• 0

Innovatie voor de 3e wereld (auto 1800 euro)

De belangrijkste zin in het artikel: 'Als je nu een autofabrikant vraagt of er wat valt te verdienen aan een auto van 2.500 dollar luidt het antwoord 'nee'. Tot iemand het doet.'

 

Het kan blijkbaar, en als de een het doet, gaat de ander mee. Zo wordt er nog eens een markt opengebroken.

 

 

 

 

Nissan ontwikkelt auto voor 1.800 euro

De Japanse autofabrikant Nissan wil een auto ontwikkelen die niet meer dan 2.500 dollar moet kosten. Dat heeft chief executive officer Carlos Ghosn vorige week gezegd in Versailles.

De spotgoedkope auto is in eerste instantie bedoeld voor de markt van India. Een groep ingenieurs bekijkt de haalbaarheid van de doelstelling.

Ghosn boekt al grote successen in opkomende markten zoals Argentinië, India en Iran met het no-nonsense merk Dacia. Hij is topman van zowel Dacia's moeder Renault als Nissan.

 

Strijd

Alleen al voor de markt van India wordt een verdrievoudiging tot drie miljoen verkochte auto's in 2005 verwacht. Ghosn wil daar ook met het merk Nissan scoren. Met Nissan wil hij de strijd aanbinden met Suzuki dat daar met Maruti Udyog Ltdal een marktaandeel van 50 procent in India verwierf. Het Indiase staalconcern Tata verklaarde bovendien al eerder aan zo'n sportgoedkope auto te werken.

 

Trekauto

'Een concurrent in India werkt al aan een auto voor 2.500 dollar (1.800 euro)', aldus Ghosn. 'Die uitdaging neem ik heel serieus.' 'Als je nu een autofabrikant vraagt of er wat valt te verdienen aan een auto van 2.500 dollar luidt het antwoord 'nee'. Tot iemand het doet.'

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Veiligheid in het verkeer is sowieso een vreemd thema. Misschien is rijden in een Tata wel veiliger als rijden op een scooter/motor? Ook het eigen gedrag van een bestuurder lijkt mij een grote impact te hebben op de veiligheid.

 

Het is natuurlijk ook een kwestie van de bestuurder, maar niet in alle situaties. Zo kun je best achteraan een file staan en geramd worden door een forse SUV of stationwagen en daar eigenlijk niets aan voorkomen.

 

Wat dat betreft zijn de eisen aan auto's hier ook wel anders, bijvoorbeeld door de hogere snelheden, maar ook door het meer georganiseerde verkeer. Hier ga je er toch een beetje vanuit dat je bij een groen stoplicht op volle snelheid door kunt rijden - in veel wat armere landen is dat vaak onverstandig, want rode lampen zijn soms slechts wegdecoratie.

Link naar reactie
  • 0

Stond vandaag een leuk stukje in de NRC next over dit onderwerp.

 

Kort samenvattend:

 

In india zal zo'n auto als een luxe worden gezien.

 

Men verwacht dat zo'n auto ook in Nederland weliswaar een flinke markt zal aan treffen, terugkijkend naar de Lada en Scoda

die in die tijd als alternatief voor de kever en de Fiat op de markt kwam.

 

Doch bij ons wordt een auto niet meer alleen als vervoermiddel gezien, maar doch nog steeds als status identicator. Op zich zou zo'n auto wel aan slaan als je hiermee kunt aan tonen dat je milieu bewust bezig bent, maar gelijktijdig zullen we zo'n wagen van binnen met 10 duizenden euros gaan op pimpen met alle verwennerij die we van een auto verwachten, van verwarmde zitstoelen, buitenspiegels, navigatie systeem etc... Wordt het toch nog een dure auto :-)

 

Perry

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Persluchtaangedreven auto's hebben allemaal gratis airco. Zonder dat dit de motor belast. Ze hebben zelfs een koelend effect op de omgeving.

 

Ik ben toevallig op dit moment redelijk ingelezen op de ontwikkelingen van de perslucht auto. Misschien een leuk idee voor een nieuwe discussie?

Het is namelijk zo dat de persluchtauto inderdaad bizar goedkoop te produceren is. Binnenkort zal de goedkoopste Tata auto dan ook op perslucht gaan rijden. Een enrome finaciële injectie van Tata aan het franse MDI, dat de persluchtauto's ontwikkeld, geeft Tata eventjes extra voorrang, maar tegelijk wordt dit geld gebruikt om productielijnen te maken voor de luxere modellen voor ons.

