• 0

administratie met marge regeling

Goedendag,

 

Ik heb zo'n beetje alle topics over administratie gelezen en moet zeggen dat ik via higherlevel al erg opweg ben geholpen in bepaalde zaken. nou zit ik echter nog een beetje met iets in de knoop. even kleine schets: Ik heb heb een klein bedrijf, en reken op 65/100 verkoop facturen per jaar, al is dat moeilijk te schatten. Doe mijn administratie vooralsnog in excel.

 

Ik ben sinds kort een keine eenmanszaak begonnen, en probeer de administratie op de rails te zetten, nou koop ik ook veel producten via de marge regeling in, daarbij wordt alleen BTW afgedragen over de winst. en kan ik bij de inkoop dus geen btw terugvragen omdat ik dat simpelweg ook niet betaal (als ik mij niet vergis geldt deze regeling voor producten die zijn ingekocht zonder inkoopfactuur, bijvoorbeeld via marktplaats/speurders/2dehands, is het voornamelijk bedoelt voor het verhandelen van 2dehands producten, maar geldt dit ook gewoon als producten nog nieuw zijn) nou was mijn vraag of iemand kan vertellen hoe je dat precies bijhoud in de boekhouding?

 

Ik moet het allemaal nog een klein beetje ontdekken en heb nou in excel een kleine boekhouding opgezet waarin ik gewoon een inkoop en verkoop pagina heb, en bij zowel inkoop als verkoop een kolom met de keuze marge/btw heb gezet. Waarbij ik bij de verkoop van een product zelf het af te stane btw bedrag uitreken en invul (wat niet al te veel werk is bij het aantal verkopen dat ik denk te hebben) ik denk echter dat ik iets over het hoofd zie kwa boekhouden, het enige wat ik nou in principe bijhoud zijn alle ingekochten en verkochten producten, en het af te stane btw bedrag.

 

Is dit een goede manier om de boekhouding te doen of ga ik mijzelf en daarbij waarschijnlijk ook mijn huisgenoten weer eens slapeloze nachten bezorgen?;)

 

Alvast bedankt voor uw tijd!

Groeten, Kevin!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kevin,

 

Wat ik zo uit je verhaal kan begrijpen zit het wel goed in elkaar. Het blijft ,maar dat is een beetje mijn inschatting door een bril met boekhoudkundige klepjes, een beetje tobben met een excelsheet, maar als je exact bij inkoop aangeeft dat de margeregeling van toepassing is (dat betekent dus geen btw te verrekenen) en dat ook netjes bij de verkoop van dat artikel doet (dan dus btw afdragen over het verschil tussen inkoop en verkoop) dan moet het goed gaan.

 

Het grootste probleem zit waarschijnlijk in het feit dat precies genoteerd moet worden bij verkoop dat het een margeartikel is. Werk je ook nog met "gewone" artikelen dan wordt dat natuurlijk wel erg goed opletten.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

Ja ik werk ook met "gewone" producten, ik vermeld bij alles wat ik verkoop in m'n administratie ook onder welk inkoopnummer dat product is ingekocht, en of het dus om de marge regeling gaat. het is misschien iets meer werk maar op zich wel te doen denk ik ::).

 

Is nou het enige echte doel van administratie het aflezen van de BTW die je verplicht bent af te dragen? uiteraard snap ik dat je er ook de winst, omzet enz. enz. uit kan opmaken maar het echte doel vanhet aflezen uit de boekhouding is het af te dragen BTW bedrag neem ik aan? heb nog nooit een aangifte gedaan dus weet niet precies wat er ingevuld moet worden..

 

Prettig weekend!..

Link naar reactie
  • 0

Het doel van de administatie is om te kunnen zien hoe de onderneming er financieel voorstaat. Daartoe moet je inzicht hebben in investeringen, vorderingen, geldmiddelen en schulden alsmede het resultaat van de onderneming en de samenstelling daarvan (opbrengsten en kosten).

 

Daarnaast moet uit een administratie allerlei informatie gehaald kunnen worden, zoals b.v. de gegevens voor de aangifte btw. Daarvoor zijn gegevens nodig inzake omzet, te betalen en te verrekenen btw.

 

Het electronische formulier voor afdracht van de btw is vrij eenvoudig in te vullen. Je zult het straks wel zien als de eerste periode moet worden afgerekend.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

oke bedankt weer!

Dan heb ik nog een vraag over die marge regeling, heb ooit contact met KvK gehad en die vertelde mij dat kleding ook onder de marge regeling valt nou heb ik dus kleding (particulier, nieuw ingekocht en dus zonder btw bon), maar nou las ik net de site van de belastingdienst door en daar stonden weer alleen de punten:

* gebruikte goederen;

* kunstvoorwerpen;

* antiek;

* verzamelvoorwerpen.

 

Dus doe ik het nou wel goed of krijg ik hier problemen mee :o

 

Thanks!

Link naar reactie
  • 0

Tja, nu wordt het een probleem(pje). Dit is wel een erg specifieke vraag.

Sorry dat ik het zeg maar eigenlijk had je je als ondernemer deze vraag eerst moeten stellen voordat je ging inkopen.

 

Het probleem(pje) zit hem in het feit dat de Wet op de Omzetbelasting één van de meest ingewikkelde wetten in ons landje is. Ik kan je hier dus echt geen duidelijk antwoord op geven.

 

Wat natuurlijk wel kan is een telefoontje wagen naar de belastingsdienst en daar deze specifieke vraag stellen. Niet geschoten is altijd mis.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt het tijd dat jij een adviseur/boekhouder/accountant gaat raadplegen, voordat je geconfronteerd gaat worden onverwachte zaken.

 

De margeregeling is, in het kort samengevat, van toepassing op alle goederen die je van particulieren inkoopt en vervolgens weer als ondernemer door verkoopt. Het verschil tussen de inkoop en de verkoop is belast met BTW. Om in aanmerking te komen voor de margeregeling, dient de administratie zo te zijn ingericht dat deze voor derden inzichtelijk is en waaruit de inkoopprijs van het verkocht goed duidelijk blijkt, zodat ook de berekening over het belast gedeelte te herleiden is.

 

De sanctie bij het niet nakomen van deze regeling is dat de complete omzet belast wordt met BTW en jij dus wordt opgescheept met een BTW nadeel, namelijk het kunnen aftrekken van de voorbelasting over de ingekochte goederen.

 

De inkoop van particulieren kun je aantonen door zelf een bon op te stellen, want de gemiddelde particulier zal jou geen factuur sturen. Ook is het raadzaam, maar niet altijd mogelijk, om de betaling via de bank te laten plaatsvinden (bewijslast via een derde partij).

 

Succes met het zoeken van een adviseur/boekhouder/accountant en uiteraard met ondernemen!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

NEEN, sterker nog je kan geen bijlage meer meesturen met jouw aangifte inkomstenbelasting.

 

Jij bent als ondernemer verplicht aantekeningen bij te houden die voor derden inzichtelijk zijn, oftewel het bijhouden van een administratie. Deze administratie zal bestaan uit inkoopfacturen, verkoopbewijzen, bankafschriften, kasstaten en evenuteel memoriaalposten. Tezamen zal hieruit een jaarverslag kunnen worden opgemaakt, hetgeen in de voorgeschreven vorm wordt aangeboden bij de belastingdienst in de vorm van een winstaangifte.

 

Bij vragen moet je altijd jouw administratie kunnen tonen, maar op voorhand insturen hoeft gelukkig niet. Moet je weer kopieen maken voor je zelf als je wat wilt terugbladeren en zo, nee, gewoon in een klapper en wahten tot ze erom vragen.

 

Succes!

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.