Hallo,

Ik ben al uren aan het surfen over internet maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden, daarom maar concreet gesteld.

Ik verwacht binnenkort een gouden handdruk te krijgen en wil binnenkort een eigen bedrijf opzetten. (projectmanagement)

Ik vraag mij af of het verstandiger is een stamrecht bv op te richten, of om als zzp-er aan de slag te gaan. Waar ligt het omslagpunt m.b.t. inkomen? Ik wil full time gaan werken en zal geen risico's hebben in mijn werk.

Omdat ik er geen idee van heb hoe goed mijn eigen bedrijf gaat lopen, lijkt het mij handig een aanvulling op mijn salaris te kunnen hebben vanuit de stamrecht bv. (of werkt dat niet zo?) Ik kan natuurlijk ook de gouden handdruk ineens uit laten keren, waardoor ik een "spaarpotje" achter de hand heb.

Ik hoop dat iemand me kan adviseren! Alvast bedankt.

Elise

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11957-stamrecht-bv-of-zzp/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo Elise,

Tenzij het om slechts enkele duizenden euro's gaat, is het over het algemeen raadzamer om je gouden handdruk in een stamrechtbv te laten storten. Hierop rust dan wel een latente belastingdruk van maximaal 52%.

Indien je als projectmanager aan de slag wilt gaan op freelance basis, is het mogelijk dit vanuit je stamrechtbv te doen. Dan zullen je opdrachtgevers om een VAR DGA vragen.

Ook is het mogelijk een eenmanszaak op te richten. Je opdrachtgevers zullen dan om een VAR WUO vragen.

De vuistregel voor het omslagpunt eenmanszaak / BV ligt, onder het huidige fiscale IB- en Vpb-regime op circa 140.000 / 150.000 winst.

Wellicht is het mogelijk een ww-uitkering aan te vragen. Afhankelijk van hoe je persoonlijke lasten liggen en of je spaargeld hebt, is een aanvulling vanuit je bv dan niet nodig. Het is tegenwoordig mogelijk om vanuit de WW een eigen bedrijf te starten. ZZP'ers worden meestal een maand nadat de factuur is verzonden betaald. Dit betekent dus dat je eigenlijk twee maanden overbrugging nodig hebt nadat je een opdracht hebt gekregen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik die graag.

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11957-stamrecht-bv-of-zzp/#findComment-117015
Delen op andere sites

• 0

Wellicht nog een aanvulling: indien nodig is het altijd mogelijk op geld te lenen van je stamrecht BV. Voorwaarde is wel dat hieraan een zakelijke overeenkomst ten grondslag ligt (marktconforme rente en voorwaarden). Op deze wijze kun je toch al over het geld beschikken zonder hierover al fiscaal te moeten afrekenen. Laat je zekerheidshalve goed voorlichten door een belastingsadviseur. Succes!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11957-stamrecht-bv-of-zzp/#findComment-117077
Delen op andere sites

• 0

Hallo kees,

Bedoel je dat het tot 140.000 euro winst interessanter is je inkomen via een stamrecht bv te verkrijgen, of juist andersom. Mijn "winst" zal alleen bestaan uit inkomsten uit arbeid, dus dat bedrag haal ik nooit. Dan toch stamrecht BV?

Ik heb gelezen dat je vanuit een bv een inkomen "krijgt"als DGA van € 39.000. Kan dat bedrag aangevuld worden op een andere wijze? Of is dat erg lastig?

Een zzp-er heeft veel voordelen m.b.t. startersvrijstellingen e.d. Stel dat ik op een jaarinkomen van € 50.000,- uit wil komen. Blijft de BV dan interessant? en waarom?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11957-stamrecht-bv-of-zzp/#findComment-117124
Delen op andere sites

• 0

Beste Elise,

Indien je de keuze hebt tussen een BV of eenmanszaak dan is een BV pas interessant bij circa 140/150k winst. Onder winst versta ik : omzet minus kosten. Je eigen salaris is hierin niet als kostenpost opgenomen.

Indien je vanuit een BV gaat werken, eist de fiscus dat je een arbeidsinkomen geniet van 39k. Uiteraard mag je ook meer opnemen, dat is aan jou om te beslissen.

Op deze regel is een uitzondering: indien je omzet bijzonder laag is, is het mogelijk een inkomen te nemen van 70% van de omzet. Een voorbeeld ter illustratie: stel je zet 20k om, dan is je arbeidsinkomen uit de BV minimaal 14k. Tenzij je kan aantonen dat dit ook teveel is. Doel van deze regeling is dat mensen geen winst in de BV gaan oppotten (of er op een andere manier dmv bijvoorbeeld lenen uit gaan halen).

Bij een jaarinkomen van 50k is een BV niet interessant. Indien de bruto winst in je eenmanszaak 50k is, heb je de eerste drie jaar een startersvrijstelling, zelfstandigenaftrek en wordt 10% van je winst vrijgesteld van inkomstenbelasting. Op 50k is gezamelijk ongeveer 12.500. Je betaalt dan inkomstenbelasting over 37.500. Je belastingvoordeel door niet in een BV maar wel in een eenmanszaak te werken is dus circa 5.250 (42% ib die je in de BV wel moet betalen).

Ik ben geen fiscalist of accountant, dus deze bedragen zijn een indicatie en kunnen dus een paar honderd naar beneden of naar boven afwijken. Maar dat verandert niets aan de basis: bij 50k winst is het beter via de eenmanszaak dan via de BV te werken.

Hier is één uitzondering op en dat is indien je geen VAR WUO of DGA krijgt, maar een VAR Loon. Mocht het zover komen laat dat dan maar even weten.

Groet en succes met de opzet van je onderneming!

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11957-stamrecht-bv-of-zzp/#findComment-117127
Delen op andere sites

• 0

Het heeft er een beetje de schijn dat je 2 vragen tegelijkertijd stelt.

1. wat doe ik met een te ontvangen gouden handdruk?

2. in welke vorm start ik een onderneming?

Iedere situatie is anders en vraagt dus om maatwerk voor jouw situatie.

Algemeen gesteld blijkt een stamrecht BV zinvol te worden bij een handdruk vanaf zo'n 50K.

Die onderneming kun je ook als eenmanszaak beginnen, ook al heb je een Stamrecht BV.

Wanneer je inderdaad ontslagen wordt en recht zou hebben op een uitkering (WW) dan is daar mogelijk ook nog je voordeel mee te doen

Op het forum zijn al enkele topics rondom dit thema behandeld, zoek er eens naar.

Succes!!! Ard

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/11957-stamrecht-bv-of-zzp/#findComment-117129
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar