• 0

sponsoring als communicatie en marketing tool

Beste ondernemer,

 

Waarom staan de meeste ondernemers (MKB en de kleine zelfstandige ondernemers) niet open - de 'grote jongens' staan dat over het algemeen wel - voor het gebruik van sponsoring als tool om communicatie- en marketingdoelen te bereiken? Sponsoring is lonend, als het nuttig, efficiënt en effectief wordt ingezet. Ook als gesponsord wordt op basis van maatschappelijk ondernemen, kortom het gunnen van middelen aan verenigingen, organisaties, instellingen enz.

 

Ik ben benieuwd naar de reacties en sta natuurlijk open voor het geven van advies.

 

Met vriendelijke groet,

Gert Nonnekes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Gert,

 

Nou, ik wil daar wel op reageren. Ten eerste denk ik: "Vanwaar deze vraag (conclusie)?" Want als ik in mijn omgeving rondrijd en diverse sportaccomodaties passeer, zie ik daar een enorme hoeveelheid en variatie aan sponsoring. Maar ik hoorde - toevallig gisteren nog - van een relatie wel waarom hij daar terughoudender in werd.

 

Veel verenigingen weten het MKB wel te bereiken met de vraag of er gesponsord kan worden.

Echter, er zijn verenigingen die wat al te gemakkelijk met de afspraken om gaan.

 

In het voorbeeld van deze ondernemer waren er duidelijk afspraken over de exposure tijdens evenementen en wedstrijden.

 

Toen hij als sponsor een keer werd uitgenodigd, bleek zijn exposure - tegen de afspraken in - volledig ondergesneeuwd te zijn door zelfs regelrecht concurrerende reclame. Reden voor hem om bij die vereniging af te haken.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat sponsoring voor kleine ondernemingen zich zal richten op bijvoorbeeld lokale voetbalclubs. Daarmee haal je niet het rendement als de grote jongens behalen bij het sponsoren van het 470-zeilteam (Volvo), de Enecotour (wielrennen) of de Heineken race of de classics (zeilen).

 

Met het sponsoren van een lokale voetbalclub (ca. 70 leden) bereik je toch wel 70 * 30 (familie) + 35 (werkenden ) * 5 (collega's) + 70 *10 (vrienden) = 2975 mensen. Voor een lokaal operende makelaar/verzekeringadviseur, schilder, kapster moet dat toch interessant zijn.

 

Een sponsoring van zo'n lokaal niveau is voor anderen weer neit interessant: tekschrijvers, interieurarchitecten, industrieel ontwerpers en juristen kennen vaak een veel groter geografisch werkgebied. Dan heb je aan een lokaal initiatief niet zoveel.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

 

... en die reactie had ik dus zeker verwacht (ik hoop op meerdere).

Het gaat aan beide kanten vaak fout. Enerzijds houdt de gesponsorde zich niet (altijd) aan de afspraken en anderzijds bekijkt de sponsor vooraf niet of de sponsoring die hij doet c.q. gaat doen wel nuttig, efficiënt en effectief is. Daarentegen verwacht hij wel wat (meer) terug als hij dat al wil. Sponsoring gaat ook niet altijd goed, als de sponsor te weinig tijd steekt in die sponsoring of verder neit meer wil investeren. Elke € 5.000 die je inzet, kost het dubbele, maar de juiste sponsoring levert het dubbel en dwars op. Voorbeelden te over in het groot, maar in een persoonlijk gesprek leg ik ook graag nog wat voorbeelden 'in het klein' neer.

 

Groetjes,

Gert

Link naar reactie
  • 0

Hallo Justus,

 

Dat is 't 'm juist. Ondernemers kijken en denken vaak niet verder dan de plaatselijke voetbalclub en als ze daar al sponsoren doen ze dat omdat ze er bij willen horen. Elke ondernemer die zich richt op de plaatselijke bevolking kan geld verdienen aan sponsoring. In jouw geval, moet je inderdaad vaker wat verder kijken... Jouw communicatie en/of marketingplan (?) moet voorzien in doelgroepbereik en daar kan je sponsoring in een aantal gevallen aan koppelen. En er is meer dan een voetbalclub...

 

Groetjes,

Gert

Link naar reactie
  • 0

Sponsoring op kleine schaal gebeurt volgens mij vooral op basis van emotie en niet op rationele gronden.

Veel ondernemers dragen het lokale verenigingsleven een warm hart toe, niet in de laatste plaats omdat het eigen gezin er bijvoorbeeld ook lid van is (en dan dus sponsort en geen contributie betaald). En soms speelt er misschien mee dat ze niet willen schitteren door afwezigheid.

 

Verenigingen hebben weer weinig kaas gegeten van de manier waarop ze het hun sponsors naar de zin kunnen maken, sponsoren is dan gewoon een mooier woord voor bedelen, want dat is zoals veel organisaties het zien.

 

Binnen de sportwereld zie je dit heel veel, vooral in de wat meer technische sporten vind ik het werkelijk bizar om te zien hoe passief sponsors en clubs zelf zijn.

Grote sponsrs van clubs zijn dan vaak de winkels die de attributen leveren voor het uitoefenen van de sport. Eigenlijk maak ik nooit mee dat die twee elkaar opzoeken om eens flink wat aan promotie van hun sport te doen. Daar komt bij dat veel clubs bestuurd worden door ingedutte gepensioneerden die soms al meer dan 40 jaar lid zijn en nu apetrots zijn op hun bestuursfunctie die ze na zoveel jaren lidmaatschap "verdiend" hebben.

 

Als de partijen zich eens meer zouden verplaatsen in elkaars behoeften dan ontstaat er een win win, die is nu bij veel clubs ver te zoeken, al zijn er ook uitstekende voorbeelden te vinden van hoe het wel moet.

 

BTW dit wordt toch geen promotiedraadje ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nico,

 

'Spijker op z'n kop'. En om met jouw laatste BTW-opmerking te beginnen: "Het is geen promotiedraadje/-praatje".

Ik probeer te achterhalen hoe ondernemers nou écht denken over sponsoring, wat hun ervaringen zijnen wat ze daadwerkelijk aan sponsoring doen en in welke vorm. Natuurlijk zou het mooi zijn als ik daar een opdracht uitsleep, laten we eerlijk zijn. Maar daar bewandel ik absoluut deze forumweg niet voor. Inzicht krijgen in de beleving van ondernemers is voor mij op dit moment even heel belangrijk, omdat ik juist het MKB wat structureler wil benaderen. Dat is een win-win (-win-win) voor alle partijen.

 

Het sponsoren van de 'eigen' club of de club uit de eigen plaats, is heel belangrijk en ik zeg ook altijd als ik verenigingen, organisaties e.d. adviseer: "De beste sponsors zitten in of in de directe omgeving van de vereniging." Ik vind alleen dat je te allen tijde moet nadenken over: "Wat kan ik er als ondernemer uithalen". En sponsoring stopt ook niet bij die plaatselijke vereniging en zijn zoveel mogelijkheden! En het hoeft ook zeker niet altijd geld te kosten. Ik bedoel hiermee te zeggen dat materiële sponsoring, of sponsoring (ten dele) achteraf op basis van omzet óók heel erg interessant is voor beide partijen.

 

Gert

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.