreidingen te kunnen financieren.

 

Enige plannen zijn:

- Holding oprichten in de Nederlandse Antillen (E-Zone NV)

- Dochtermaatschappij in Nederland (BV) en VS (LLC/INC)

 

Alvorens ik een adviseur kan inschakelen, zou ik graag wat basis informatie willen ontvangen om in ieder geval over voldoende informatie te beschikken.. :)

 

Enige advies is dan ook zeer gewaardeerd! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Je bent nu twee jaar bezig als eenmanszaak met alle voordelen die daarbij behoren. In je verhaal heb je 120K nodig, of was het nu 100K. Dan mis ik 20K of komt die uit de winst van dit jaar.

 

Of heeft merkava gelijk dat de rest van de 80K is opgaat aan ......... ???

 

Je krijgt een diepe zucht van Nils omdat de info die jij zoekt al ruim op dit forum besproken is en er zijn tevens hele duidelijke praktijkervaringen leesbaar.

 

Ga ondernemen in plaats van elke rechtsvorm te willen die mogelijk is. Misschien toch beter om en adviseur/verkoper in te schakelen en jezelf een hele kerstboom aan laten smeren.

 

Ben echter wel benieuwd naar je internetbedrijf met 80K winst?

Spammen mag niet maar in jouw geval :o

Link naar reactie
  • 0

Iedereen bedankt voor de reacties, hoewel ze helaas niet zo informatief waren als gehoopt.

 

Een aantal zaken:

1--- Ik heb geen auto, heb ik niet nodig en hoef ook niet in een dure leasebak te zitten.

2--- Ik kan moeilijk alles gaan verklappen, maar de 120.000 worden voornamelijk gebruikt voor het huren van een pand, personeel en voorraad.

3--- Mijn plannen zijn om door middel van belastingbesparingen mijn verdere uitbreidingen te kunnen financieren.

4--- Ik wil het liefst de moeder of een dochter in NL hebben gevestigd, maar wil wel een echte multinational oprichten zodat ik kapitaal makkelijk kan uitsmeren naar NL/USA etc. voor uitbreidingen.

5--- Ik hoef verder geen leningen, als ik het met 60% van het bedrag moet doen, dan moet het maar. Tenslotte heb ik op mijn 15e het hele bedrijf zonder een cent lening opgericht en deels zelfs gefinancierd heb met mijn ib groep tegemoetkoming ;)

 

Ik vind het eerlijk gezegd zeer spijtig dat studenten nooit serieus genomen worden, terwijl ondernemingschap nou juist hetgene is wat door het cabinet bevorderd wordt.

 

Ik hoop dan ook dat er enige adviezen welkom zijn. Als enige zaken niet duidelijk zijn, laat het gerust even weten! :)

Link naar reactie
  • 0

Wrox,

 

Het heeft niks te maken met het feit dat je student bent. Het heeft meer te maken met het feit dat er ondernemers zijn, die zodra ze drie tientjes verdienen een hele kerstboom met holdings en werkmaatschappijen op gaan richten. Het is een nieuwe trent, die aangemoedigd wordt door verkopers van dit soort constructies. Er zijn multinationals met eenvoudigere bedrijfsvormen dan jij hier voorstelt.

 

Jouw gedachte dat je je bedrijf wil financieren met de opbrengesten van belastingontduiking is begrijpelijk, maar ik vraag me serieus af of dat een toekomstbestendig model is. Ik weet niet of je ook in de US zaken doen (lokaal betalingen ontvangt), dat zou een wat ingewikkelder fiscaal construct rechtvaardigen. Zo niet, dan zou ik het niet eens overwegen.

 

Daarnaast is het niet netjes dat andere ondernemers de belasting moeten betalen die jij ontduikt. Het geeft al snel de indruk dat je een valsspeler bent.

 

Anyway, nodeloos ingewikkelde juridische constructies hebben niets met ondernemen te maken maar meer met een opgeblazen ego, waarvan de verkopers van die constructies handig gebruik maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account
Ik vind het eerlijk gezegd zeer spijtig dat studenten nooit serieus genomen worden, terwijl ondernemingschap nou juist hetgene is wat door het kabinet bevorderd wordt.

 

Het laatste wat ik doe is iemand niet serieus nemen, omdat ik niet aan de andere kant van de lijn kan kijken en ondanks vragen en of antwoorden niet kan zien wat voor potentie deze persoon heeft of wie hij is. Wel is het zo dat al deze contructies etc. al ruim beantwoord zijn en ik ben daar één van en heb zelf ervaringen hiermee. Echter is het zo dat het in veel gevallen niet lonend is maar dat vooral beginners hier heil in zien. Vandaar de reacties omdat dit al jaren speelt op dit forum. Misschien moet je de vraag duidelijker doen en meer op cijfers ingaan. Ook ik heb onduidelijke vragen gesteld en kreeg dan ook lik op stuk. Niet leuk maar wel waar.

