• 0

Laat innovatie zich afdwingen?

In hoeverre laat innovatie zich afdwingen. In het volgende artikel wordt deze vraag al naar voren gehaald. Kun je in bedrijven je medewerkers afrekenen op innovativiteit? Kan dat alleen op R&D afdelingen of ook elders?

 

Is het niet zo dat wanneer je "gedwongen" creatief moet zijn het juist niet lukt. Zijn uitvindingen niet vaak ingevingen die voortkomen uit geheel andere werkzaamheden?

In hoeverre kun je dan innovatie stimuleren van buiten af. Waar ligt de rol van de overheid dan bijvoorbeeld? Hoe kunnen zij direct innovatie stimuleren? Indirect via wetgeving en subsidieregelingen ok maar is dit wel effectief. Wordt veel geld niet verkeerd gebruikt?

 

Evert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat als je de goede voorwaarden schept voor innovatie, de mensen het makkelijker zullen doen. Mijn laatste werkgever deed dit in zijn begintijd best goed, en daar werden we inderdaad toch wel min of meer afgerekend op mate van innovatie (bonussen ed).

 

Ik vind inderdaad dat je mensen hun gang moet laten gaan, maar dat zijn nou juist die voorwaarden. Laat die mensen onder werktijd maar eens een uurtje op een grasveldje liggen op hun rug. Ze zullen er creatiever en innovatiever vanaf komen. Maar, je moet wel zorgen dat je mensen dan ook daadwerkelijk afrekent!

Link naar reactie
  • 0

Ik vind dit wel erg beperkt geredeneerd. In ieder bedrijf heb je mensen nodig die creatief en innovatief zijn, maar ook heb je mensen nodig die op andere kwaliteiten worden aangenomen. Ik denk niet dat je de boekhouder moet afrekenen op zijn creativiteit (dat loopt meestal slecht af, haha).

Ik ben bang dat veel bedrijven, maar ook macro-economisch veel landen vaak te laat beseffen dat ze te weinig aan innovatie gedaan hebben en dan is de inhaalslag een moeilijk en lange termijn traject.

Je reis naar de toekomst wordt een succes als je alleen die dingen uit het verleden meeneemt die je positieve energie geven. Michael Lewis, 2000.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt helemaal gelijk:

 

maar ook heb je mensen nodig die op andere kwaliteiten worden aangenomen

 

Ok, let me rephrase om het maar even in het engels te zeggen:

 

daar werden bepaalde mensen inderdaad toch wel min of meer afgerekend op mate van innovatie (bonussen ed)

 

Ikzelf was in principe niet innovatief bezig en werd inderdaad op andere dingen afgerekend.

Link naar reactie
  • 0

De R&D-medewerkers bij Philips krijgen targets opgelegd voor het aantal uitvindingen en publicaties dat ze moeten doen, maar ook de vrijheid om daar op hun manier aan te werken. Vorig jaar leverde dat meer dan 3000 nieuwe octrooiaanvragen op.

 

De innovatie aan de praktische kant (stroomlijnen processen, onderlinge samenwerking, standaardisatie van software) laat helaas nog wat te wensen over. :-\

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Vorig jaar leverde dat meer dan 3000 nieuwe octrooiaanvragen op.

 

De vraag is hoeveel deze octrooien gaan opleveren. Misschien alleen het weghouden van concurrenten of het als eerste op de markt brengen van nieuwe technologie.

 

Bij die targets loop je mijns inziens wel het risico op uitvinden om het uitvinden. Iedere uitvinding kost een hele hoop geld, nog meer als ze achteraf waardeloos blijken!

Uitvinden laat zich dus toch enigszins dwingen. Opmerkelijk toch weer dat creativiteit te sturen, te ontwikkelen, te betalen enz is!

 

Groet,

 

Evert

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Ik denk het levend voorbeeld van een innovatief bedrijf is 3m. Van horen zeggen, krijgen de medewerkers die een idee bedenken de mogelijkheid om in het ontwikkelingsproces mee te werken. Dat motiveert kan ik je zeggen: je eigen idee ook mogen uitwerken!

