• 0

Gaat de Tweede Kamer ons morgen benadelen?

Hallo Allemaal,

 

Ik ben er begin deze week achter gekomen dat de Tweede Kamer morgen de nieuwe Wet op de Kamers van Koophandel behandelt. Omdat ik wel eens contacten heb met het Ministerie van Economische Zaken en weet welke kant zij op wilde met de kvk's, heb ik de wetswijzigingen inmiddels doorgelezen.

 

In deze wet wordt niet alleen de nieuwe regio-indeling van de kamers geregeld, maar ook dat de Kvk voortaan (starters)voorlichting als wettelijk taak heeft. De nieuwe wijzigingen in de wet zijn hier te lezen. http://www.tweedekamer.nl/images/30857%20bij_tcm118-112588.doc.

De voorlichtingstaak staat in artikel 23 en 24 en het grootste deel van onze jaarlijkse bijdrage gaat daar naartoe (bijv in Tilburg 23 euro en in Utrecht 32 euro).

Ik behoor tot de 95% van de kleine ondernemers die al jarenlang (in mijn geval 15 jaar) betaalt aan een instantie en daar niet meer voor terugkrijgt dan maandelijks een suf advertentiekrantje met informatie die ook elders te lezen valt. Met het oog op de toekomst baart een paar regeltjes in een nieuwe wet mij daarom zorgen.

 

Mijn bezwaren/bedenkingen op een rijtje.

1. Ze willen wettelijk gaan regelen dat wij (kleine) ondernemers als groep de kosten moeten betalen van voorlichting aan mensen die ondernemer willen worden. Ik vind dat principieel onjuist. Zeker omdat ik dankzij mijn contacten met kvk-voorlichters weet dat de meeste mensen hun informatie halen van de kvk-website en men aan de balie voornamelijk laagopgeleiden, allochtonen en starters vanuit een uitkering krijgt. Ik heb niets tegen die groepen mensen, maar vind wel dat voorlichting aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt niet behoort te worden betaald door mensen die het lef hebben gehad hun eigen baan te creeren. Dat hoort te worden betaald door de overheid of UWV. Het is in het belang van de hele maatschappij dat die mensen goed worden voorgelicht. Als er één groep is die er eigenlijk belang bij heeft dat er niet meer ondernemers komen, zijn het de ondernemers zelf.

 

2. Veel vragen waarmee aspirant ondernemers bij de Kamer van Koophandel komen kunnen hun medewerkers zelf niet beantwoorden omdat deze gaan over regels zoals belastingen, bestemmingsplannen, vergunningen en uitkering-gerelateerde zaken. Dat kun je de mensen niet kwalijk nemen, want al die onderwerpen zijn dermate complex dat je niet kunt verwachten dat 1 kvk-er ze allemaal beheerst.

Wat voorlichters op veel kvk-kantoren dus vooral doen is mensen folders geven en doorverwijzen naar instanties als gemeenten, Belastingdienst, UWV en bijvoorbeeld de EVD bij export en Senter voor subsidies. De enige toegevoegde waarde in deze is dus dat de kvk een loketje is waar men weet bij welk loket iemand moet zijn met zijn vraag. En om te zorgen dat mensen die er nooit mee te maken hebben gehad dat loketje kunnen vinden, wordt er sinds enkele jaren met ons geld op radio en tv geadverteerd. Terwijl al die mensen hun eigen gemeentehuis heel goed weten te vinden.

 

3. Tot 9 jaar geleden hadden we in Nederland IMK Voorlichting. Dat was een door de overheid gefinancierde groep adviseurs voor (startende) ondernemers. Omdat innovatie steeds belangrijker werd is IMK samengevoegd met de innovatiecentra en onder de nieuwe/huidige naam Syntens gaan werken. Pakweg 4-5 jaar geleden zijn zij om voor mij duistere redenen gestopt met algemene startersvoorlichting en begeleiding. Ze zijn zich onder het 2e paarse kabinet volledig gaan richten op groeiende (en vooral innovatieve) bedrijven. Mijn bedenking zit hem bij dat volledig. Sindsdien wordt namelijk al het overheidsgeld gespendeerd aan een kleine groep bedrijven, want de overgrote meerderheid van de ondernemers in Nederland valt niet onder de Syntens doelgroep. Nu gaat dus wettelijk worden geregeld dat de startersvoorlichting die de overheid blijkbaar niet belangrijk genoeg vond om zelf te financieren, door ondernemers moet worden betaald.