 

Bekijk de mogelijkheden in nederland, en ik denk dat je met die 80K winst en weinig kosten (geen auto etc.) heel ver kan komen. Als je geen schulden hebt en geen bkr kan je echt wel ergens lenen met een goed plan. Als je internationaal wilt besparen moet je over veel grotere bedragen praten. ;)

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Erg bedankt voor je reactie.

 

Ik wil me graag als 20-jarige student gedragen, daarbij hoort een biz-ego absoluut niet thuis.

 

Jouw gedachte dat je je bedrijf wil financieren met de opbrengesten van belastingontduiking is begrijpelijk, maar ik vraag me serieus af of dat een toekomstbestendig model is. Ik weet niet of je ook in de US zaken doen (lokaal betalingen ontvangt), dat zou een wat ingewikkelder fiscaal construct rechtvaardigen. Zo niet, dan zou ik het niet eens overwegen.

 

Daarnaast is het niet netjes dat andere ondernemers de belasting moeten betalen die jij ontduikt. Het geeft al snel de indruk dat je een valsspeler bent.

 

Als ik over 80.000 euro aan winst IB moet betalen, blijft er weinig meer over. Het maakt voor iemand die zijn villa's hypotheek moet ophoesten en zijn rekeningen moet betalen niets uit. Ik heb aan 700 euro per maand genoeg om mijn kamertje en levensbenodigheden te kunnen financieren.

 

AL het andere stop ik in hetzelfde bedrijf als investering. Als ik een BV zou hebben, zou dit heel wat belastinggeld schelen en is het een betere oplossing dan een eenmanszaak.

 

De NV-constructie wou ik opzetten, omdat ik zonder al teveel (belasting)kosten, mijn verdiensten in NL of VS makkelijk kan doorschuiven naar bijvoorbeeld UK om verder uit te breiden.

 

Verder heb ik het liever als mijn USA bedrijf gescheiden is van het NL bedrijf en dus USA-klant X niet hoeft te weten dat wij ook actief zijn in NL.

 

Ik studeer zelf economie en heb veel verstand van fiscale zaken zoals we het hier in NL kennen. Hoe ik de boel verder uitbreid naar het buitenland is voor mij nog niet bekend en zonder enige basis kennis kan ik moeilijk een adviseur inschakelen die mij (zoals je zegt) allerlei onnodige dingen aansmeert zodat hij zijn bmw's kan betalen.. ;)

 

 

Echter is het zo dat het in veel gevallen niet lonend is maar dat vooral beginners hier heil in zien. Vandaar de reacties omdat dit al jaren speelt op dit forum. Misschien moet je de vraag duidelijker doen en meer op cijfers ingaan. Ook ik heb onduidelijke vragen gesteld en kreeg dan ook lik op stuk. Niet leuk maar wel waar.

 

Bekijk de mogelijkheden in nederland, en ik denk dat je met die 80K winst en weinig kosten (geen auto etc.) heel ver kan komen. Als je geen schulden hebt en geen bkr kan je echt wel ergens lenen met een goed plan. Als je internationaal wilt besparen moet je over veel grotere bedragen praten. ;)

 

Zie mijn verhaal enkele regels omhoog, wellicht dat je dan een antwoord hebt op de waarom-vraag :)

 

Bedankt voor de reacties! :)

Link naar reactie
  • 0

OK, je bent niet dom. Doe wat je goed lijkt. Een BV in Nederland zou ik soieso doen. Een rechtpersoon ik de US om je busieness gescheiden te houden is ook normaal. Voor de rest moet je het zelf weten. Mijn motto met betrekking tot rechtspersonen is "Keep it Simple". Het onderhoud van zinloze rechtspersonen is uitermate frusterend. Je moet eindeloze administratieve handelingen verrichten en kosten maken. Ben je niet op tijd, dan krijg je nog boetes ook. Het probleem is, dat wanneer je lekker met je business bezig bent je helemaal geen zin of tijd hebt om aan de administratieve vereisten van je rechtspersonen te voldoen.

 

Volgens mij heeft inkomsten verleggen naar het buiteland fiscaal gezien weinig zin, maar daar kunnen de experts misschien meer over zeggen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zowel persoonlijk als zakelijk fiscaal/juridisch advies gehad en daarnaast hebben ze voor mij alles voorgelegd aan de Nederlandse fiscus en heb ik op papier toestemming om een nieuwe activiteit binnen de Ezone te starten en gebruik te maken van de deelnemingsvrijstelling.

 

Verder hebben ze mij geholpen bij de vestiging van de onderneming en maak ik gebruik van hun netwerk.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.