 

Ben er ook overeens dat het aantal octrooienaanvraag niets zegt. Het heeft meer met de prestige van een bedrijf te maken. Aandeelhouders vinden het overigens schitterend en die hebben toevallig ook altijd het laatste woord...

Link naar reactie
  • 0

3m is inderdaad een voorbeeld van een bedrijf waar medewerkers meedenken in het innovatieve klimaat. Iedereen kent "Post-it", de briefjes met plakrand! Dit is verzonnen door een medewerker van 3m. Hij was bezig met de ontwikkeling van een nieuwe lijm. Dat mislukte omdat hij niet goed lijmde! Geen permanente hechting. Hij dacht wat verder dan zijn mislukking en kwam op het idee plakbriefjes te maken die geen lijmresten achter laten en hechten op vrijwel iedere ondergrond. Hij kreeg ruimte om dit idee verder uit te werken........miljoenen afzet over de hele wereld!

 

Nou is 3m wel een bedrijf dat zo groot is dat een misser niet echt op zou vallen en het bedrijf niet per definitie een hoop schade laat lijden!

In kleinere bedrijven kun je medewerkers met ideeen niet altijd serieus nemen gezien het risico vaak erg hoog is. De ideeen zijn er dan wel maar de ruimte is er niet altijd. Zou je als bedrijf een soort fonds moeten oprichten waar geld in vrijkomt om dingen uit te proberen?

 

Evert

Link naar reactie
  • 0

Innovatie is het op een geheel nieuwe wijze combineren van reeds bestaande produkten of processen. Om deze nieuwe combinaties te kunnen maken is creativiteit nodig en soms kennis. 15 jaar in de produktontwikkeling met technische mensen heeft mij tot de volgende inzichten gebracht;

1. Breek muren af tussen disciplines. Bij veel bedrijven wordt nog gedacht in afdelingen. Sterker nog op school voetballen de vonkentrekkers tegen de fietsenmakers om maar even het onderscheid duidelijk te maken

2. Zorg voor een prettige werkomgeving met top of the bill gereedschappen

3. Motivatie

4. Motivatie

5. Motivatie, dit is waarschijnlijk nog wel het belangrijkste punt. eenmaal gegrepen door het probleem komen de best ideeen niet op het werk maar onder de douche, tijdens het fietsen enz. mits het probleem de medewerker in zijn greep heeft.

 

Persoonlijk geloof ik dan ook niet in beloningstructuren of dwangmatig handelen. Geld is de kortste motivator. Ben je morgen alweer aan gewend

Het tot het bot motiveren daar gaat het om.

Maar ging het daar toch al niet om bij het onderenemen?

 

Klaas

 

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat juist wel een beloningstructuur een vereiste is om innovatie in een organisatie te beinvloeden. Mensen gaan echt niet ideeen in een ideeenbus doen, als ze er niets voor terug krijgen. Ondanks dat ze misschien 'close' bij het bedrijf zijn betrokken, denk ik niet dat de mens zelfstandig dingen gaat bedenken.

Om dit wel te realiseren zijn er aanleidingen of motivatoren nodig zoals: geld of misschien een vergadering met een onderwerpje innovatie???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je denkt dat geld de oplossing voor alles is dan maak je toch een inschattingsfout. En innovatie is trouwens niet een kwestie van een ideeenbus. Innovatie doe je door middel van een gestructureerd proces. De briljante ideeen komen echter op onverwachte momenten. Al hoewel hier ook weer methoden voor zijn om gestructureerd te komen tot innovatieve oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan de analogiemethode. via deze methode zoek je analogieen in bijv de natuur die vergelijkbaar zijn met de kern van het probleem. zo is er ooit een mechanisme voor het oprichten van een boot bedacht, gebaseerd op een tor die een mechanisme aan boord had waarmee die zichzelf van zijn rug weer op de poten kon krijgen.

Dit is een voorbeeld maar er zijn nog meer methoden.

 

Ondernemer en Leancoach. Begin vandaag nog met Lean en krijg rust, regelmaat en resultaat!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.