 

4. Op dit moment wordt er in enkele regio’s een proef gedaan dat mensen zich bij hun inschrijving bij de kvk ook meteen kunnen inschrijven bij de Belastingdienst. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. De inschrijving bij de Belastingdienst is complex en de inschrijving bij de kvk is amper meer dan je naw gegevens opgeven en je paspoort laten zien. Het lijkt mij dus veel efficienter dat de beginnende ondernemer op het Belastingkantoor ook meteen de kvk-inschrijving regelt. Dit experiment dient volgens mij geen ander doel dan de (in mijn ogen overbodige) Kvk weer bestaansrecht proberen te geven. Brrr.

 

Tot op heden heb ik nog uit geen enkele hoek kritische vragen vernomen over dit wetsvoorstel. Het ziet er dus naar uit dat wij voorlopig aan deze instantie moeten blijven betalen en daar zelf niets voor terugzien.

 

Mijn vragen aan de andere reeds gestarte ondernemers op HL:

1. Vinden jullie het ook niet kloppen dat wij als ondernemers de startersvoorlichting moeten betalen?

2. Zijn jullie het met me eens dat de Kamers van Koophandel eigenlijk best mogen worden afgeschaft?

3. Heeft iemand een idee hoe wij politieke partijen nu nog zo ver kunnen krijgen dat ze morgen in de kamer kritische vragen stellen?

 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

 

Met de groeten van een bezorgde Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Qua VVD standpunt is dat bericht van Fadime inhoudelijk prima, maar wel verouderd. Zij is sinds de laatste verkiezingen geen TK-lid meer.

 

Zie het recente bericht van 1 van de 3 oud-ondernemers in de Tweede Kamer, Charlie Aptroot: http://www.vvd.nl/index.aspx?FilterId=974&ChapterId=1147&ContentId=6535

 

of lees het direct:

 

VVD: Ondernemers willen af van Kamers van Koophandel

 

Het is de liberalen een doorn in het oog dat Nederland 21 Kvk kent en ook het voorstel van de staatssecretaris van Economische Zaken om er 12 van te maken krijgt de handen van VVD-woordvoerder Aptroot niet op elkaar.

 

Het voorstel van de VVD om naar 1 landelijke ZBO te gaan met regiobesturen en regionale loketten betekent een enorme kostenbesparing én efficiëntie.

 

Het overgrote deel van de ondernemers maakt geen gebruik van de diensten van de KvK’s, de dure recepties, de luxe nieuwsbladen en ander foldermatriaal. Ook kostbare kantoorgebouwen zijn volgens Aptroot overbodig en zorgen mede voor de hoge heffingen voor ondernemers. Volledig afschaffen van de KvK is vanwege inschrijving van het handelsregister niet mogelijk maar 1 landelijke ZBO in plaats van 12 wel. Naast een forsere reorganisatie van de KvK’s wil de VVD ook het aantal heffingen voor ondernemers terugbrengen van drie naar één. Nu betaalt een ondernemer een heffing voor zijn inschrijving in het register maar ook voor landelijke en regionale voorlichting en bevordering van de economie. De laatste twee heffingen wil de VVD voor de ondernemer schrappen en deze taak neerleggen bij het ministerie van Economische Zaken en de provincie.

 

De kleinste agrarische bedrijven zijn recentelijk vrijgesteld van heffing 2 en 3 maar voor de kleine ondernemer zonder personeel en de pensioen BV’s geldt deze maatregel niet. De VVD vindt dit in strijd met het gelijkheidsbeginsel en roept de staatssecretaris van Economische Zaken op om dit te herstellen. “Zeker voor een startende ondernemer geeft dit iets meer lucht”, aldus Aptroot.

 

De besturen van KvK dienen vooral te bestaan uit vertegenwoordigers van de ondernemers, zij brengen de heffingen op en betalen voor de dienstverlening. De bestuurssamenstelling van de KvK bestaat nu uit ⅓ MKB, ⅓ overig bedrijfsleven en ⅓ werknemersverenigingen. Aangezien het MKB het overgrote deel van de ondernemingen uitmaakt en deze een heffing betalen maar de werknemersorganisaties geen enkele stelt de VVD een andere, evenwichtige, bestuurssamenstelling voor: 50% MKB, 33 ⅓ % overig bedrijfsleven en de rest voor de werknemersverenigingen.

 

donderdag 5 april 2007

 

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

Mocht je je vragen duidelijk formuleren plug ik ze graag in tijdens de gesprekken met VVD, Pvda, CDA e.a.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 61 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.