• 0

inventaris of kosten?

Ik heb een beamer aangeschaft voor het geven van lezingen.

aanschafwaarde incl. Btw = 800,-

Verder een laptop en printer gezamelijk; 949,-

Boek ik deze nu bij inventaris of bij materialen/kantoorartikelen?

 

Het bedrag is hoger dan 450 dus ik moet hierover afschrijven...

 

Nu heb ik ook een hoop posten van aangeschafte inventaris die onder de 450,- blijven Mag ik deze -ondanks dat het duidelijk om inventaris gaat- boeken als kosten? en zo ja onder welke post?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft het antwoord zelf al. Alles boven de 450 euro activeren op de inventaris rekening. De kleinere dingen op de kosten boeken. De rekening is afhankelijk van hetgeen je hebt gekocht. Waarschijnlijk heb je ook de rekening aanschaf klein materiaal/aanschaf kleine inventaris.

Link naar reactie
  • 0

Je dient deze uitgaven te verantwoorden als inventaris. Sinds 1 januari 2007 dien je alle inventaris in minimaal 5 jaar af te schrijven.

Denk eraan dat je dit jaar meer dan euro 2.300 investeert!! Leverd je in ieder geval nog investeringsaftrek op.

Link naar reactie
  • 0

"Voorwerpen van geringe waarde" mag je nog steeds ineens ten laste van de winst afschrijven (art 3.30, lid 4 Wet IB 2001, voor de liefhebber). Daar hoef je dus niet minimaal 5 jaar op af te schrijven.

 

Die 450 euro is overigens geen harde grens. Het gaat erop want binnen de onderneming als geringe waarde kan worden aangemerkt. Bij een beursgenoteerde vennootschap is dat vaak een wat hoger bedrag dan bij een ZZP-er. Uit doelmatigheidsoverwegingen zal de Belastingdienst normaal de grens van 450 euro wel accepteren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties,

Ik heb de zaken samen als geheel opgevoerd, afschrijven dus.

Feitelijk zijn het gewoon zaken die (hopelijk) voor langere tijd in de onderneming blijven, ondanks dat het soms om luttele bedragen gaat.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.