 

 

Als iedereen die dat kan zijn best doet om verbeteringen door te voeren dan ziet de wereld er snel een heel stuk beter uit.

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien een leuk idee voor een nieuwe discussie?

 

absoluut, maar ik ben zo bang voor het feit dat geen enkele regering hier op zit te wachten, sterker nog, ik denk dat op het moment dat deze technologie beschikbaar is voor iedereen, dat regeringen en de rijke "oliemannen" dit de grond in schoppen..

 

het probleem met nieuwe en schone brandstoffen is dat in de eerste instantie de wereld op financieel gebied zeer veel problemen gaat opleveren..

Link naar reactie
  • 0

 

Misschien een leuk idee voor een nieuwe discussie?

 

absoluut, maar ik ben zo bang voor het feit dat geen enkele regering hier op zit te wachten, sterker nog, ik denk dat op het moment dat deze technologie beschikbaar is voor iedereen, dat regeringen en de rijke "oliemannen" dit de grond in schoppen..

 

 

Waar komt die geperste lucht vandaan dan ?

Zijn er bomen waar geperste lucht uit te destileren is ?

Zijn er bronnen waar zich lucht onder druk in bevind die je aan kunt boren ?

 

Je zult deze gecomprimeerde lucht zelf op moeten wekken met elektromechanische compressoren.

 

In de industrie staat lucht bekend om zijn lage rendement. Een sissende aansluiting is niet alleen irritant maar ook een energieslurper.

Luchtgereedschappen worden alleen gebruikt op plaatsen waar het door regelgeving of vanwege gevaar boven elektrisch aangedreven apparaten wordt gebruikt.

 

Als je een auto op lucht wil laten rijden heb je grote compressoren nodig om de lucht te comprimeren, zeker als je richting opslag van 100 tot 200 bar gaat. En reken dan maar eens uit hoeveel meter je op xxx liter lucht kunt rijden.

 

Typisch geval van gecomprimeerde uh gebakken lucht, want hier komt echt geen praktische oplossing uit. Net als Roel Pieper niet oplette toen hij zich blindstaarde op de zogenaamde supercode, zo staren het zelfde soort mensen zich nu weer blind op een nieuwe niet praktische oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Van Nu.nl

"Tata Nano naar Europa"

uitgegeven 21-01-2008 11:02

Tata-directeur Ratan Tata verklaart in de Italiaanse krant La Republicca dat de Nano over achttien tot twintig maanden klaar is voor de oversteek naar Europa. Dan is naar verwachting voldaan aan de grootste vraag in India, het thuisland van de Nano.

 

In India kost de auto 1.700 euro. In Europa wordt dat aanzienlijk meer. Alleen al door belastingen, importheffingen wordt de auto duurder. Ook wensen Europeanen veel meer accessoires dat Indiërs, die genoegen nemen met kalere uitvoeringen.

Link naar reactie
  • 0

Van Nu.nl

"Tata Nano naar Europa"

uitgegeven 21-01-2008 11:02

Tata-directeur Ratan Tata verklaart in de Italiaanse krant La Republicca dat de Nano over achttien tot twintig maanden klaar is voor de oversteek naar Europa. Dan is naar verwachting voldaan aan de grootste vraag in India, het thuisland van de Nano.

 

In India kost de auto 1.700 euro. In Europa wordt dat aanzienlijk meer. Alleen al door belastingen, importheffingen wordt de auto duurder. Ook wensen Europeanen veel meer accessoires dat Indiërs, die genoegen nemen met kalere uitvoeringen.

 

Vergeet niet dat de auto aangepast zal moeten worden, om hier door de veiligheidstesten te komen. Loopt de prijs ook weer op...

 

Dan is een kleine auto uit het VAG-concern of uit Japan, een stuk aantrekkelijker.

Full service webbureau. Redfibre.nl. Tot kijk!

Link naar reactie
  • 0

Van nieuws.nl

“Tata Nano wordt brommobiel”

 

.....De Spaanse impoteur is inmiddels druk bezig met de homologatie voor de Europese markt. Nissho Motor Spain wil hem op de markt brengen als brommobiel, en niet als volwaardige auto. .......

Voordat hij naar Europa komt, moet de Nano verder nog voldoen aan Europese veiligheidseisen en uistootnormen. De prijs van 1.800 euro kunnen we voor Europa natuurlijk op onze buik schrijven. Voordat hij is omgebouwd tot Europese normen en bij ons op de kade staat, is daar een flink bedrag bijgekomen.

 

fs_497720_1.jpg

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.